29.9.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: voiko auton jarrujen polkeminen paikallaan ehkäistä niiden jumiutumista? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton jarrut koostuvat liikkuvista osista ja kun niitä ei käytä, saattavat ne jämähtää paikalleen. Tehokkain keino jarrujen jumiutumisen ehkäisemiseen on niiden käyttäminen tarpeeksi usein ja huoltaminen säännöllisesti. Kysymys: Varsinkin täyssähköautoissa jarrut voivat jumiutua vähäisen käytön vuoksi. Eräs henkilö suositteli silloin tällöin painamaan jarrua auton paikallaan ollessa "niin paljon kuin pohkeesta lähtee". Korvaako tämä voimakkaan jarrutuksen? Miten suosittelette toimittavan?Täyssähköautoissa jarrujen jumiutuminen vähäisen käytön vuoksi on yleinen huolenaihe, mutta samaa ongelmaa voi olla myös polttomoottoriautoissa. Jarruja olisi hyvä käyttää ajossa säännöllisesti ajoneuvosta riippumatta ja välillä tehdä vähän kovempia jarrutuksia muu liikenne huomioiden.Jarrujen kunnon ylläpitoa on käyty läpi aikaisemmassa artikkelissa: Kysy autoista: miten ehkäistä auton jarrujen ruostuminen ja jumiutuminen?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiten jarrut toimivat ja miten niitä tulisi huoltaa?Kun painat jarrupoljinta, se aiheuttaa paineen jarrujärjestelmään. Paine saa jarrusatulassa olevan männän puristamaan jarrupalat kiinni jarrulevyyn. Tämä luo kitkaa levyjen ja palojen välille, mikä hidastaa pyörien liikettä. Tällöin auton nopeus hidastuu ja pysähtyminen on mahdollista. Kun nostaa jalan jarrupolkimelta, jarrupaine vapautuu ja palat irtoavat levystä, jolloin pyörät liikkuvat jälleen vapaasti.Paikallaan jarruja polkiessa jarrupalat painautuvat kyllä kiinni jarrulevyyn, mutta se ei vielä riitä korvaamaan voimakasta jarrutusta. Liikkeestä jarruttaessa jarrupalat hiovat pyörivää jarrulevyä, jolloin kitkapinnat kuluvat liikkeen voimasta. Samalla myös mahdollinen ruoste hioutuu pois. Ajan myötä levyt ja palat kuluvat useita millimetrejä, joten ne tulee vaihtaa uusiin, ennen kuin ne kuluvat alle suositellun minimimitan.Jarrusatulan irroittamisen jälkeen näkee, että jarrupalat ovat kuluneet ja jarrulevykin on vaihtokunnossa.Sähköautoissa jarrupalat ja ja -levyt eivät juurikaan kulu, sillä yleensä sähkömoottori hidastaa auton nopeutta jarrutustilanteessa, joten varsinaisia jarruja tarvitsee käyttää vähemmän. Polttomoottoriautoissa esiintyy jonkun verran samaa ongelmaa, jos on tottunut jarruttamaan usein moottorijarrutuksella.Kulumista suurempi riski onkin usein jarrujen jumiutuminen – auton jarrujen osat, kuten jarrulevyn pinta, jarrupalat ja jarrusatulan liukutapit ovat alttiina erilaisille sääolosuhteille ympäri vuoden. Joku saattaisi ajatella, että "no, niin on auton konepeltikin, eikä se ole ongelma", ja olisi oikeassa. Erona onkin, että jarruosat eivät ole suojattu samalla tavalla, kuten auton maalattu koripinta.Jarruosissa on omat pinnoitteensa, mutta ne kuluvat kitkapinnalla nopeasti, joten jarruosat ovat erityisen alttiita sateelle, suolalle ja lialle. Etenkin jarrulevyt voivat ruostua niin nopeasti, että levyihin on saattanut sateisen yön aikana ilmestyä kevyt pintaruoste, jos auton on pysäköinyt ulos.Kun painat jarrupoljinta, ruoste pyyhkiytyy nopeasti pois. Kitkasta syntyvä lämpö auttaa myös haihduttamaan veden jarrupinnoilta auttaen ehkäisemään ruosteen ja korroosion syntymistä. On tärkeää, että jarruja käytetään säännöllisesti, jotta jarruosat liikkuvat, eikä ruoste ei pääse kertymään liiaksi.Ruosteen kertyessä levyihin saattaa huomata, että yhdestä tai useammasta pyörästä kuuluu rytmikästä hankaamisääntä. Todennäköisesti ruoste kuluu pois muutaman kilometrin normaalin ajamisen ja jarruttelun jälkeen. Jos se ei kulu pois, voit yrittää tehdä turvallisessa paikassa muutaman kovemman jarrutuksen.Säännöllinen jarruhuolto ehkäisee jarrujen jumiutumistaJarrulevyjen ja -palojen ruostumisen lisäksi jumiutumista saattaa aiheuttaa toinenkin seikka: jarrusatula, joka liikuttaa jarrupaloja levyn molemmin puolin jarrupoljinta painettaessa, liikkuu kiinnityksessään yleensä kahden liukutapin avulla.Koska jarrusatulan tulee liikkua helposti edestakaisin etteivät jarrut jää laahaamaan, liukutappeja on voideltava erityisellä rasvalla. Ajan myötä rasva kuluu tai se huuhtoutuu pois sateen ja lian vaikutuksesta. Kun liukutapit eivät saa riittävää voitelua tai niiden pinnoille kertyy likaa, jarrusatula saattaa jäädä jumiin, yleensä painaen palat kiinni levyyn. Jarrujen laahatessa pahasti jarruosat kuumentuvat, jonka takia jarruneste saattaa alkaa kiehumaan, jolloin autosta tulee käytännössä jarruton. Pahimmassa tapauksessa ylikuumeneminen voi jopa sytyttää renkaan tuleen.Varmin tapa huolehtia jarrujen kunnosta on huoltaa jarrut säännöllisesti. Useimmat autovalmistajat suosittelevatkin jarrujen huoltamista vähintään kerran vuodessa. Jarruhuollossa kaikki liikkuvat osat puhdistetaan ja voidellaan tarpeen mukaan.Teksti ja kuva: Sini Ylivakeri Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti