7.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten renkaan koko vaikuttaa auton ajo-ominaisuuksiin? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renkaan koko muodostuu useasta eri osasta – leveys, profiilisuhde ja halkaisija vaikuttavat siihen, kuinka auto käyttäytyy tien päällä. Kysymys: Valmistaja suosittelee autolleni useampaa eri kokoista rengasvaihtoehtoa. Onko renkaan koolla väliä auton ajettavuuden kannalta?Renkaan koko on keskeinen tekijä, joka vaikuttaa suoraan ajokokemukseen. Leveämmät ja matalaprofiiliset renkaat mahdollistavat sporttisemman ajokokemuksen, kun taas kapeammat ja korkeaprofiiliset renkaat ovat taloudellisemmat sekä lisäksi turvallisempi vaihtoehto huonolla kelillä ja tiellä.Renkaan sivussa on rengasmerkinnät, joista selviää renkaan koko ja muita ominaisuuksia. Esimerkiksi merkinnässä 205/55 R 16 ensimmäinen numero 205 kertoo renkaan leveyden millimetreinä. Seuraava luku, 55, ilmaisee renkaan profiilisuhteen eli korkeuden prosentteina suhteessa leveyteen. Esimerkiksi merkintä 55 tarkoittaa, että renkaan korkeus on 55 % sen leveydestä. Kirjain R viittaa radial-rakenteeseen, joka on yleisin renkaan rakennetyyppi. Luku 16 tarkoittaa, että rengas sopii halkaisijaltaan 16-tuumaiselle vanteelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRenkaan leveys ja profiilisuhdeRengas voidaan jakaa kahteen kategoriaan sen profiilin mukaan: matalaprofiilisiin ja korkeaprofiilisiin renkaisiin. Jos profiilisuhde on yli 50, rengas on korkea, ja jos se on alle 50, kyseessä on matalaprofiilinen rengas. Käytännössä mitä matalampi profiili, sen leveämpi rengas ja mitä korkeampi profiili, sen kapeampi rengas.Korkeaprofiilisten renkaiden etuja ovat muun muassa parempi ajomukavuus ja vähäinen rengasmelu, sillä niiden suurempi ilmatilavuus vaimentaa epätasaisuuksia ja tärinöitä tehokkaammin. Tästä syystä ne ovat erityisen hyviä pitkän matkan ajossa ja huonokuntoisilla teillä. Lisäksi ne ovat yleensä edullisempia, kuin matalaprofiiliset renkaat ja kestävät usein pidempään.Matalaprofiiliset renkaat puolestaan ovat suunniteltu erityisesti suorituskyvyn parantamiseen. Matala profiili ja suuri leveys tekevät niistä erinomaisia urheilullisessa ajossa, sillä isompi kosketuspinta-ala tiehen lisää pitoa. Matalaprofiilisissa renkaissa on myös parempi ohjattavuus suurilla nopeuksilla ja ne säilyttävät vakauden myös äkillisissä käännöksissä. Niiden korkeampi vierintävastus lisää kuitenkin polttoaineen kulutusta, ja kapeampi sivupinta tekee niistä alttiimpia vaurioille, kuten puhkeamiselle.Suurempi kosketuspinta tiehen leveissä renkaissa lisää vesiliirtoon joutumisen riskiä, sillä vesi poistuu huonommin renkaan alta, kuin kapeammissa renkaissa. Tämä tekee kapeista renkaista usein paremman valinnan talviolosuhteisiin, jolloin pito on tärkeää lumisella tai loskaisella tiellä.Vanteiden vaikutusRenkaan ja vanteen täytyy olla yhteensopivia. Jos renkaan profiilia halutaan muuttaa merkittävästi, voi joutua hankkimaan myös uudet vanteet. Esimerkiksi matalaprofiilirenkaissa renkaan sivuseinämä on lyhyempi, eli se on "matalampi" verrattuna korkeaprofiiliseen renkaaseen. Koska renkaan korkeus on pienempi, mutta halutaan, että rengas on saman kokoinen (eli sen kokonaishalkaisija on sama kuin korkeaprofiilisella renkaalla), täytyy vanteen halkaisijaa kasvattaa.Esimerkiksi, jos vaihdat 16 tuuman vanteen 17 tuumaiseen, on valittava rengas, jonka profiilisuhde on pienempi, jotta kokonaishalkaisija pysyy suurinpiirtein samana. Muutokset kokonaishalkaisijassa vaikuttavat esimerkiksi nopeusmittarin tarkkuuteen ja ajo-ominaisuuksiin.Rengaskoon muuttaminenRengaskokoa on mahdollista muuttaa tietyin edellytyksin. Renkaan koon valintaan liittyy kuitenkin tärkeä käytännön huomio: renkaan koko tulisi olla auton valmistajan suositusten mukainen, sillä liian suuri poikkeama alkuperäisestä koosta voi vaikuttaa auton turvallisuuteen ja vaatia myös muutoskatsastuksen.Muutoskatsastusta ei kuitenkaan vaadita, jos renkaan leveyttä muutetaan enintään 40 mm tai 20 prosenttia suurimmasta valmistajan ilmoittamasta tai rekisteriin merkitystä rengasleveydestä, joista suurempi arvo on määräävä. Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä renkaan leveyden muuttaminen ajoneuvon valmistelijan ilmoittamaan leveimpään renkaaseen nähden enintään 50 prosenttia tai 105 millimetriä. Renkaan ulkohalkaisijaa saa muuttaa enintään 15 %, mutta tällöin nopeusmittarin kalibrointi voi olla tarpeen.Vanteen nimellishalkaisijaa saa muuttaa ilman muutoskatsastusta enintään 26 mm. Vanteiden vaihdon seurauksena ajoneuvon kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 millimetriä alkuperäiseen verrattuna, ellei ajoneuvon valmistaja muuta ilmoita.Lähde: TraficomMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 18.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: milloin auton keulassa kannattaa käyttää maskisuojaa? 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 4.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi automaattivaihteiston öljynvaihto ei kuulu aina auton huolto-ohjelmaan? 28.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä sääntöjä tulee huomioida lisäkaukovalojen määrässä ja sijoittelussa? 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 14.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä muutoksia autoon voi tehdä ilman muutoskatsastusta? 30.11.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten muuttaa bensiiniauto etanolilla toimivaksi? 23.11.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä kannattaa ottaa huomioon talvirenkaita valitessa? 16.11.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tulee tehdä, kun on tuonut auton ulkomailta Suomeen? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa