20.10.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: miten lasketaan auton kauko- ja lisävalojen referenssiluku? Teksti Sini Ylivakeri Kuva Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Referenssiluku muodostuu auton omien kauko- ja lisäkaukovalojen referenssilukujen summasta, joka ei saa olla yli 100. Kysymys: Askarruttaa lisävalojen referenssiluku, eli paljon 100 watin ledissä on tuo luku ja miten se lasketaan?Jokaisella tieliikennekäyttöön tyyppihyväksytyllä ajovalolla on referenssiluku. Se on suhdeluku, joka kuvaa valaisimien valovoimaa eli valon määrää pinta-alayksikköä kohden. Mitä korkeampi referenssiluku, sitä tiiviimpi ja pidempi valaisimen valokeila yleensä on.Lain mukaan kaukovalojen suurin sallittu referenssiluku on 100. Valovoiman yksikkö on kandela ja Referenssi 100 vastaa 430000 Kandelaa.Tieliikenteessä käytettävien lisäkaukovalojen tulee olla E-hyväksyttyjä – joko ECE R149- tai R112 -hyväksynnällä. Referenssiluku on merkitty valaisimiin E-hyväksyntämerkinnän yhteyteen.E-hyväksyntämerkinnän tunnistaa ympyröidystä E-kirjaimesta ajovalon umpion lasissa tai sen rungossa. Referenssiluvun löytää yleensä E-merkinnän oikealta tai vasemmalta puolelta. Joissain tapauksissa referenssilukua ei ole merkitty. Tällöin esimerkiksi merkitsemättömän halogeenivalaisimen referenssiluku on 20. Auton omien kaukovalojen referenssiluku on tällöin yhteensä 40, jolloin lisäkaukovalon referenssiluku saa olla korkeintaan 60.E-merkintä kertoo myös valaisimen tyypin: H tarkoittaa halogeenipolttimoa ja D xenon-polttimoa, C lähivaloa ja R kaukovaloa. Esimerkiksi kirjainyhdistelmä HCR tarkoittaa umpiota, jossa on lähi- ja kaukovalo halogeenipolttimolla. Vastaavasti DR tarkoittaa umpiota, jossa on kaukovalo xenonpolttimolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyReferenssiluku on lisävalojen olennaisin arvo lain kannaltaKaksi lisävaloa, joissa on sama määrä watteja, voivat olla referenssiluvultaan erilaisia. Lisävaloa hankkiessa on tärkeää tietää sen valmistajan ilmoittama referenssiluku. Lukuarvon mittaaminen kotioloissa on hyvin hankalaa, nimittäin kaukovalaisimien referenssiluku määritellään tarkoissa tyyppihyväksyntämittauksissa.Muista nämä ennen lisävalon hankkimista:Tarkista auton omien kaukovalojen referenssiluku valojen umpiosta. Valitse tieliikenteeseen sallitut E-hyväksytyt (ECE R149- tai R112) lisäkaukovalot. Varmista, että lisä- ja kaukovalojen referenssilukujen yhteissumma ei ole yli 100. Huomioi lisäkaukovalojen sallittu määrä, joka on henkilöautoissa 1–3. Lisäkaukovalon voi asentaa auton keulaan tai katolle, kunhan se ei häikäise kuljettajaa esimerkiksi konepellistä.Teksti ja kuvat: Sini Ylivakeri Lähteet: Traficom, Lumise Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: saako auton sisälle asentaa led-valoja? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää