7.12.2024

Kysy autoista: miten renkaan koko vaikuttaa auton ajo-ominaisuuksiin?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Renkaan koko muodostuu useasta eri osasta – leveys, profiilisuhde ja halkaisija vaikuttavat siihen, kuinka auto käyttäytyy tien päällä.

Kysymys: Valmistaja suosittelee autolleni useampaa eri kokoista rengasvaihtoehtoa. Onko renkaan koolla väliä auton ajettavuuden kannalta?

Renkaan koko on keskeinen tekijä, joka vaikuttaa suoraan ajokokemukseen. Leveämmät ja matalaprofiiliset renkaat mahdollistavat sporttisemman ajokokemuksen, kun taas kapeammat ja korkeaprofiiliset renkaat ovat taloudellisemmat sekä lisäksi turvallisempi vaihtoehto huonolla kelillä ja tiellä.

Renkaan sivussa on rengasmerkinnät, joista selviää renkaan koko ja muita ominaisuuksia. Esimerkiksi merkinnässä 205/55 R 16  ensimmäinen numero 205 kertoo renkaan leveyden millimetreinä. Seuraava luku, 55, ilmaisee renkaan profiilisuhteen eli korkeuden prosentteina suhteessa leveyteen. Esimerkiksi merkintä 55 tarkoittaa, että renkaan korkeus on 55 % sen leveydestä. Kirjain R viittaa radial-rakenteeseen, joka on yleisin renkaan rakennetyyppi. Luku 16 tarkoittaa, että rengas sopii halkaisijaltaan 16-tuumaiselle vanteelle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Renkaan leveys ja profiilisuhde

Rengas voidaan jakaa kahteen kategoriaan sen profiilin mukaan: matalaprofiilisiin ja korkeaprofiilisiin renkaisiin. Jos profiilisuhde on yli 50, rengas on korkea, ja jos se on alle 50, kyseessä on matalaprofiilinen rengas. Käytännössä mitä matalampi profiili, sen leveämpi rengas ja mitä korkeampi profiili, sen kapeampi rengas.

Korkeaprofiilisten renkaiden etuja ovat muun muassa parempi ajomukavuus ja vähäinen rengasmelu, sillä niiden suurempi ilmatilavuus vaimentaa epätasaisuuksia ja tärinöitä tehokkaammin. Tästä syystä ne ovat erityisen hyviä pitkän matkan ajossa ja huonokuntoisilla teillä. Lisäksi ne ovat yleensä edullisempia, kuin matalaprofiiliset renkaat ja kestävät usein pidempään.

Matalaprofiiliset renkaat puolestaan ovat suunniteltu erityisesti suorituskyvyn parantamiseen. Matala profiili ja suuri leveys tekevät niistä erinomaisia urheilullisessa ajossa, sillä isompi kosketuspinta-ala tiehen lisää pitoa. Matalaprofiilisissa renkaissa on myös parempi ohjattavuus suurilla nopeuksilla ja ne säilyttävät vakauden myös äkillisissä käännöksissä. Niiden korkeampi vierintävastus lisää kuitenkin polttoaineen kulutusta, ja kapeampi sivupinta tekee niistä alttiimpia vaurioille, kuten puhkeamiselle.

Suurempi kosketuspinta tiehen leveissä renkaissa lisää vesiliirtoon joutumisen riskiä, sillä vesi poistuu huonommin renkaan alta, kuin kapeammissa renkaissa. Tämä tekee kapeista renkaista usein paremman valinnan talviolosuhteisiin, jolloin pito on tärkeää lumisella tai loskaisella tiellä.

Vanteiden vaikutus

Renkaan ja vanteen täytyy olla yhteensopivia. Jos renkaan profiilia halutaan muuttaa merkittävästi, voi joutua hankkimaan myös uudet vanteet. Esimerkiksi matalaprofiilirenkaissa renkaan sivuseinämä on lyhyempi, eli se on "matalampi" verrattuna korkeaprofiiliseen renkaaseen. Koska renkaan korkeus on pienempi, mutta halutaan, että rengas on saman kokoinen (eli sen kokonaishalkaisija on sama kuin korkeaprofiilisella renkaalla), täytyy vanteen halkaisijaa kasvattaa.

Esimerkiksi, jos vaihdat 16 tuuman vanteen 17 tuumaiseen, on valittava rengas, jonka profiilisuhde on pienempi, jotta kokonaishalkaisija pysyy suurinpiirtein samana. Muutokset kokonaishalkaisijassa vaikuttavat esimerkiksi nopeusmittarin tarkkuuteen ja ajo-ominaisuuksiin.

Rengaskoon muuttaminen

Rengaskokoa on mahdollista muuttaa tietyin edellytyksin. Renkaan koon valintaan liittyy kuitenkin tärkeä käytännön huomio: renkaan koko tulisi olla auton valmistajan suositusten mukainen, sillä liian suuri poikkeama alkuperäisestä koosta voi vaikuttaa auton turvallisuuteen ja vaatia myös muutoskatsastuksen.

Muutoskatsastusta ei kuitenkaan vaadita, jos renkaan leveyttä muutetaan enintään 40 mm tai 20 prosenttia suurimmasta valmistajan ilmoittamasta tai rekisteriin merkitystä rengasleveydestä, joista suurempi arvo on määräävä. Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä renkaan leveyden muuttaminen ajoneuvon valmistelijan ilmoittamaan leveimpään renkaaseen nähden enintään 50 prosenttia tai 105 millimetriä. Renkaan ulkohalkaisijaa saa muuttaa enintään 15 %, mutta tällöin nopeusmittarin kalibrointi voi olla tarpeen.

Vanteen nimellishalkaisijaa saa muuttaa ilman muutoskatsastusta enintään 26 mm. Vanteiden vaihdon seurauksena ajoneuvon kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 millimetriä alkuperäiseen verrattuna, ellei ajoneuvon valmistaja muuta ilmoita.

Lähde: Traficom

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat