15.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten sähköauton kaksisuuntaista latausta voi hyödyntää? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen kaksisuuntaista latausta on mahdollista hyödyntää moniin eri tarkoituksiin, kuten kodin varavirtalähteenä tai ottaa sähköä erilaisiin sähkölaitteisiin. Kysymys: Mitä eroa on kaksisuuntaisilla lataustekniikoilla? Miten esimerkiksi V2H ja V2L eroavat toisistaan ja miten niitä voi hyödyntää käytännössä?Sähköautojen kehittyessä niiden rooli laajenee pelkästä liikkumisvälineestä osaksi kodin ja muun ympäristön sähköjärjestelmää. Kaksisuuntainen lataus on tekniikka, jonka avulla sähköauton akku ei vain ota vastaan energiaa, vaan voi myös luovuttaa sitä takaisin sähköverkkoon.Sähköautojen kaksisuuntaisesta latauksesta käytetään useita termejä, jotka kertovat, mihin ajoakusta syötetään virtaa:V2H (vehicle-to-home): sähköä käytetään kiinteistön, kuten kodin virransyöttöön. V2G (vehicle-to-grid): sähköä voidaan syöttää takaisin sähköverkkoon. V2L (vehicle-to-load): ei vaadi kaksisuuntaista lataustekniikkaa, mutta mahdollistaa sähkön käytön yksittäisille sähkölaitteille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköautosta kodin varavoimaksiV2H eli vehicle-to-home tarkoittaa, että sähköauton akusta voidaan syöttää sähköä kiinteistöön, kuten kotiin tai mökille. Samassa yhteydessä puhutaan usein myös termistä V2G eli vehicle-to-grid, joka tarkoittaa ajoneuvosta virran syöttämistä sähköverkkoon, mikä mahdollistaisi sähkön myymisen takaisin verkkoon. Toistaiseksi kaksisuuntaista latausta hyödynnetään kuitenkin lähinnä kodin varavirtalähteenä. Jos esimerkiksi pörssisähkö maksaa päivällä paljon enemmän ja yöllä taas vähemmän, auton akkua voidaan ladata edulliseen aikaan ja käyttää varastoitua sähköä kotona kalliiden huipputuntien aikana.Kaksisuuntaisen latauksen hyödyntäminen kotona vaatii kuitenkin enemmän kuin pelkän sähköauton. Jotta sähköä voidaan syöttää turvallisesti kodin verkkoon, tarvitaan kaksisuuntainen latausasema tai auton sisäinen invertteri sekä älykäs energianhallintajärjestelmä, joka säätelee sähkön kulkua.V2H- tai V2G-lataustekniikka voi toimia kodin sähköverkon rinnalla aurinkosähköjärjestelmän tavoin tai varavoimana, kuten kotikäyttöön tarkoitetut aggregaatit. Asennuksissa on tärkeää ottaa huomioon tapauskohtaisesti turvallisuusvaatimukset, kuten se, ettei järjestelmä syötä virtaa takaisin verkkoon vikatilanteissa.Auto liikkuvana virtalähteenäOsa sähköautoista on varustettu V2L eli vehicle-to-load -tekniikalla, joka mahdollistaa auton käytön liikkuvana virtalähteenä erilaisille sähkölaitteille. V2L-tekniikka hyödyntää auton sisäistä invertteriä, joka muuntaa ajoakun tasasähkön 230 voltin vaihtosähköksi – siis samaksi jännitteeksi, jota kodin pistorasiat käyttävät. Käytännössä tämä tarkoittaa, että autoon voi liittää tavallisella pistotulpalla sähkölaitteen, kuten kahvinkeittimen. Joissakin autoissa on ulkoinen adapteri, joka liitetään latausporttiin, kun taas toisissa on sisäänrakennettu pistorasia tavaratilassa tai matkustamossa.V2L-lataus tuo mukavuutta ja joustavuutta moniin tilanteisiin. Matkaillessa sähköautoa voi käyttää virtalähteenä mökillä, leirintäalueella tai luonnon keskellä, missä verkkovirtaa ei ole saatavilla. Rakennustyömailla V2L-autosta voi ladata sähkötyökalujen akkuja tai syöttää virtaa suoraan työkaluille ilman tarvetta erilliselle generaattorille. Myös sähkökatkoksen sattuessa auto voi tarjota tilapäistä energiaa tärkeille laitteille, kuten puhelimille, tietokoneille tai pienille kodinkoneille.Vaikka V2L on kätevä ja monipuolinen toiminto, sillä on myös rajoituksia. Autoa ei voi käyttää koko talon varavoimana, koska se ei tuota riittävää oikosulkuvirtaa sähköverkon suojalaitteille eikä sen sähköjärjestelmä ole suunniteltu jatkuvaan, suureen kuormitukseen. V2L:n teho ja kapasiteetti vaihtelevat automallista riippuen – useimmissa autoissa tehonsyöttö on korkeintaan noin 3,6 kW, mikä riittää monille pienemmille sähkölaitteille. V2L-latausta tukevat esimerkiksi Hyundai Ioniq 5 ja Ioniq 6 -mallit sekä Kia EV6 ja Niro EV uusimmat mallit.Lähteet: sesko.fi, nordigplug.fi Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi autostani kuuluu outoa ääntä? 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 24.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä autovakuutuksen hinta muodostuu? 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 10.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: saako auton sisälle asentaa led-valoja? 3.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten ajoasento säädetään oikein? 26.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko normaalia, että sähköauton akku purkautuu lepotilassa? 19.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, mikä jäähdytinneste sopii omaan autoon? 12.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: pitääkö sähköauton laturia tai latausporttia puhdistaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”