20.4.2024

Lähi-idän kiristyvät jännitteet vaikuttavat isosti lentoliikenteeseen – myös osa Finnairin lennoista pakotettu sakkokierroksille

Kuva Moottorin arkisto, Flightradar24, Benjamin Helander

Iranin eskaloitua alueelliset jännitteet äärimmilleen viime viikonlopun iskussaan, lentoliikenne on ollut siellä päin maailmaa sekaisin kuin seinäkello.

Kun alkoi näyttää siltä, että Iran iskisi ensi kertaa omalta maaperältään suoraan Israelin maaperälle, osa länsimaalaisista lentoyhtiöistä ryhtyi hiljalleen perumaan lentojaan Iranin pääkaupunkiin Teheraniin. Kun ennennäkemätön isku alkoi näyttää väistämättömältä, alettiin lentoja perua myös Israeliin. Kun laajat ilmaiskut sitten lauantain ja sunnuntain 13. ja 14. huhtikuuta välisenä yönä käynnistyivät, ilmatilansa sulkivat kaikelta lentoliikenteeltä Israelin lisäksi sen ja Iranin väliin jäävät valtiot, kuten Irak ja Jordania, joista jälkimmäinen osallistui myös aktiivisesti iskun torjuntaan. Luonnollisesti myös Iranin ilmatila oli poissa laskuista.

Lentoliikenteen ulottumattomissa ollut alue laskettiin siis jo tuhansissa neliökilometreissä. Tämä yhdistettynä epävarmuuteen iskun laajentumisesta pakotti valtavan määrän esimerkiksi Lähi-idän jättilentoyhtiöitä jättämään koneitaan maahan. Ne harvat lennot, jotka Lähi-idän ja Euroopan välillä vielä lensivät, kulkivat lännen kautta Egyptin ja Saudi-Arabian yli, joskin sielläkin vaarana olivat yön mittaan Iranin jemeniläisen välikäden, huthien Ansar Allah -liikkeen Punaisenmeren kautta Israeliin kohdistamat iskut.

Lähi-idän lentokaaoksen viimeistelivät viikolla Arabiemiirikuntien historiallisen kovat vesisateet, jotka saivat Dubain lentoaseman ja siellä jopa maailman suurimman terminaalin lattian veden valtaan.

Finnairin koneita Dohan lentoasemalla marraskuussa 2023. Finnairin kolmelle Dohan-reitille Lähi-idän tilanteella on omat vaikutuksensa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Myös Finnair kiertää

Iranin ennennäkemätön ja julkea ilmaisku onneksi torjuttiin ja sen aiheuttamat vahingot jäivät Israelissa pieniksi. Isku kuitenkin jätti ilmaan sen varsin todennäköisen vaihtoehdon, että Israel tavalla tai toisella vastaisi iskuun. Näin ollen länsiyhtiöt välttävät edelleen Iranin ilmatilaa.

Tällä on vaikutuksensa myös Finnairin liikenteeseen, joskaan ei onneksi moneen lentoon, eikä yhtäkään reittiä ole sentään jouduttu tämän takia perumaan. Lentoliikennettä seuraavan Flightradar24 -palvelun mukaan ainakin Bangkokin-reitillä AY141/AY142 tehdään pieni koukkaus Iranin kohdalla.

Suurimmat vaikutukset näyttävät kohdistuvan Dohan-reittiin, jota Finnair lentää yhteistyössä Qatar Airwaysin kanssa sekä Helsingistä, Tukholmasta että Kööpenhaminasta. Välttääkseen Iranin ja Irakin ilmatilat, nuo lennot joutuvat kiertämään Saudi-Arabian ja Egyptin kautta, mikä pidentää lentoaikaa jopa puolella tunnilla.

(Kuvakaappaus Flightradar24 -palvelusta) Kannattaa huomioida, että tässä karttaprojektiossa Lähi-idän alue näyttää todellista pienemmältä, Pohjois-Eurooppa puolestaan isommalta.

Samaan aikaan tunnetusti myös Ukrainan ja Venäjän ilmatilat ovat poissa käytöstä, joten Helsingistä itään alkaa olla todella vaikea lentää.

Tel Aviviin Finnair ei kuitenkaan edelleenkään lennä. Sen jälkeen, kun terroristijärjestö Hamas aloitti Gazassa käynnissä olevan sodan 7. lokakuuta tekemällään hirvittävällä terrorihyökkäyksellä Israeliin, Finnair päätti perua kaiken liikenteensä Israeliin ja olla käyttämättä sen ilmatilaa. Siinä missä suurin osa länsiyhtiöistä on sittemmin palannut Tel Aviviin, Finnair on tehnyt päätöksen perua lentonsa sinne aina 29. lokakuuta 2024 asti. Mikäli reitti päästäisiin tuolloin käynnistämään uudestaan, se olisi ollut tauolla jo yli vuoden.

Lähde: Finnair

Luetuimmat