20.7.2024

Kysy autoista: mitä kannattaa ottaa huomioon, kun on itse rakentamassa pakettiautosta retkeilyautoa?

Kuva Moottori
kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Pakettiauton muuttaminen retkeilykäyttöön vaatii hieman lainsäädäntöön tutustumista ja huolellisesti etukäteen mietittyä suunnitelmaa ikävien yllätyksien välttämiseksi.

Retkeilyauton rakentaminen on monelle unelmaprojekti – voit räätälöidä juuri itselle sopivan reissuauton ja matkustaa omilla ehdoilla. Moni valitsee pakettiauton projektin kohteeksi, sillä se on kustannustehokas vaihtoehto matkailuautolle. Ennen projektin aloittamista on kuitenkin hyvä ottaa selvää, mihin sitä onkaan ryhtymässä.

Ensiksi kannattaa laatia toteutussuunnitelma, aikataulu ja realistinen budjetti. Pohdi, millaisen retkeilyauton haluat ja mitä ominaisuuksia tarvitset. Lisäksi kannattaa ottaa huomioon, kuinka monta ihmistä tai lemmikkiä matkustaa kanssasi. Viime vuosien aikana retkiautoilun kasvaneen suosion johdosta netti on täynnä erilaisia kokemuksia retkeilyauton rakentamisesta, joita voi käyttää insipiraationa.

Aikataulua suunnitellessa kannattaa olla realistinen. On parempi jättää aikatauluun enemmän väljyyttä, kuin alkaa säheltämään kiireessä ja turhaan aiheuttaa stressiä itselleen. Muista myös huomioida jokainen vaihe suunnittelusta viimeistelyyn.

Budjetissa tulisi ottaa huomioon ainakin auton hankintahinnan lisäksi muut kulut, kuten mahdollisen muutoskatsastuksen hinta ja verotuksen muuttuminen, rakentamisen työ- ja materiaalikustannukset sekä mahdolliset ammattilaisten palvelut, jos et aio tehdä kaikkea itse. Budjetissa on hyvä varautua myös yllättäviin kustannuksiin, esimerkiksi jos käytettynä ostetussa autossa ilmenee vikoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muutoskatsastus ja verotus

Mercedes-Benz Sprinter

Ennen projektin aloittamista kannattaa selvittää rakentamisen vaatimukset ja tarvittavat luvat Traficomilta ja katsastuskonttorilta. Pakettiauton muuttaminen retkeilykäyttöön voi vaatia sen viemistä muutoskatsatukseen ja siitä maksettava ajoneuvovero voi muuttua.

Traficomin mukaan ajoneuvo tulee viedä muutoskatsastukseen, jos sen rakennetta tai käyttötarkoitusta muutetaan olennaisesti. Esimerkiksi, jos siihen liitetään tai poistetaan osia tai varusteita, jotka merkittävästi muuttavat sen ominaisuuksia tai käyttötarkoitusta, veron tai maksun edellytykset muuttuvat tai sen luokittelu- tai alaluokittelutieto ei enää pidä paikkaansa.

Jos auton rakennetta tai käyttötarkoitusta muutetaan verotukseen vaikuttavalla tavalla, on myös maksettava autoveroa.

Retkeilyauton verotuksen kanssa on siis oltava tarkkana. Suomalainen lainsäädäntö ei tunne retkeilyauto-käsitettä, vaan siitä maksetaan veroa joko pakettiauton, henkilöauton, verollisen matkailuauton tai verottoman matkailuautoluokan mukaan.  

Tyypillisesti retkeilyautolla tarkoitetaan pienehköjä pakettiautomallisia autoja, joissa on matkailuun liittyviä varusteita. Lainsäädäntö on tältä osin hieman tulkinnanvarainen, sillä se riippuu tulkitsijasta, milloin auton varusteet ovat sitä luokkaa, että auton veroluokka muuttuisi henkilöautoksi tai matkailuautoksi. Yleensä pakettiautosta henkilöautoksi tai matkailuautoksi tulee muutoskatsastaa autot, kun ne eivät ole enää "tavarankuljetukseen tarkoitettuja autoja". Esimerkiksi kiinteät istuimet tai makuutila tavaratilassa eivät täytä pakettiauton määritelmää.

Henkilöautossa taas voi olla retkeilyyn liittyviä varusteita, vaikka siinä ei ole kaikkia matkailuauton edellyttämiä varusteita. Auto on tällöin verollinen henkilöauto.

Matkailuautoksi luokitellaan ajoneuvo, jonka majoitustiloista löytyy vähintään seuraavat tukevasti kiinnitetyt varusteet: istuimia ja pöytä (joka voi olla helposti poistettavissa), makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista, säilytystilat sekä keittomahdollisuus, kuten kiinteä hella.

Autoverosta on vapaa matkailuauto, jonka oma massa on vähintään 2 500 kilogrammaa ja jonka majoitustilan sisäkorkeus on vähintään 1,85 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 1,30 metriä auton pituussuunnassa mitattuna. Edellä mainittujen varusteiden lisäksi auton majoitustilojen varustukseen tulee kuulua vähintään tukevasti kiinnitettynä kylmäsäilytystila ja majoitustilan lämmitin.

Pakettiauton muuttaminen retkeilyautoksi voi myös vaikuttaa sen vakuutuskustannuksiin. Ilmoita muutoksista vakuutusyhtiöllesi, jotta voit päivittää vakuutuksesi asianmukaisesti.

Retkeilyauton valinta ja varustelu

CrossCamp

Sopivan pakettiauton valinta on yksi projektin olennaisimmista vaiheista. Valitse auto, jossa on riittävästi tilaa tarpeisiisi ja joka olisi ihanteellisesti teknisesti hyvässä kunnossa. Käytetyt pakettiautot ovat yleensä edullisempia kuin uudet, mutta niiden kunto on hyvä tarkistaa huolellisesti ennen ostopäätöstä. Tarkista auton huoltohistoria, ruostetilanne ja mahdolliset tyyppiviat ennen ostopäätöstä. Yleisimpiä malleja retkeilyautoprojekteissa ovat esimerkiksi Mercedes-Benz Sprinter, Volkswagen Transporter ja Ford Transit.

Hyvä eristys on välttämätön, jos autolla on tarkoitus retkeillä retkeilyauto ympäri vuoden. Eristäminen auttaa säilyttämään lämmön kylmällä säällä, mutta se pitää auton myös viileänä kesällä. Tähän voi käyttää esimerkiksi eristyslevyjä ja -vanuja. Myös riittävästä ilmanvaihdosta on huolehdittava, jotta sisäilma pysyy raikkaana ja terveellisenä. Ilmanvaihto voidaan toteuttaa esimerkiksi tuuletusikkunoilla ja kattoluukuilla.

Lämmitys ja ilmastointi ovat tärkeitä mukavuustekijöitä, jotka kannattaa suunnitella omien tarpeiden mukaan. Autossa olisi hyvä olla tarpeeksi tehokas lämmitysjärjestelmä, joka pitää auton lämpimänä kylminä öinä. Lisäksi ilmastointi voi olla tarpeen kuumina kesäpäivinä.

Jos haluat retkeilyautoon sähkö- tai vesijärjestelmiä, niiden suunnitteluu ja asennus vaativat erityistä huomiota. Suunnittele, kuinka monta pistorasiaa, valaisinta ja muita sähkölaitteita tarvitset. Hanki tarvittavat komponentit, kuten aurinkopaneelit, akustot, invertterit ja laturit. Vesijärjestelmään kuuluu muun muassa puhtaan veden säiliö, harmaavesisäiliö, pumput ja hanat. Varmista, että kaikki sähkö- ja vesityöt tehdään turvallisesti ja asianmukaisten standardien mukaisesti.

Sisustus ja kalusteet ovat tärkeä osa retkeilyauton mukavuutta ja toimivuutta. Sisustus kannattaa suunnitella huolellisesti, jotta saat mahdollisimman paljon irti käytettävissä olevasta tilasta. Sänky, keitto- ja säilytystilat sekä istuimet ovat yleisimpiä varusteita retkeilyautossa. Kannattaa suosia kevyitä ja kestäviä materiaaleja, jotka kestävät kulutusta. Kaikki kalusteet tulee kiinnittää tukevasti, jotta ne pysyvät paikoillaan ajon aikana.

Muista nauttia kokemuksesta

Retkeilyauton rakentaminen voi olla pitkä ja intensiivinen projekti, joka vaatii aikaa ja vaivaa. On tärkeää nauttia projektista ja yrittää ottaa ilo irti jokaisesta vaiheesta, vaikka kaikki ei sujuisikaan aivan suunnitelmien mukaan. Tee-se-itse -retkeilyauton rakentaminen on myös oiva tilaisuus oppia uusia taitoja ja käyttää omaa luovuutta.

Retkeilyauton rakentaminen voi olla yksi elämäsi palkitsevimmista projekteista, kunhan suunnittelet ja toteutat sen huolellisesti.

Lähteet: finlex, karavaanarit.fi, rintajouppi.fi, Traficom

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat