21.8.2018 Ajoneuvot Lehtitiedot: Diess tiesi Volkswagenin dieselhuijauksesta viikkoja etukäteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka asiakirjatiedot eivät suoraan vaaranna Volkswagenin nykyisen pääjohtajan asemaa, antaa se uutta ruutia kysymyksille pörssiyhtiön tiedonantovelvollisuuden rikkomisesta. Volkswagen-ryhmän nykyinen pääjohtaja Herbert Diess on saksalaislehti Der Spiegelin mukaan tiennyt konsernin lähestyvistä dieselmurheista jo heinäkuussa 2015, vajaa kaksi kuukautta ennen päästöhuijausskandaalin paljastumista Yhdysvalloissa. Tiedot perustuvat Ala-Saksin osavaltion syyttäjän tietoihin. Suurin merkitys tiedolla on arvioitaessa sitä, tekikö Volkswagenin johtajisto virheen, kun se ei tiedottanut lähestyvistä ongelmista sijoittajilleen.Diess siirtyi BMW:ltä Volkswagen-merkin johtoon 1.7.2015. Muutama viikko myöhemmin, 27.7.2015, hän osallistui VW-ryhmän silloisen pääjohtajan Martin Winterkornin kanssa kokoukseen, jossa käsiteltiin yhdysvaltalaisviranomaisten kanssa toimimista dieselpäästöihin liittyen. Tuolloin viranomaiset uhkasivat kieltää Volkswagenin autojen myymisen, ellei yhtiö pystyisi selittämään poikkeuksellisen suuria päästöjä.Kokouksen yhteydessä jaettiin muun muassa presentaatio, joka kuitenkin kerättiin Diessiltä ja Winterkornilta pois varmuuden vuoksi. Tilaisuuden jälkeen Winterkorn oli tiedustellut Diessiltä käytettiinkö kenties BMW:llä samanlaisia moottoriohjausohjelmistoja, jotka luokiteltaisiin Yhdysvalloissa tahalliseksi päästöhuijaamiseksi. Todistajien mukaan Diessin vastasi, että hänen edellinen työnantajansa ei käyttänyt kyseisiä ratkaisuja.Volkswagenin vasteen mukaan Diessin ja Winterkornin välisen keskustelun yksityiskohtia ei voida arvioida, sillä paikalla olleiden todistajien kertomukset eroavat toisistaan. Yhtiön mukaan on viranomaisten ja oikeusasteiden työ arvioida lausuntoja ja todistajien luotettavuutta. Konsernilla on myös eriävä näkemys 27.7.2015 pidetyn kokouksen asialistasta, sillä VW:n mukaan käsiteltävänä oli uusien mallien viranomaishyväksyntä.Samalla VW toisti näkemyksensä, että se ei ole omasta näkökulmastaan rikkonut tiedonantovelvollisuuttaan sijoittajia kohtaan, sillä Volkswagenin talouspäällikkönä tuolloin toiminut Hans Dieter Pötsch arvioi päästöongelmien sakkojen olevan noin 150 miljoonaa euroa. Yhtiö myös julkisti tietonsa omasta aloitteestaan sijoittajille 22.9.2015 – neljä päivää yhdysvaltalaisviranomaisten jälkeen.Vielä syyskuun 2015 alussa VW arvioi selviävänsä alle 200 miljoonan euron sakoilla kilpailijoiden vastaavien rangaistusten perusteella. Koska yhtiö oli jo varautunut takaisinkutsukuluihin, ei se kokenut tarvetta varoittaa sijoittajia merkittävästä kuluerästä ja voitonmenetyksestä.Tähän mennessä Volkswagenin dieselhuijausskandaali on maksanut yhtiölle yli 23 miljardia euroa erilaisina sakkoina ja rangaistuksina.Lähde: Automotive News Kuvituskuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Saksalaisviranomaiset tiukkoina: korjauttakaa VW:n huijausdieselit tai... Tyhjäkäyntiäänestä se lähti – Volkswagenin dieselhuijauksen taustat Autoilijoiden osalta dieselgate alkaa olla ohi: Volkswagenin ja kuluttajaviranomaisten neuvottelut päättyneet Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”