22.11.2017 Ajoneuvot Latausta lastiliikenteeseen: Tesla Semi on ripeä sähkörekka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tesla Semi lupaa vaikuttavia teknisiä tietoja tuotantoon jo vuonna 2019. Kiihtyvyys 0-100 km/h viidessä sekunnissa on vain osa mullistusta, mutta kysymyksiäkin herää. Elon Musk julkisti viime viikolla yrityksensä tulevan sähkökuorma-auton, joka kulkee nimellä Tesla Semi. Futuristiselle veturille luvattu viiden sekunnin kiihtyvyysarvo on toki ilman kuormaa, mutta täydellä, reilun 36 tonnin, kuormallakin Semin luvataan saavuttavan 100 kilometrin tuntinopeus kahdessakymmenessä sekunnissa. Nämä ovat kovia arvoja nykyisiin tavanomaisiin dieselillä kulkeviin rekkoihin verrattuna.Tärkein paljastettu arvo on kuitenkin lupaus toimintamatkasta yhdellä latauksella. Se on vaikuttavat 500 mailia, eli yli 800 kilometriä, kuormattuna maantienopeuksilla. Kuorma-autonkuljettajia kiinnostanee myös mäennousukyky. Semin luvataan säilyttävän teoreettisesti yli sadan kilometrin tuntinopeus viiden prosentin nousussa. Teslan mukaan dieselrekka pystyy pitämään samassa nousussa vain reilun 70 kilometrin tuntinopeuden.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiittävä toimintamatka ja uusi laturiKulutuksen luvataan jäävän alle kahden kilowattitunnin maililla. Tämä vastaa reilua sataa kilowattituntia sadalla kilometrillä. Teslan mukaan esimerkiksi oman sähköenergiansa auringosta rekkojen latausta varten tuottavat yritykset voivat saavuttaa yli 200 000 dollarin säästöt polttoainekustannuksissa miljoonan mailin, eli noin 1,6 miljoonan kilometrin matkalla.Teslan oma uusi Megacharger-latausasema mahdollistaisi ennakkotietojen mukaan 400 mailin, eli lähes 650 kilometrin toimintamatkaa vastaavan energiamäärän pikalataamisen puolessa tunnissa. Musk mainitsi samalla, että tauot ovat kuljetusalalla muutenkin pakollisia.Tesla Semi ei vaadi kuljettajalta vaihtamista tai kytkimenkäyttöä, eli se vastaa siltä osin automaattivaihteista kuorma-autoa. Tämän lisäksi Semi on varustettu jarruenergian talteenotolla, jolle Tesla lupaa kovan tehokkuuden. Teslan mukaan 98% kineettisestä energiasta palautetaan akkuihin jarruenergian talteenotolla. Tämä vaatii akuilta melkoista vastaanottokykyä hätäjarrutuksessa.Rekkaparkin aerodynaamisinMyös kuorma-auton hytti on suunniteltu uudelleen täyteen seisomakorkeuteen ja se on valmistettu hiilikuidusta. Semissä istutaan keskellä ohjaamoa hiukan McLaren F1:n tavoin. Kaksi kosketusnäyttöä on sijoitettu symmetrisesti ratin molemmin puolin. Niistä kuljettaja seuraa navigaattoria, kuolleiden kulmien kameroita sekä muuta saatavilla olevaa informaatiota. Semi mahdollistaa Teslan mukaan myös puoliautonomisen ajamisen. Semistä nähtäneen myös erilaisia hyttiversioita esimerkiksi pitkämatkalaisten vaatimuksia ajatellen. Tesla Semin voi varata itselleen 5 000 dollarin varausmaksua vastaan, mutta itse kuorma-auton hintaa ei kerrottu. Kustannusarvio aurinkosähköllä toimivien Megacharger-latausasemien rakennuttamisesta puuttui sekin julkisesta tiedotteesta. Toisaalta myös tieto yhteistyökumppaneista, tuotannon kapasiteetista sekä tuotantotiloista uupuu, joten aivan kaikki ei ole vielä selvillä. Lisätietoja saadaan varmasti tuotannon aloituksen lähestyessä. Amerikkalaisvalmistajan hyötyajoneuvoa lupaillaan markkinoille vuonna 2019.Lähde ja kuvat: Tesla Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti