31.5.2024

Lancia Ypsilonista tulee ensimmäinen HF- ja ralli-Lancia vuosikausiin – tai siis siltä asia on saatu näyttämään

Kuva Lancia

Hifistelijöiden Ypsilon kulkee sähköllä, mutta ralliversio on tehty oikeilla Group Rally4:n spekseillä.

Stellantis piti kynsin hampain kiinni lupauksestaan säilyttää kaikki FCA:n ja PSA:n yhdistymisen aikaan niihin kuuluneet brändit, kun se tekohengitti Lancian aiemmin tänä vuonna uudella Ypsilonilla, ensimmäisellä uudella Lancialla sitten vuoden 2011.

Kuten on käynyt ilmi, kaikki uudessa Ypsilonissa ei ole sitä miltä näyttää. Tai pikemminkin kaikki ei ole sitä mitä kerrotaan, sillä autohan muistuttaa jo ulkoisella olemuksellaan aika paljon niitä mitä se pohjimmiltaan on, nimittäin Peugeot 208:aa ja Opel Corsaa.

Valitettavasti roastaus ei lopu myöskään tuoreeseen HF-versioon. Se ei lopu siitäkään huolimatta, että tässä ensi vuonna eri Euroopan maissa myyntiin tulevassa sporttiversiossa tulee varmasti olemaan kyse kivasta, tyylikkäästä ja pirteästä täyssähköisestä pikkuautosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ypsilon HF

Uuden Ypsilonin ranskalainen ja osittain kiinalainen CMP-suku olkoon tässä vaiheessa loppuun käsitelty, joten keskittykäämme sen sijaan HF:n sähkövoimalinjan toimitusketjuun Stellantiksen sisällä.

Ypsilon HF:ää tulee siis vauhdittamaan ensin Abarth 600e:ssä ja sitten myös Alfa Romeo Milano Junior Velocessa ennakoitu 240-hevosvoimainen versio eteen sijoitetusta sähkömoottorista, joka vauhdittaa koko tätä suurta Stellantiksen CMP-perhettä. Ypsilon HF:n kerrotaan kiihtyvän nollasta sataan 5,8 sekunnissa eli autosta on lupa odottaa sopivan pirteää.

Ajettavuuden terästämiseksi uuden Ypsilonin muihin versioihin nähden, HF:n maavaraa on laskettu ja raideleveyttä kasvatettu.

Ypsilon HF Rally

Kauas on tultu niistä päivistä, jolloin Lancia oli rallipolkujen suvereeni hallitsija, mutta nyt ne päivät ovat hennon askeleen verran lähempänä, Lancia on nimittäin tekemässä uudesta Ypsilonista Group Rally4 -luokan kaikki standardit täyttävän tehdasralliversion, nimeltään Ypsilon HF Rally.

Toisin kuin edellä alustavasti esitelty katu-HF, tämä sorateiden kasvatti on polttomoottorikäyttöinen. Siinä PSA:lta Ranskasta peräisin oleva 1,2-litrainen kolmisylinterinen turbomoottori on viritetty 212-hevosvoimaiseksi. Jatkeena on 5-vaihteinen laatikko sekä mekaaninen kitkalukko. Luokan standardien mukaisesti auto on etuvetoinen, ja perustuu täysin tuotantoversioon.

Oheisissa alustavissa pressikuvissa silmiin pistää tietysti myös Ypsilon HF Rallyn värikuosi, joka tuo tarkoituksellisen vahvasti mieleen maailmankuulun Martini-värityksen Lancian menestyksen vuosilta.

HF on hifistelijöitä varten

Lancian mukaan sen koko tuleva mallisto, joka on lähivuosina täydentymässä uusilla näkemyksillä ainakin Deltasta sekä Gammasta, tulee saamaan omat HF-sporttiversionsa. Kuten nyt nähty Ypsilon HF, myös ne tulevat saamaan HF-logon eli pienen elefantin.

Lancian historiallinen HF-tunnushan tulee sanoista High-Fidelity eli Hi-Fi. Kovatasoiset Lancia-hifistelijät perustivatkin 1960-luvun alussa kerhon, johon pääsivät vain he, joiden tallista löytyi vähintään kuusi Lanciaa. Kerhon tunnus oli pieni punainen elefantti.

Lancia otti HF-ajatuksen nopeasti käyttöön urheilullisissa malleissaan. Vuonna 1966 italialaisvalmistaja toi Fulvia Coupé HF:n mukana julkisuuteen tämän pienen punaisen elefantin HF:n logona, ja se jäi siitä elämään, nyt siis vuosien ja taas vuosien tauon jälkeen uudelleen.

Lähde: Lancia

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat