12.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: pitääkö sähköauton laturia tai latausporttia puhdistaa? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen latauslaitteet kestävät hyvin ulkokäyttöä, mutta pöly ja muut epäpuhtaudet voivat kertyessään heikentää laitteiden toimivuutta etenkin pitkällä aikavälillä. Kysymys: Pitäisikö sähköauton latausporttia ja laturia jotenkin puhdistaa ajoittain ja voiko sen tehdä itse?Sähköauto ja sen laturi ovat suunniteltu ulkokäyttöön ja kestämään vaihtelevia sääolosuhteita. Ne eivät kuitenkaan ole täysin suojassa lialta, kuten pölyltä, hiekalta tai loskalta, jota voi kulkeutua latausporttiin esimerkiksi latauskaapelin mukana.Lika ei välttämättä aiheuta ongelmia heti, mutta se voi heikentää kontaktia ja ajan mittaan kuluttaa liitinten pintoja, mikä voi hidastaa latausta tai aiheuttaa häiriöitä. Kun latauslaitteet pidetään siisteinä, ne toimivat luotettavammin ja ovat myös miellyttävämpiä käyttää.Ennen puhdistamista on hyvä tarkistaa latausportin ja laturin kunto. Jos liittimissä tai kaapeleissa näkyy kulumaa, viiltoja tai muita mekaanista vauriota, on syytä kääntyä huollon tai valmistajan puoleen ennen kuin jatkaa käyttöä. Lisäksi auton valmistajan ohjeisiin kannattaa tutustua, sillä vääränlaiset puhdistusaineet tai -menetelmät voivat vahingoittaa autoa tai laturia ja pahimmillaan vaikuttaa negatiivisesti takuuseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuhdistus on ennaltaehkäisevä toimenpideSähköauton latausportin puhdistaminen ei ole vaikeaa eikä se vaadi kummempia erikoisvälineitä. Jos latausportin kotelossa näkyy pölyä, hiekkaa tai muuta irtolikaa, sen voi pyyhkiä pois aavistuksen kostealla ja pehmeällä mikrokuituliinalla tai käyttää hellävaraisesti paineilmaa. Liittimien puhdistamiseen kannattaa käyttää varovaisesti esimerkiksi vanupuikkoja, joihin voi hieman suihkuttaa kontaktisprayta.Laturit, kuten latauskaapeli ja kotilatausasema altistuvat lialle ja mekaaniselle kulumiselle usein enemmän kuin itse latausportti. Turvallisuuden ja toiminnan varmistamiseksi nämä kannattaa pitää puhtaina. Kaapelin ja pistokkeen voi puhdistaa samalla tavalla kuin auton latausportin.Tärkeintä on, ettei puhdistuksessa lotrata nesteillä tai käytetä painepesuria, jotta laturi tai latausportti ei vaurioidu liiasta kosteudesta. Liittimien mekaaninen koskettelu on syytä minimoida, jotta ne säilyvät ehjinä. Ennen latausta kannattaa antaa puhdistettujen pintojen ensin kuivua.Tarkista latauskaapeli ennen kytkemistäLatauskaapelin puhtauteen kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti keväällä ja syksyllä, kun sää on kostea ja likaa kertyy helposti. Jos latauskaapeli on päässyt likaantumaan esimerkiksi maatessaan maassa, sen mukana voi siirtyä likaa myös auton latausporttiin.Auton latauskaapelia luonnollisesti kätevintä säilyttää auton sisällä, jossa se myös pysyy puhtaana. Sen lisäksi kannattaa pitää mukana liinaa, jolla kaapelin voi pyyhkäistä tarvittaessa latauksen jälkeen. Kotilatausaseman kaapeli tulee säilyttää irti maasta, esimerkiksi telineessä tai koukussa. Julkisissa latureissa käyttäjä ei voi vaikuttaa kaapelin kuntoon, mutta nopea silmämääräinen tarkistus ennen liittämistä lataukseen voi estää ongelmien syntymisen. Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 24.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä autovakuutuksen hinta muodostuu? 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 10.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: saako auton sisälle asentaa led-valoja? 3.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten ajoasento säädetään oikein? 26.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko normaalia, että sähköauton akku purkautuu lepotilassa? 19.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, mikä jäähdytinneste sopii omaan autoon? 5.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä käytetyn moottoripyörän ostajan on hyvä tietää? 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”