19.1.2024 Ajoneuvot Kysy autoista: missä sähköautossa on pisin akkutakuu? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Melkein kaikkiin uusiin sähköautoihin saa 8 vuoden tai 160 000 ajokilometrin akkutakuun. Kysymys: Missä sähköautoissa on pisin akkutakuu ja mitä akkutakuuseen yleensä kuuluu? Miten huomioida akkutakuu esimerkiksi käytettyä autoa ostaessa?Nykyään yhä useampi harkitsee sähköautoiluun siirtymistä – polttomoottoriauton vaihtaminen sähköautoon vaatii usein perehtymistä uuteen ja tuntemattomaan. Yksi huomioon otettava asia on sähköauton akkutakuu, joka on pelkästään ajoakustolle annettu takuu.Sähköauton akku on kallis osa, jonka korjaus tai uusiminen voi maksaa useista sadoista euroista tuhansiin euroihin. Tämän vuoksi moni kokee akkutakuun tärkeäksi – se antaa sähköautoilijalle turvallisuuden tunteen ja varmuuden siitä, että sähköauton akku kestää pitkään.Sähköauton akuille annetaan Motivan mukaan keskimäärin joko 5–8 vuoden tai 100 000–200 000 ajokilometrin takuu. Yleensä takuun loppumisen jälkeenkin akku saattaa toimia useita vuosia. Ajan myötä akun käyttökapasiteetti kuitenkin laskee, mikä tarkoittaa käytännössä toimintamatkan pienenemistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMersun huippumalleissa pisin akkutakuuPisin akkutakuu löytyy tällä hetkellä Mercedes-Benzin EQS ja EQE –malleista, joka on 10 vuotta tai 250 000 kilometriä. Mersun muiden täyssähkömallien akkutakuu on 8 vuotta tai 160 000 kilometriä.Toyotan bZ4X -mallissa ajoakun takuu on 8 vuotta tai 160 000 kilometriä, mutta Toyotan huoltamana akkutakuu on laajennettavissa jopa 10 vuoteen tai miljoonaan kilometriin.Teslan autoilleen antama akkutakuu vaihtelee: 8 vuotta tai mallista riippuen 160 000–240 000 kilometriä.Suurin osa autovalmistajista ilmoittaa antavansa uusien täyssähköautojen ajoakuille 8 vuoden tai 160 000 kilometrin takuun. Näihin autovalmistajiin kuuluvat esimerkiksi BMW, Ford, Hyundai, Polestar, Nissan, Renault, Toyota, Volkswagen ja Volvo. Osa autovalmistajista ilmoittaa antavansa samanlaisen tai lyhyemmän takuun lataushybrideille.Kian ilmoittama akkutakuu sähköautoille on 7 vuotta tai 150 000 kilometriä.Mitä akkutakuuseen kuuluu?Akkutakuu on valmistajan antama lupaus akun toimintakyvystä tietyllä ajanjaksolla tai ajokilometrimäärällä. Takuu voi vaihdella valmistajittain, ja on tärkeää ottaa selvää, mitä takuu tarkalleen ottaen kattaa.Tyypillisesti akkutakuu takaa, että akun kapasiteetti pysyy asetetun tason yläpuolella, esimerkiksi vähintään 70 prosenttia alkuperäisestä kapasiteetista. Valmistaja korvaa akun, jos siinä ilmenee valmistusvirheitä tai se ei täytä ennalta määriteltyjä suorituskykyvaatimuksia.Rajoitukset ja huomioitavat seikat takuussaVaikka akkutakuu tarjoaa suojaa kuluttajille, on tärkeää tiedostaa, että takuuseen voi liittyä tiettyjä rajoituksia. Takuu saattaa edellyttää, että autoa huolletaan valmistajan suositusten mukaisesti, tai että sitä käytetään tiettyjen lämpötila-alueiden sisällä. Usein myös auton virittämisestä tai ylikuormittamisesta aiheutuvat vahingot eivät kuulu takuuseen, jos autoa käytetään esimerkiksi kilpailuissa.Joidenkin valmistajien takuu voi olla voimassa vain alkuperäiselle omistajalle, mikä kannattaa ottaa huomioon käytettyä autoa ostaessa. Takuu saattaa kattaa vain akun suorituskyvyn pienenemisen alle tietyn prosenttimäärän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköauton ostaminen käytettynäKun harkitsee käytetyn sähköauton ostamista, on hyvä ottaa selville, onko alkuperäinen akkutakuu vielä voimassa ja mitkä sen ehdot ovat. Joissakin tapauksissa valmistaja voi tarjota mahdollisuuden ostaa lisätakuun käytetyn auton akulle.Motiva on kerännyt Sähköautoillen.fi -sivustolle hyödyllistä tietoa muun muassa sähköauton valintaan ja lataukseen liittyen. Sivustolta löytyy myös Sähköauton ostajan ABC –opas, jossa on tiivistetty tietoa sähköautoista ja niiden latauksesta kotona ladattavan hybridin tai täyssähköauton hankkimista harkitsevalle autoilijalle. Oppaan on tarkoitus auttaa pääsemään alkuun sähköautojen maailmaan.Juttua päivitetty 26.1.2024 klo 13:21: Lisätty juttuun maininta Toyotan akkutakuusta.Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: Motiva Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi sytytystulpat on vaihdettava säännöllisesti, vaikka auto ei liikkuisi metriäkään? 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”