29.9.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: voiko auton jarrujen polkeminen paikallaan ehkäistä niiden jumiutumista? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton jarrut koostuvat liikkuvista osista ja kun niitä ei käytä, saattavat ne jämähtää paikalleen. Tehokkain keino jarrujen jumiutumisen ehkäisemiseen on niiden käyttäminen tarpeeksi usein ja huoltaminen säännöllisesti. Kysymys: Varsinkin täyssähköautoissa jarrut voivat jumiutua vähäisen käytön vuoksi. Eräs henkilö suositteli silloin tällöin painamaan jarrua auton paikallaan ollessa "niin paljon kuin pohkeesta lähtee". Korvaako tämä voimakkaan jarrutuksen? Miten suosittelette toimittavan?Täyssähköautoissa jarrujen jumiutuminen vähäisen käytön vuoksi on yleinen huolenaihe, mutta samaa ongelmaa voi olla myös polttomoottoriautoissa. Jarruja olisi hyvä käyttää ajossa säännöllisesti ajoneuvosta riippumatta ja välillä tehdä vähän kovempia jarrutuksia muu liikenne huomioiden.Jarrujen kunnon ylläpitoa on käyty läpi aikaisemmassa artikkelissa: Kysy autoista: miten ehkäistä auton jarrujen ruostuminen ja jumiutuminen?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiten jarrut toimivat ja miten niitä tulisi huoltaa?Kun painat jarrupoljinta, se aiheuttaa paineen jarrujärjestelmään. Paine saa jarrusatulassa olevan männän puristamaan jarrupalat kiinni jarrulevyyn. Tämä luo kitkaa levyjen ja palojen välille, mikä hidastaa pyörien liikettä. Tällöin auton nopeus hidastuu ja pysähtyminen on mahdollista. Kun nostaa jalan jarrupolkimelta, jarrupaine vapautuu ja palat irtoavat levystä, jolloin pyörät liikkuvat jälleen vapaasti.Paikallaan jarruja polkiessa jarrupalat painautuvat kyllä kiinni jarrulevyyn, mutta se ei vielä riitä korvaamaan voimakasta jarrutusta. Liikkeestä jarruttaessa jarrupalat hiovat pyörivää jarrulevyä, jolloin kitkapinnat kuluvat liikkeen voimasta. Samalla myös mahdollinen ruoste hioutuu pois. Ajan myötä levyt ja palat kuluvat useita millimetrejä, joten ne tulee vaihtaa uusiin, ennen kuin ne kuluvat alle suositellun minimimitan.Jarrusatulan irroittamisen jälkeen näkee, että jarrupalat ovat kuluneet ja jarrulevykin on vaihtokunnossa.Sähköautoissa jarrupalat ja ja -levyt eivät juurikaan kulu, sillä yleensä sähkömoottori hidastaa auton nopeutta jarrutustilanteessa, joten varsinaisia jarruja tarvitsee käyttää vähemmän. Polttomoottoriautoissa esiintyy jonkun verran samaa ongelmaa, jos on tottunut jarruttamaan usein moottorijarrutuksella.Kulumista suurempi riski onkin usein jarrujen jumiutuminen – auton jarrujen osat, kuten jarrulevyn pinta, jarrupalat ja jarrusatulan liukutapit ovat alttiina erilaisille sääolosuhteille ympäri vuoden. Joku saattaisi ajatella, että "no, niin on auton konepeltikin, eikä se ole ongelma", ja olisi oikeassa. Erona onkin, että jarruosat eivät ole suojattu samalla tavalla, kuten auton maalattu koripinta.Jarruosissa on omat pinnoitteensa, mutta ne kuluvat kitkapinnalla nopeasti, joten jarruosat ovat erityisen alttiita sateelle, suolalle ja lialle. Etenkin jarrulevyt voivat ruostua niin nopeasti, että levyihin on saattanut sateisen yön aikana ilmestyä kevyt pintaruoste, jos auton on pysäköinyt ulos.Kun painat jarrupoljinta, ruoste pyyhkiytyy nopeasti pois. Kitkasta syntyvä lämpö auttaa myös haihduttamaan veden jarrupinnoilta auttaen ehkäisemään ruosteen ja korroosion syntymistä. On tärkeää, että jarruja käytetään säännöllisesti, jotta jarruosat liikkuvat, eikä ruoste ei pääse kertymään liiaksi.Ruosteen kertyessä levyihin saattaa huomata, että yhdestä tai useammasta pyörästä kuuluu rytmikästä hankaamisääntä. Todennäköisesti ruoste kuluu pois muutaman kilometrin normaalin ajamisen ja jarruttelun jälkeen. Jos se ei kulu pois, voit yrittää tehdä turvallisessa paikassa muutaman kovemman jarrutuksen.Säännöllinen jarruhuolto ehkäisee jarrujen jumiutumistaJarrulevyjen ja -palojen ruostumisen lisäksi jumiutumista saattaa aiheuttaa toinenkin seikka: jarrusatula, joka liikuttaa jarrupaloja levyn molemmin puolin jarrupoljinta painettaessa, liikkuu kiinnityksessään yleensä kahden liukutapin avulla.Koska jarrusatulan tulee liikkua helposti edestakaisin etteivät jarrut jää laahaamaan, liukutappeja on voideltava erityisellä rasvalla. Ajan myötä rasva kuluu tai se huuhtoutuu pois sateen ja lian vaikutuksesta. Kun liukutapit eivät saa riittävää voitelua tai niiden pinnoille kertyy likaa, jarrusatula saattaa jäädä jumiin, yleensä painaen palat kiinni levyyn. Jarrujen laahatessa pahasti jarruosat kuumentuvat, jonka takia jarruneste saattaa alkaa kiehumaan, jolloin autosta tulee käytännössä jarruton. Pahimmassa tapauksessa ylikuumeneminen voi jopa sytyttää renkaan tuleen.Varmin tapa huolehtia jarrujen kunnosta on huoltaa jarrut säännöllisesti. Useimmat autovalmistajat suosittelevatkin jarrujen huoltamista vähintään kerran vuodessa. Jarruhuollossa kaikki liikkuvat osat puhdistetaan ja voidellaan tarpeen mukaan.Teksti ja kuva: Sini Ylivakeri Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen