25.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko kaista-avustin pakollinen järjestelmä autossa? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaista-avustimen käyttö parantaa liikenneturvallisuutta, mutta välillä turhan rajut ohjauskorjaukset saattavat yllättää ja ärsyttää. Kysymys: Minulla on Hyundai i30, joka on varustettu kaista-avustimella. Auton tekemä korjausliike on niin voimakas, että joissakin tilanteissa siitä voisi aiheutua vaaratilanne. Avustin on oletusarvoisesti päällä, ja se pitää aina erikseen kytkeä pois tai varoitustilaan. Hyundai vastasi minulle kysyessäni oletusarvon muuttamista vain varoitukseksi, että laki ei anna lupaa tehdä sellaista asetusta laitteeseen ja sitä ei teknisesti pysty toteuttamaan. Onko teillä tietoa ao. määräyksestä? Onko kaista-avustimien toiminta todettu testeissä turvalliseksi?Kaista-avustin on yksi uusimmista pakollisista sähköisistä turvajärjestelmistä, joiden tarkoitus on parantaa liikenneturvallisuutta. Kyseinen avustin on suunniteltu ehkäisemään auton ajautumista pois kaistalta, mikä voisi johtaa onnettomuuksiin. Toisaalta joissakin tilanteissa järjestelmä voi toimia yllättävästi, mikä voi aiheuttaa vaaratilanteita, jos siihen ei ole varautunut.Kaistavahtijärjestelmä käyttää kameraa ja antureita havaitakseen kaistaviivat ja auton sijainnin suhteessa niihin. Jos auto alkaa ajautua reunaviivoille ilman suuntamerkin käyttöä, järjestelmä tekee automaattisen ohjauskorjauksen pitääkseen ajoneuvon kaistan keskellä. Tämä voi tapahtua kevyenä korjauksena tai voimakkaampana liikkeenä ja jarrutuksena, jos järjestelmä tulkitsee tilanteen kriittiseksi. Kaista-avustin on aktiivinen lähinnä maantie- ja moottoritieajossa, kun auton nopeus on suuri.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvajärjestelmiä koskeva lainsäädäntöKaista-avustin on ollut pakollinen uusissa tyyppihyväksytyissä autoissa vuodesta 2022 lähtien. Euroopan unionin ajoneuvoturvallisuusmääräykset, kuten EU-asetus 2019/2144, määrittävät, että uusissa autoissa tietyt kuljettajaa avustavat järjestelmät, kuten kaista-avustin, ovat pakollisia. Tällaiset järjestelmät on määritelty toimimaan tietyllä tavalla, ja autovalmistajien on noudatettava näitä säädöksiä.Lisäksi kansalliset määräykset, kuten Suomessa Traficomin muutoskatsastusmääräys, kieltää sähköisten turvajärjestelmien, kuten kaistavahtijärjestelmien poistamisen tai muuttamisen, jos ne ovat ajoneuvon varusteena sen valmistushetkellä ja lainsäädännön edellyttäminä.Jos autossa on valmistajan toimesta asennettu kaistavahtijärjestelmä, määräaikaiskatsastuksessa tarkistetaan sen toiminta. Jos siinä on vikaa tai se on poistettu kokonaan käytöstä, tämä on peruste katsastuksen hylkäämiselle.Turvallisuustestit ja avustimen luotettavuusKaista-avustimien toiminnan turvallisuutta on testattu laajasti erilaisissa ajo-olosuhteissa. Testeissä on havaittu, että järjestelmä voi merkittävästi parantaa liikenneturvallisuutta, kunhan kuljettaja ymmärtää sen toimintaperiaatteet ja mahdolliset rajoitteet. Esimerkiksi Euro NCAP -testien yhteydessä näitä järjestelmiä testataan tilanteissa, joissa auto ajautuu tahattomasti pois kaistalta.Kaikki kaistavahtijärjestelmät eivät kuitenkaan ole täydellisiä, ja niiden toiminta voi vaihdella auton mallista, tieolosuhteista ja ohjelmistopäivityksistä riippuen. Kaista-avustimen tekemä ohjauskorjaus saattaa siis yllättää kokeneenkin kuljettajan. Näiden tilanteiden vuoksi on tärkeää, että kuljettaja on tietoinen järjestelmän toiminnasta.Vaikka kaista-avustin voi tukea kuljettajaa ajon aikana, se ei kuitenkaan tarkoita, että voisi keskittyä vähemmän liikenteeseen. Kuljettajan rooli on edelleen keskeinen, ja tämän on pystyttävä hallitsemaan auto myös silloin, kun kaista-avustin toimii odottamattomasti.Mitä voit tehdä kuljettajana?Kaista-avustin voi oikein hyödynnettynä parantaa merkittävästi liikenneturvallisuutta. Siksi on parasta tutustua perinpohjaisesti järjestelmän käyttöön. Ajoneuvon käyttöohjekirjasta kannattaa lukea mallikohtaiset ohjeet kaista-avustimen käyttöön ja kokeilla avustimen toimintaa tien päällä. Joissakin automalleissa on mahdollista säätää kaista-avustimen voimakkuutta.Jos suuntamerkkiä käytetään, kaista-avustin ei aktivoidu kaistanvaihdon aikana. Suuntamerkki kannattaa kytkeä päälle esimerkiksi ohitettaessa tien reunassa kulkevaa pyöräilijää, jotta järjestelmä ei puutu ajolinjaan ja aiheuta yllättävää ohjausliikettä.Lainsäädäntö asettaa rajoituksia valmistajille, mutta kuljettajalla on vapaus valita järjestelmän käyttöä koskevat asetukset ajon aikana. Jos koet, että järjestelmä ei sovi tiettyihin ajo-olosuhteisiin, kuten lumisilla teillä tai tietyömaa-alueen läpi kulkiessa, voit kytkeä sen tilapäisesti varoitustilaan tai pois päältä.Lähteet: autotuojat.fi, euroncap.com, traficom.fiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 12.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: pitääkö sähköauton laturia tai latausporttia puhdistaa? 5.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä käytetyn moottoripyörän ostajan on hyvä tietää? 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 22.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tapahtuu, jos tankkaa vahingossa bensaa dieselautoon tai päinvastoin? 15.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi joidenkin autojen led-ajovalot häikäisevät enemmän kuin toisten? 8.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko sallittua kuljettaa matkustajia moottoritiellä linja-autolla, jossa ei ole turvavöitä? 1.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: milloin kannattaa tankata 98-oktaanista bensiiniä? 22.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten sähköauton huoltaminen eroaa polttomoottoriauton huoltamisesta? 15.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten sähköauton kaksisuuntaista latausta voi hyödyntää? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan