14.4.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: voiko auton suunnittelulla ehkäistä takavalojen likaantumista ja peittymistä lumesta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton suunnittelulla voidaan periaatteessa ehkäistä takavalojen likaantumista, mutta tähän asti se ei ole ollut autonvalmistajien kannalta tarpeeksi kannattavaa. Kysymys: Takavalot (henkilö-, kuorma-autot, bussit ja rekat) usein lumen ja/tai kuran peitossa. Nykyisten autojen takavalot eivät kehitä lämpöä lumen sulattamiseen. Ihmetyttääkin miksi autotehtaat eivät suunnittele ratkaisua pulman poistamiseksi - esim. ilmavirtausta hyödyntäen.Auton takaosaan ajossa kerääntyvä lika ja lumi ovat tuttuja ongelmia monelle autoilijalle. Lian kertyminen etenkin takavalojen päälle huonontaa ajoneuvon näkyvyyttä taakse ja vaikuttaa liikenneturvallisuuteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakavalojen lämmittäminenLumen kertymisen umpioihin voisi ratkaista esimerkiksi lämmittämällä, samanlailla kuten takalasin tai sivupeilit. Markkinoilla onkin jonkun verran jälkiasenteisia led-valoja lämmittimellä, tosin enimmäkseen kuorma-autoihin ja rekkoihin.Yksi syy siihen, miksi lämmitetyt takavalot eivät ole yleisesti käytössä autoissa, on se, että ne eivät yleensä kerää niin paljon lunta tai likaa, kuin esimerkiksi auton tuulilasi. Lisäksi takavalojen näkyvyyttä ei priorisoida samalla tavalla kuin etuvalojen, koska takavalojen tarkoitus on lähinnä auttaa takana ajavia havaitsemaan auton, kun taas etuvaloja tarvitaan etenkin pimeässä navigoimiseen.Lämmitettyjen takavalonumpioiden lisääminen autoihin kasvattaa myös auton valmistuskustannuksia. Niiden tekeminen vaatisi uusien osien suunnittelua ja valmistamista, mikä tietenkin maksaa. Lisäksi lämmitettyjen takavalojen käyttö vaatii sähköä auton akusta, mikä voi vaikuttaa auton polttoainetalouteen ja energiatehokkuuteen.Vaikka takavalojen lämmitys voi olla hyödyllistä joissakin olosuhteissa, sitä ei yleensä pidetä välttämättöminä auton toiminnan kannalta, joten niitä ei ole juurikaan kehitetty henkilöautoihin.Aerodynamiikan parantaminenAerodynamiikalla tarkoitetaan sitä, miten ilmavirta liikkuu auton ympärillä, kun auto kulkee eteenpäin. Ilmavirran liike auton ympärillä vaikuttaa auton liikkumiseen ja käyttäytymiseen tiellä. Auton aerodynamiikkaa parantamalla voidaan ehkäistä likaa ja lunta kertymästä ilmavirran mukana auton takaosaan.Hyvä aerodynaaminen suunnittelu laskee myös auton polttoaineen kulutusta vähentämällä ilmanvastusta, sillä tällöin auton liikkuminen eteenpäin vaatii vähemmän voimaa. Auton muotoilulla on suuri vaikutus sen aerodynamiikkaan. Kun ilmavirta kulkee auton yli, auton muotoilu voi aiheuttaa pyörteitä, jotka kerryttävät likaa takaosaan. Pyörteet lisäävät myös ilmanvastusta, mikä puolestaan vaikuttaa negatiivisesti auton suorituskykykyyn ja lisää polttoaineenkulutusta.Auton aerodynamiikkaa voidaan parantaa suunnitteluvaiheessa esimerkiksi muuttamalla takalasin kaltevuutta tai lisäämällä aerodynaamisia elementtejä, kuten spoileri, taka- tai etulippa.Esimerkiksi viistoperäiset ja farmari-malliset autot keräävät helpommin likaa, kuin sedan-malliset, porrasperäiset autot. Tämä johtuu juurikin siitä, että ensiksi mainittujen muotoilu aiheuttaa ilmanpyörteitä auton takaosaan. Farmariin takaosaan mahtuu tosin enemmän tavaraa, kuin sedanin. Moni kuitenkin varmasti hyötyy enemmän lisätilasta, kuin puhtaammasta takaosasta.Pyörien suojaaminenMärillä tiellä ajettaessa renkaat sinkoavat ilmaan lunta, vettä ja likaa auton ympärille. Renkaan suojukset, eli lokasuojat ja kuraläpät voivat auttaa vähentämään tätä ongelmaa, sillä ne ehkäisevät renkaiden roiskeiden pääsyn auton sivuille ja taakse.Lokasuojat ja kuraläpät estävät myös likasumun lentämistä takana ajavan tuulilasiin, mikä parantaa osakseen liikenneturvallisuutta, kun näkyvyys on parempi.Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: MotivaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti