20.7.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä kannattaa ottaa huomioon, kun on itse rakentamassa pakettiautosta retkeilyautoa? Teksti Sini Ylivakeri Kuva Moottori Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pakettiauton muuttaminen retkeilykäyttöön vaatii hieman lainsäädäntöön tutustumista ja huolellisesti etukäteen mietittyä suunnitelmaa ikävien yllätyksien välttämiseksi. Retkeilyauton rakentaminen on monelle unelmaprojekti – voit räätälöidä juuri itselle sopivan reissuauton ja matkustaa omilla ehdoilla. Moni valitsee pakettiauton projektin kohteeksi, sillä se on kustannustehokas vaihtoehto matkailuautolle. Ennen projektin aloittamista on kuitenkin hyvä ottaa selvää, mihin sitä onkaan ryhtymässä.Ensiksi kannattaa laatia toteutussuunnitelma, aikataulu ja realistinen budjetti. Pohdi, millaisen retkeilyauton haluat ja mitä ominaisuuksia tarvitset. Lisäksi kannattaa ottaa huomioon, kuinka monta ihmistä tai lemmikkiä matkustaa kanssasi. Viime vuosien aikana retkiautoilun kasvaneen suosion johdosta netti on täynnä erilaisia kokemuksia retkeilyauton rakentamisesta, joita voi käyttää insipiraationa.Aikataulua suunnitellessa kannattaa olla realistinen. On parempi jättää aikatauluun enemmän väljyyttä, kuin alkaa säheltämään kiireessä ja turhaan aiheuttaa stressiä itselleen. Muista myös huomioida jokainen vaihe suunnittelusta viimeistelyyn.Budjetissa tulisi ottaa huomioon ainakin auton hankintahinnan lisäksi muut kulut, kuten mahdollisen muutoskatsastuksen hinta ja verotuksen muuttuminen, rakentamisen työ- ja materiaalikustannukset sekä mahdolliset ammattilaisten palvelut, jos et aio tehdä kaikkea itse. Budjetissa on hyvä varautua myös yllättäviin kustannuksiin, esimerkiksi jos käytettynä ostetussa autossa ilmenee vikoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuutoskatsastus ja verotusEnnen projektin aloittamista kannattaa selvittää rakentamisen vaatimukset ja tarvittavat luvat Traficomilta ja katsastuskonttorilta. Pakettiauton muuttaminen retkeilykäyttöön voi vaatia sen viemistä muutoskatsatukseen ja siitä maksettava ajoneuvovero voi muuttua.Traficomin mukaan ajoneuvo tulee viedä muutoskatsastukseen, jos sen rakennetta tai käyttötarkoitusta muutetaan olennaisesti. Esimerkiksi, jos siihen liitetään tai poistetaan osia tai varusteita, jotka merkittävästi muuttavat sen ominaisuuksia tai käyttötarkoitusta, veron tai maksun edellytykset muuttuvat tai sen luokittelu- tai alaluokittelutieto ei enää pidä paikkaansa.Jos auton rakennetta tai käyttötarkoitusta muutetaan verotukseen vaikuttavalla tavalla, on myös maksettava autoveroa.Retkeilyauton verotuksen kanssa on siis oltava tarkkana. Suomalainen lainsäädäntö ei tunne retkeilyauto-käsitettä, vaan siitä maksetaan veroa joko pakettiauton, henkilöauton, verollisen matkailuauton tai verottoman matkailuautoluokan mukaan. Tyypillisesti retkeilyautolla tarkoitetaan pienehköjä pakettiautomallisia autoja, joissa on matkailuun liittyviä varusteita. Lainsäädäntö on tältä osin hieman tulkinnanvarainen, sillä se riippuu tulkitsijasta, milloin auton varusteet ovat sitä luokkaa, että auton veroluokka muuttuisi henkilöautoksi tai matkailuautoksi. Yleensä pakettiautosta henkilöautoksi tai matkailuautoksi tulee muutoskatsastaa autot, kun ne eivät ole enää "tavarankuljetukseen tarkoitettuja autoja". Esimerkiksi kiinteät istuimet tai makuutila tavaratilassa eivät täytä pakettiauton määritelmää.Henkilöautossa taas voi olla retkeilyyn liittyviä varusteita, vaikka siinä ei ole kaikkia matkailuauton edellyttämiä varusteita. Auto on tällöin verollinen henkilöauto.Matkailuautoksi luokitellaan ajoneuvo, jonka majoitustiloista löytyy vähintään seuraavat tukevasti kiinnitetyt varusteet: istuimia ja pöytä (joka voi olla helposti poistettavissa), makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista, säilytystilat sekä keittomahdollisuus, kuten kiinteä hella.Autoverosta on vapaa matkailuauto, jonka oma massa on vähintään 2 500 kilogrammaa ja jonka majoitustilan sisäkorkeus on vähintään 1,85 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 1,30 metriä auton pituussuunnassa mitattuna. Edellä mainittujen varusteiden lisäksi auton majoitustilojen varustukseen tulee kuulua vähintään tukevasti kiinnitettynä kylmäsäilytystila ja majoitustilan lämmitin.Pakettiauton muuttaminen retkeilyautoksi voi myös vaikuttaa sen vakuutuskustannuksiin. Ilmoita muutoksista vakuutusyhtiöllesi, jotta voit päivittää vakuutuksesi asianmukaisesti.Retkeilyauton valinta ja varusteluSopivan pakettiauton valinta on yksi projektin olennaisimmista vaiheista. Valitse auto, jossa on riittävästi tilaa tarpeisiisi ja joka olisi ihanteellisesti teknisesti hyvässä kunnossa. Käytetyt pakettiautot ovat yleensä edullisempia kuin uudet, mutta niiden kunto on hyvä tarkistaa huolellisesti ennen ostopäätöstä. Tarkista auton huoltohistoria, ruostetilanne ja mahdolliset tyyppiviat ennen ostopäätöstä. Yleisimpiä malleja retkeilyautoprojekteissa ovat esimerkiksi Mercedes-Benz Sprinter, Volkswagen Transporter ja Ford Transit.Hyvä eristys on välttämätön, jos autolla on tarkoitus retkeillä retkeilyauto ympäri vuoden. Eristäminen auttaa säilyttämään lämmön kylmällä säällä, mutta se pitää auton myös viileänä kesällä. Tähän voi käyttää esimerkiksi eristyslevyjä ja -vanuja. Myös riittävästä ilmanvaihdosta on huolehdittava, jotta sisäilma pysyy raikkaana ja terveellisenä. Ilmanvaihto voidaan toteuttaa esimerkiksi tuuletusikkunoilla ja kattoluukuilla.Lämmitys ja ilmastointi ovat tärkeitä mukavuustekijöitä, jotka kannattaa suunnitella omien tarpeiden mukaan. Autossa olisi hyvä olla tarpeeksi tehokas lämmitysjärjestelmä, joka pitää auton lämpimänä kylminä öinä. Lisäksi ilmastointi voi olla tarpeen kuumina kesäpäivinä.Jos haluat retkeilyautoon sähkö- tai vesijärjestelmiä, niiden suunnitteluu ja asennus vaativat erityistä huomiota. Suunnittele, kuinka monta pistorasiaa, valaisinta ja muita sähkölaitteita tarvitset. Hanki tarvittavat komponentit, kuten aurinkopaneelit, akustot, invertterit ja laturit. Vesijärjestelmään kuuluu muun muassa puhtaan veden säiliö, harmaavesisäiliö, pumput ja hanat. Varmista, että kaikki sähkö- ja vesityöt tehdään turvallisesti ja asianmukaisten standardien mukaisesti.Sisustus ja kalusteet ovat tärkeä osa retkeilyauton mukavuutta ja toimivuutta. Sisustus kannattaa suunnitella huolellisesti, jotta saat mahdollisimman paljon irti käytettävissä olevasta tilasta. Sänky, keitto- ja säilytystilat sekä istuimet ovat yleisimpiä varusteita retkeilyautossa. Kannattaa suosia kevyitä ja kestäviä materiaaleja, jotka kestävät kulutusta. Kaikki kalusteet tulee kiinnittää tukevasti, jotta ne pysyvät paikoillaan ajon aikana.Muista nauttia kokemuksestaRetkeilyauton rakentaminen voi olla pitkä ja intensiivinen projekti, joka vaatii aikaa ja vaivaa. On tärkeää nauttia projektista ja yrittää ottaa ilo irti jokaisesta vaiheesta, vaikka kaikki ei sujuisikaan aivan suunnitelmien mukaan. Tee-se-itse -retkeilyauton rakentaminen on myös oiva tilaisuus oppia uusia taitoja ja käyttää omaa luovuutta.Retkeilyauton rakentaminen voi olla yksi elämäsi palkitsevimmista projekteista, kunhan suunnittelet ja toteutat sen huolellisesti.Lähteet: finlex, karavaanarit.fi, rintajouppi.fi, TraficomMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 24.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä autovakuutuksen hinta muodostuu? 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 10.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: saako auton sisälle asentaa led-valoja? 3.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten ajoasento säädetään oikein? 26.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko normaalia, että sähköauton akku purkautuu lepotilassa? 19.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, mikä jäähdytinneste sopii omaan autoon? 12.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: pitääkö sähköauton laturia tai latausporttia puhdistaa? 5.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä käytetyn moottoripyörän ostajan on hyvä tietää? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”