25.1.2025

Kysy autoista: onko kaista-avustin pakollinen järjestelmä autossa?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Kaista-avustimen käyttö parantaa liikenneturvallisuutta, mutta välillä turhan rajut ohjauskorjaukset saattavat yllättää ja ärsyttää.

Kysymys: Minulla on Hyundai i30, joka on varustettu kaista-avustimella. Auton tekemä korjausliike on niin voimakas, että joissakin tilanteissa siitä voisi aiheutua vaaratilanne. Avustin on oletusarvoisesti päällä, ja se pitää aina erikseen kytkeä pois tai varoitustilaan. Hyundai vastasi minulle kysyessäni oletusarvon muuttamista vain varoitukseksi, että laki ei anna lupaa tehdä sellaista asetusta laitteeseen ja sitä ei teknisesti pysty toteuttamaan. Onko teillä tietoa ao. määräyksestä? Onko kaista-avustimien toiminta todettu testeissä turvalliseksi?

Kaista-avustin on yksi uusimmista pakollisista sähköisistä turvajärjestelmistä, joiden tarkoitus on parantaa liikenneturvallisuutta. Kyseinen avustin on suunniteltu ehkäisemään auton ajautumista pois kaistalta, mikä voisi johtaa onnettomuuksiin. Toisaalta joissakin tilanteissa järjestelmä voi toimia yllättävästi, mikä voi aiheuttaa vaaratilanteita, jos siihen ei ole varautunut.

Kaistavahtijärjestelmä käyttää kameraa ja antureita havaitakseen kaistaviivat ja auton sijainnin suhteessa niihin. Jos auto alkaa ajautua reunaviivoille ilman suuntamerkin käyttöä, järjestelmä tekee automaattisen ohjauskorjauksen pitääkseen ajoneuvon kaistan keskellä. Tämä voi tapahtua kevyenä korjauksena tai voimakkaampana liikkeenä ja jarrutuksena, jos järjestelmä tulkitsee tilanteen kriittiseksi. Kaista-avustin on aktiivinen lähinnä maantie- ja moottoritieajossa, kun auton nopeus on suuri.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Turvajärjestelmiä koskeva lainsäädäntö

Kaista-avustin on ollut pakollinen uusissa tyyppihyväksytyissä autoissa vuodesta 2022 lähtien. Euroopan unionin ajoneuvoturvallisuusmääräykset, kuten EU-asetus 2019/2144, määrittävät, että uusissa autoissa tietyt kuljettajaa avustavat järjestelmät, kuten kaista-avustin, ovat pakollisia. Tällaiset järjestelmät on määritelty toimimaan tietyllä tavalla, ja autovalmistajien on noudatettava näitä säädöksiä.

Lisäksi kansalliset määräykset, kuten Suomessa Traficomin muutoskatsastusmääräys, kieltää sähköisten turvajärjestelmien, kuten kaistavahtijärjestelmien poistamisen tai muuttamisen, jos ne ovat ajoneuvon varusteena sen valmistushetkellä ja lainsäädännön edellyttäminä.

Jos autossa on valmistajan toimesta asennettu kaistavahtijärjestelmä, määräaikaiskatsastuksessa tarkistetaan sen toiminta. Jos siinä on vikaa tai se on poistettu kokonaan käytöstä, tämä on peruste katsastuksen hylkäämiselle.

Turvallisuustestit ja avustimen luotettavuus

Kaista-avustimien toiminnan turvallisuutta on testattu laajasti erilaisissa ajo-olosuhteissa. Testeissä on havaittu, että järjestelmä voi merkittävästi parantaa liikenneturvallisuutta, kunhan kuljettaja ymmärtää sen toimintaperiaatteet ja mahdolliset rajoitteet. Esimerkiksi Euro NCAP -testien yhteydessä näitä järjestelmiä testataan tilanteissa, joissa auto ajautuu tahattomasti pois kaistalta.

Kaikki kaistavahtijärjestelmät eivät kuitenkaan ole täydellisiä, ja niiden toiminta voi vaihdella auton mallista, tieolosuhteista ja ohjelmistopäivityksistä riippuen. Kaista-avustimen tekemä ohjauskorjaus saattaa siis yllättää kokeneenkin kuljettajan. Näiden tilanteiden vuoksi on tärkeää, että kuljettaja on tietoinen järjestelmän toiminnasta.

Vaikka kaista-avustin voi tukea kuljettajaa ajon aikana, se ei kuitenkaan tarkoita, että voisi keskittyä vähemmän liikenteeseen. Kuljettajan rooli on edelleen keskeinen, ja tämän on pystyttävä hallitsemaan auto myös silloin, kun kaista-avustin toimii odottamattomasti.

Mitä voit tehdä kuljettajana?

Kaista-avustin voi oikein hyödynnettynä parantaa merkittävästi liikenneturvallisuutta. Siksi on parasta tutustua perinpohjaisesti järjestelmän käyttöön. Ajoneuvon käyttöohjekirjasta kannattaa lukea mallikohtaiset ohjeet kaista-avustimen käyttöön ja kokeilla avustimen toimintaa tien päällä. Joissakin automalleissa on mahdollista säätää kaista-avustimen voimakkuutta.

Jos suuntamerkkiä käytetään, kaista-avustin ei aktivoidu kaistanvaihdon aikana. Suuntamerkki kannattaa kytkeä päälle esimerkiksi ohitettaessa tien reunassa kulkevaa pyöräilijää, jotta järjestelmä ei puutu ajolinjaan ja aiheuta yllättävää ohjausliikettä.

Lainsäädäntö asettaa rajoituksia valmistajille, mutta kuljettajalla on vapaus valita järjestelmän käyttöä koskevat asetukset ajon aikana. Jos koet, että järjestelmä ei sovi tiettyihin ajo-olosuhteisiin, kuten lumisilla teillä tai tietyömaa-alueen läpi kulkiessa, voit kytkeä sen tilapäisesti varoitustilaan tai pois päältä.

Lähteet: autotuojat.fi, euroncap.com, traficom.fi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat