15.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten sähköauton kaksisuuntaista latausta voi hyödyntää? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen kaksisuuntaista latausta on mahdollista hyödyntää moniin eri tarkoituksiin, kuten kodin varavirtalähteenä tai ottaa sähköä erilaisiin sähkölaitteisiin. Kysymys: Mitä eroa on kaksisuuntaisilla lataustekniikoilla? Miten esimerkiksi V2H ja V2L eroavat toisistaan ja miten niitä voi hyödyntää käytännössä?Sähköautojen kehittyessä niiden rooli laajenee pelkästä liikkumisvälineestä osaksi kodin ja muun ympäristön sähköjärjestelmää. Kaksisuuntainen lataus on tekniikka, jonka avulla sähköauton akku ei vain ota vastaan energiaa, vaan voi myös luovuttaa sitä takaisin sähköverkkoon.Sähköautojen kaksisuuntaisesta latauksesta käytetään useita termejä, jotka kertovat, mihin ajoakusta syötetään virtaa:V2H (vehicle-to-home): sähköä käytetään kiinteistön, kuten kodin virransyöttöön. V2G (vehicle-to-grid): sähköä voidaan syöttää takaisin sähköverkkoon. V2L (vehicle-to-load): ei vaadi kaksisuuntaista lataustekniikkaa, mutta mahdollistaa sähkön käytön yksittäisille sähkölaitteille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköautosta kodin varavoimaksiV2H eli vehicle-to-home tarkoittaa, että sähköauton akusta voidaan syöttää sähköä kiinteistöön, kuten kotiin tai mökille. Samassa yhteydessä puhutaan usein myös termistä V2G eli vehicle-to-grid, joka tarkoittaa ajoneuvosta virran syöttämistä sähköverkkoon, mikä mahdollistaisi sähkön myymisen takaisin verkkoon. Toistaiseksi kaksisuuntaista latausta hyödynnetään kuitenkin lähinnä kodin varavirtalähteenä. Jos esimerkiksi pörssisähkö maksaa päivällä paljon enemmän ja yöllä taas vähemmän, auton akkua voidaan ladata edulliseen aikaan ja käyttää varastoitua sähköä kotona kalliiden huipputuntien aikana.Kaksisuuntaisen latauksen hyödyntäminen kotona vaatii kuitenkin enemmän kuin pelkän sähköauton. Jotta sähköä voidaan syöttää turvallisesti kodin verkkoon, tarvitaan kaksisuuntainen latausasema tai auton sisäinen invertteri sekä älykäs energianhallintajärjestelmä, joka säätelee sähkön kulkua.V2H- tai V2G-lataustekniikka voi toimia kodin sähköverkon rinnalla aurinkosähköjärjestelmän tavoin tai varavoimana, kuten kotikäyttöön tarkoitetut aggregaatit. Asennuksissa on tärkeää ottaa huomioon tapauskohtaisesti turvallisuusvaatimukset, kuten se, ettei järjestelmä syötä virtaa takaisin verkkoon vikatilanteissa.Auto liikkuvana virtalähteenäOsa sähköautoista on varustettu V2L eli vehicle-to-load -tekniikalla, joka mahdollistaa auton käytön liikkuvana virtalähteenä erilaisille sähkölaitteille. V2L-tekniikka hyödyntää auton sisäistä invertteriä, joka muuntaa ajoakun tasasähkön 230 voltin vaihtosähköksi – siis samaksi jännitteeksi, jota kodin pistorasiat käyttävät. Käytännössä tämä tarkoittaa, että autoon voi liittää tavallisella pistotulpalla sähkölaitteen, kuten kahvinkeittimen. Joissakin autoissa on ulkoinen adapteri, joka liitetään latausporttiin, kun taas toisissa on sisäänrakennettu pistorasia tavaratilassa tai matkustamossa.V2L-lataus tuo mukavuutta ja joustavuutta moniin tilanteisiin. Matkaillessa sähköautoa voi käyttää virtalähteenä mökillä, leirintäalueella tai luonnon keskellä, missä verkkovirtaa ei ole saatavilla. Rakennustyömailla V2L-autosta voi ladata sähkötyökalujen akkuja tai syöttää virtaa suoraan työkaluille ilman tarvetta erilliselle generaattorille. Myös sähkökatkoksen sattuessa auto voi tarjota tilapäistä energiaa tärkeille laitteille, kuten puhelimille, tietokoneille tai pienille kodinkoneille.Vaikka V2L on kätevä ja monipuolinen toiminto, sillä on myös rajoituksia. Autoa ei voi käyttää koko talon varavoimana, koska se ei tuota riittävää oikosulkuvirtaa sähköverkon suojalaitteille eikä sen sähköjärjestelmä ole suunniteltu jatkuvaan, suureen kuormitukseen. V2L:n teho ja kapasiteetti vaihtelevat automallista riippuen – useimmissa autoissa tehonsyöttö on korkeintaan noin 3,6 kW, mikä riittää monille pienemmille sähkölaitteille. V2L-latausta tukevat esimerkiksi Hyundai Ioniq 5 ja Ioniq 6 -mallit sekä Kia EV6 ja Niro EV uusimmat mallit.Lähteet: sesko.fi, nordigplug.fi Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi sytytystulpat on vaihdettava säännöllisesti, vaikka auto ei liikkuisi metriäkään? 21.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitkä turvavarusteet ovat pakollisia autossa eri Euroopan maissa? 14.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako halvan polttoaineen perässä ajella? 7.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi autostani kuuluu outoa ääntä? 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 24.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä autovakuutuksen hinta muodostuu? 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 10.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: saako auton sisälle asentaa led-valoja? 3.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten ajoasento säädetään oikein? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?