13.1.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: vaikuttaako akun varaus lataushybridin kiihtyvyyteen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Akun varauksella on jonkun verran merkitystä – kun akku on tyhjillään, ei sähkömoottori ole tehostamassa kiihdytystä. Kysymys: Pysyykö lataushybridien suorituskyky kiihtyvyyden osalta samana riippumatta siitä, onko akku tyhjä vai täysi? Eli muuttuuko auton kiihtyvyys sen mukaan, onko akussa varausta?Lataushybrideissä kiihtyvyyteen vaikuttaa, millä käyttövoimalla ajetaan. Tavallisesti useimmissa lataushybrideissä ensisijaisena käyttövoiman lähteenä on sähkömoottori. Kun akun varaus on alhainen, polttomoottori käynnistyy automaattisesti.Tyypillisesti myös erilaisilla ajoasetuksilla voi valita, haluaako ajaa täysin sähköisesti, pelkällä polttomoottorilla vai molemmilla.Sähköllä ajettaessa jotkut lataushybridit saattavat ottaa itsestään myös polttomoottorin käyttöön, jos painaa kaasupoljinta tarpeeksi reippaasti. Näin saadaan lisäapua kiihdytykseen – kaksi moottoria kiihdyttää paremmin kuin yksi. Tällöin kuitenkin akussa tulisi olla riittävästi varausta. Jos varaus on lähellä nollaa, ei sähkömoottori aktivoidu, jolloin kiihdytys jää jonkun verran hitaammaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiihtyvyys vaihtelee käyttövoiman ja ajoasetuksen mukaanEsimerkkinä vuoden 2021 Hyundai Tucson 1.6 T-GDi Plugin hybridi. Maksimikiihtyvyydeksi nollasta sataan on ilmoitettu 8.6 sekuntia. Testivideolla Sport-asetuksella kiihtyvyydeksi mitataan 7.5 sekuntia, jolloin sekä poltto- että sähkömoottori ovat käytössä ja akun varaus on noin 45 prosenttia.Lähes tyhjällä akulla, jolloin sähkömoottori on poissa pelistä, kiihtyvyydeksi mitataan 7.6 sekuntia. Täysin sähköllä ajettaessa kiihtyvyys on 17.5 sekuntia. Mittauksessa on videon tekijän mukaan käytetty GPS:ää.Pelkällä polttomoottorilla ajettaessa ei ainakaan videon tapauksessa näyttäisi olevan suurta vaikutusta kiihtyvyyteen. Hitaampi kiihdytys sähköllä ajaessa johtui todennäköisesti siitä, että se tapahtui Eco-asetuksella.Lataushybridin akkukapasiteetti on paljon pienempi, kuin täyssähköautoissa, joten ei ole järkevää käyttää älyttömästi sähköenergiaa nopeisiin kiihdytyksiin. Tämän vuoksi polttomoottori on usein tehostamassa pikaisia kiihdytyksiä.Akun kapasiteetti lataushybrideissä on tyypillisesti 5–20 kWh ja ajomatka sähköllä 20–100 km. Vastaavasti täyssähköautoissa akun kapasiteetti on 30–100 kWh:n luokkaa ja ajomatka 150–500 km.Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: SATL Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, mikä jäähdytinneste sopii omaan autoon? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: pitääkö sähköauton laturia tai latausporttia puhdistaa? 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin