7.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten renkaan koko vaikuttaa auton ajo-ominaisuuksiin? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renkaan koko muodostuu useasta eri osasta – leveys, profiilisuhde ja halkaisija vaikuttavat siihen, kuinka auto käyttäytyy tien päällä. Kysymys: Valmistaja suosittelee autolleni useampaa eri kokoista rengasvaihtoehtoa. Onko renkaan koolla väliä auton ajettavuuden kannalta?Renkaan koko on keskeinen tekijä, joka vaikuttaa suoraan ajokokemukseen. Leveämmät ja matalaprofiiliset renkaat mahdollistavat sporttisemman ajokokemuksen, kun taas kapeammat ja korkeaprofiiliset renkaat ovat taloudellisemmat sekä lisäksi turvallisempi vaihtoehto huonolla kelillä ja tiellä.Renkaan sivussa on rengasmerkinnät, joista selviää renkaan koko ja muita ominaisuuksia. Esimerkiksi merkinnässä 205/55 R 16 ensimmäinen numero 205 kertoo renkaan leveyden millimetreinä. Seuraava luku, 55, ilmaisee renkaan profiilisuhteen eli korkeuden prosentteina suhteessa leveyteen. Esimerkiksi merkintä 55 tarkoittaa, että renkaan korkeus on 55 % sen leveydestä. Kirjain R viittaa radial-rakenteeseen, joka on yleisin renkaan rakennetyyppi. Luku 16 tarkoittaa, että rengas sopii halkaisijaltaan 16-tuumaiselle vanteelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRenkaan leveys ja profiilisuhdeRengas voidaan jakaa kahteen kategoriaan sen profiilin mukaan: matalaprofiilisiin ja korkeaprofiilisiin renkaisiin. Jos profiilisuhde on yli 50, rengas on korkea, ja jos se on alle 50, kyseessä on matalaprofiilinen rengas. Käytännössä mitä matalampi profiili, sen leveämpi rengas ja mitä korkeampi profiili, sen kapeampi rengas.Korkeaprofiilisten renkaiden etuja ovat muun muassa parempi ajomukavuus ja vähäinen rengasmelu, sillä niiden suurempi ilmatilavuus vaimentaa epätasaisuuksia ja tärinöitä tehokkaammin. Tästä syystä ne ovat erityisen hyviä pitkän matkan ajossa ja huonokuntoisilla teillä. Lisäksi ne ovat yleensä edullisempia, kuin matalaprofiiliset renkaat ja kestävät usein pidempään.Matalaprofiiliset renkaat puolestaan ovat suunniteltu erityisesti suorituskyvyn parantamiseen. Matala profiili ja suuri leveys tekevät niistä erinomaisia urheilullisessa ajossa, sillä isompi kosketuspinta-ala tiehen lisää pitoa. Matalaprofiilisissa renkaissa on myös parempi ohjattavuus suurilla nopeuksilla ja ne säilyttävät vakauden myös äkillisissä käännöksissä. Niiden korkeampi vierintävastus lisää kuitenkin polttoaineen kulutusta, ja kapeampi sivupinta tekee niistä alttiimpia vaurioille, kuten puhkeamiselle.Suurempi kosketuspinta tiehen leveissä renkaissa lisää vesiliirtoon joutumisen riskiä, sillä vesi poistuu huonommin renkaan alta, kuin kapeammissa renkaissa. Tämä tekee kapeista renkaista usein paremman valinnan talviolosuhteisiin, jolloin pito on tärkeää lumisella tai loskaisella tiellä.Vanteiden vaikutusRenkaan ja vanteen täytyy olla yhteensopivia. Jos renkaan profiilia halutaan muuttaa merkittävästi, voi joutua hankkimaan myös uudet vanteet. Esimerkiksi matalaprofiilirenkaissa renkaan sivuseinämä on lyhyempi, eli se on "matalampi" verrattuna korkeaprofiiliseen renkaaseen. Koska renkaan korkeus on pienempi, mutta halutaan, että rengas on saman kokoinen (eli sen kokonaishalkaisija on sama kuin korkeaprofiilisella renkaalla), täytyy vanteen halkaisijaa kasvattaa.Esimerkiksi, jos vaihdat 16 tuuman vanteen 17 tuumaiseen, on valittava rengas, jonka profiilisuhde on pienempi, jotta kokonaishalkaisija pysyy suurinpiirtein samana. Muutokset kokonaishalkaisijassa vaikuttavat esimerkiksi nopeusmittarin tarkkuuteen ja ajo-ominaisuuksiin.Rengaskoon muuttaminenRengaskokoa on mahdollista muuttaa tietyin edellytyksin. Renkaan koon valintaan liittyy kuitenkin tärkeä käytännön huomio: renkaan koko tulisi olla auton valmistajan suositusten mukainen, sillä liian suuri poikkeama alkuperäisestä koosta voi vaikuttaa auton turvallisuuteen ja vaatia myös muutoskatsastuksen.Muutoskatsastusta ei kuitenkaan vaadita, jos renkaan leveyttä muutetaan enintään 40 mm tai 20 prosenttia suurimmasta valmistajan ilmoittamasta tai rekisteriin merkitystä rengasleveydestä, joista suurempi arvo on määräävä. Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä renkaan leveyden muuttaminen ajoneuvon valmistelijan ilmoittamaan leveimpään renkaaseen nähden enintään 50 prosenttia tai 105 millimetriä. Renkaan ulkohalkaisijaa saa muuttaa enintään 15 %, mutta tällöin nopeusmittarin kalibrointi voi olla tarpeen.Vanteen nimellishalkaisijaa saa muuttaa ilman muutoskatsastusta enintään 26 mm. Vanteiden vaihdon seurauksena ajoneuvon kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 millimetriä alkuperäiseen verrattuna, ellei ajoneuvon valmistaja muuta ilmoita.Lähde: TraficomMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 7.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi autostani kuuluu outoa ääntä? 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 24.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä autovakuutuksen hinta muodostuu? 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 10.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: saako auton sisälle asentaa led-valoja? 3.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten ajoasento säädetään oikein? 26.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko normaalia, että sähköauton akku purkautuu lepotilassa? 19.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, mikä jäähdytinneste sopii omaan autoon? 12.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: pitääkö sähköauton laturia tai latausporttia puhdistaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”