22.11.2017 Ajoneuvot Latausta lastiliikenteeseen: Tesla Semi on ripeä sähkörekka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tesla Semi lupaa vaikuttavia teknisiä tietoja tuotantoon jo vuonna 2019. Kiihtyvyys 0-100 km/h viidessä sekunnissa on vain osa mullistusta, mutta kysymyksiäkin herää. Elon Musk julkisti viime viikolla yrityksensä tulevan sähkökuorma-auton, joka kulkee nimellä Tesla Semi. Futuristiselle veturille luvattu viiden sekunnin kiihtyvyysarvo on toki ilman kuormaa, mutta täydellä, reilun 36 tonnin, kuormallakin Semin luvataan saavuttavan 100 kilometrin tuntinopeus kahdessakymmenessä sekunnissa. Nämä ovat kovia arvoja nykyisiin tavanomaisiin dieselillä kulkeviin rekkoihin verrattuna.Tärkein paljastettu arvo on kuitenkin lupaus toimintamatkasta yhdellä latauksella. Se on vaikuttavat 500 mailia, eli yli 800 kilometriä, kuormattuna maantienopeuksilla. Kuorma-autonkuljettajia kiinnostanee myös mäennousukyky. Semin luvataan säilyttävän teoreettisesti yli sadan kilometrin tuntinopeus viiden prosentin nousussa. Teslan mukaan dieselrekka pystyy pitämään samassa nousussa vain reilun 70 kilometrin tuntinopeuden.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiittävä toimintamatka ja uusi laturiKulutuksen luvataan jäävän alle kahden kilowattitunnin maililla. Tämä vastaa reilua sataa kilowattituntia sadalla kilometrillä. Teslan mukaan esimerkiksi oman sähköenergiansa auringosta rekkojen latausta varten tuottavat yritykset voivat saavuttaa yli 200 000 dollarin säästöt polttoainekustannuksissa miljoonan mailin, eli noin 1,6 miljoonan kilometrin matkalla.Teslan oma uusi Megacharger-latausasema mahdollistaisi ennakkotietojen mukaan 400 mailin, eli lähes 650 kilometrin toimintamatkaa vastaavan energiamäärän pikalataamisen puolessa tunnissa. Musk mainitsi samalla, että tauot ovat kuljetusalalla muutenkin pakollisia.Tesla Semi ei vaadi kuljettajalta vaihtamista tai kytkimenkäyttöä, eli se vastaa siltä osin automaattivaihteista kuorma-autoa. Tämän lisäksi Semi on varustettu jarruenergian talteenotolla, jolle Tesla lupaa kovan tehokkuuden. Teslan mukaan 98% kineettisestä energiasta palautetaan akkuihin jarruenergian talteenotolla. Tämä vaatii akuilta melkoista vastaanottokykyä hätäjarrutuksessa.Rekkaparkin aerodynaamisinMyös kuorma-auton hytti on suunniteltu uudelleen täyteen seisomakorkeuteen ja se on valmistettu hiilikuidusta. Semissä istutaan keskellä ohjaamoa hiukan McLaren F1:n tavoin. Kaksi kosketusnäyttöä on sijoitettu symmetrisesti ratin molemmin puolin. Niistä kuljettaja seuraa navigaattoria, kuolleiden kulmien kameroita sekä muuta saatavilla olevaa informaatiota. Semi mahdollistaa Teslan mukaan myös puoliautonomisen ajamisen. Semistä nähtäneen myös erilaisia hyttiversioita esimerkiksi pitkämatkalaisten vaatimuksia ajatellen. Tesla Semin voi varata itselleen 5 000 dollarin varausmaksua vastaan, mutta itse kuorma-auton hintaa ei kerrottu. Kustannusarvio aurinkosähköllä toimivien Megacharger-latausasemien rakennuttamisesta puuttui sekin julkisesta tiedotteesta. Toisaalta myös tieto yhteistyökumppaneista, tuotannon kapasiteetista sekä tuotantotiloista uupuu, joten aivan kaikki ei ole vielä selvillä. Lisätietoja saadaan varmasti tuotannon aloituksen lähestyessä. Amerikkalaisvalmistajan hyötyajoneuvoa lupaillaan markkinoille vuonna 2019.Lähde ja kuvat: Tesla Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Laivat Tallinkin Star palasi Itämerelle puolentoista vuoden jälkeen - korvaa kaksi laivaa Viron ja Ruotsin välisellä oikoreitillä 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 6.2.2025 Kuluttajat Käytettyjen autojen kaupasta eniten yhteydenottoja kuluttajaneuvontaan – kaksi autoliikettä on ylitse muiden: ”Tietenkään se ei hyvältä tunnu” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla