14.1.2020 Ajoneuvot Latauspistetukeen huomattava korotus – Kiinteistöliitto toivoo taloyhtiöiden selvittävän tukimahdollisuuksia EQ Power -mallien lataus sujuu takapuskurin nurkkaan kätketystä Type 2 -pistokkeesta. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ARA:n myöntämä avustus sähköautojen latauspisteinfran rakentamiseen saa roiman määrärahakorotuksen. Jatkossa kustannuksista korvataan suurempi osuus, jos yli puolet latauspisteistä toimii vähintään 11 kilowatin teholla. Kiinteistöliitto toivoo taloyhtiöiden myös hyödyntävän tukea. Vuodesta 2018 lähtien asuinrakennuksen omistavat yhteisöt, kuten asunto-osakeyhtiöt ja pysäköintiyhtiöt, ovat voineet hakea Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:n tukea sähköpisteinfran rakentamiseen.Aiemmin avustuksiin on varattu 1,5 miljoonaa euroa vuodessa, mutta nyt latauspisteiden rakentaminen on priorisoitu korkeammalle. Tänä vuonna tukea on jaettavissa moninkertainen määrä: 5,5 miljoonaa euroa.Suuremmasta määrärahasta huolimatta avustusta ei jaeta normaalitapauksessa aiempaa suurempia summia, vaan tukea myönnetään vanhaan malliin enintään 35 prosenttia toteutuneista kustannuksista, maksimissaan 90 000 euroa.Jos vähintään puolet latauspisteistä on teholtaan 11 kilowattia tai yli, voi saada korostettua avustusrahaa. Silloin avustus voi olla jopa 50 prosenttia toteutuneista kustannuksista, kuitenkin enintään 90 000 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiinteistöliitto: Nykyinen tukitaso on hyväKiinteistöliiton neuvontainsinööri Matts Almgrénin mukaan latausinfran avustusrahalla saadaan tehtyä tarvittavia investointeja, jotka tulevat muutenkin jossain vaiheessa eteen. Myös suuremmalla rahamäärällä varautumista pidetään hyvänä: tuen tarpeen oletetaan nousevan lataushybridien ja täyssähköautojen määrän kasvaessa.Almgrén pitää nykyistä tukitasoa sopivana, suurempi tukimäärä voisi aiheuttaa markkinahäiriöitä ja yli-investointeja.– Nykyinen tukitaso on hyvä, sillä tuki on jo nyt varsin laaja ja sikäli hyvin muotoiltu, ettei se rajoita tai ohjaa taloyhtiöitä tiettyyn muottiin, vaan antaa hyvinkin vapaat kädet valmiuden toteuttamiseen, joka mahdollistaa tapauskohtaisen harkinnan, Almgrén toteaa ja jatkaa:– Kiinteistöliitossa uskotaan kysynnän ja tarjonnan ratkaisevan latauspistekysymyksen isossa kuvassa, kun ihmisille tulee enemmän autoja, syntyy tarvetta latauspisteille ja silloin latauspisteitä myös tehdään. Sähköautojen yleistyessä myös lataamiseen suhtaudutaan tavanomaisena toimintana samaan tapaan kuin nyt autojen lämmittämiseen pistorasiasta.Latauspistetuen määrärahan kasvamisen myötä Almgrén toivoo avustusta myös käytettävän.– Toivoisin, että taloyhtiöt selvittäisivät aina näitä tukivaihtoehtoja silloin kun lähtevät vaikka linjasaneerausta tai jotain muuta remonttia tekemään, sillä tässä on mahdollista kytkeä remonttiin edullisesti latauspisteiden rakentaminen.Viime keväänä lähes neljäsosa taloyhtiöistä arvioi Kiinteistöliiton barometrin mukaan toteuttavansa lataushankkeen seuraavan viiden vuoden aikana.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuvat: Moottorin arkisto / Lauri Ahtiainen Lue lisää: Autoliitto: Ylimitoitettu latauspistevelvoite voi hidastaa tehokkaampaa latausinfraa Hallitus haluaa velvoittaa tuntuvaan latauspisteiden lisäämiseen Joka neljäs sähköautoilija ei ole saanut taloyhtiöstä latauspistettä Sähköautojen latauspisteitä suunnitteilla joka viidenteen taloyhtiöön ARA myöntää taloyhtiöille avustusta sähköautojen latauspisteitä varten Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla