21.8.2018 Ajoneuvot Lehtitiedot: Diess tiesi Volkswagenin dieselhuijauksesta viikkoja etukäteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka asiakirjatiedot eivät suoraan vaaranna Volkswagenin nykyisen pääjohtajan asemaa, antaa se uutta ruutia kysymyksille pörssiyhtiön tiedonantovelvollisuuden rikkomisesta. Volkswagen-ryhmän nykyinen pääjohtaja Herbert Diess on saksalaislehti Der Spiegelin mukaan tiennyt konsernin lähestyvistä dieselmurheista jo heinäkuussa 2015, vajaa kaksi kuukautta ennen päästöhuijausskandaalin paljastumista Yhdysvalloissa. Tiedot perustuvat Ala-Saksin osavaltion syyttäjän tietoihin. Suurin merkitys tiedolla on arvioitaessa sitä, tekikö Volkswagenin johtajisto virheen, kun se ei tiedottanut lähestyvistä ongelmista sijoittajilleen. Diess siirtyi BMW:ltä Volkswagen-merkin johtoon 1.7.2015. Muutama viikko myöhemmin, 27.7.2015, hän osallistui VW-ryhmän silloisen pääjohtajan Martin Winterkornin kanssa kokoukseen, jossa käsiteltiin yhdysvaltalaisviranomaisten kanssa toimimista dieselpäästöihin liittyen. Tuolloin viranomaiset uhkasivat kieltää Volkswagenin autojen myymisen, ellei yhtiö pystyisi selittämään poikkeuksellisen suuria päästöjä. Kokouksen yhteydessä jaettiin muun muassa presentaatio, joka kuitenkin kerättiin Diessiltä ja Winterkornilta pois varmuuden vuoksi. Tilaisuuden jälkeen Winterkorn oli tiedustellut Diessiltä käytettiinkö kenties BMW:llä samanlaisia moottoriohjausohjelmistoja, jotka luokiteltaisiin Yhdysvalloissa tahalliseksi päästöhuijaamiseksi. Todistajien mukaan Diessin vastasi, että hänen edellinen työnantajansa ei käyttänyt kyseisiä ratkaisuja. Volkswagenin vasteen mukaan Diessin ja Winterkornin välisen keskustelun yksityiskohtia ei voida arvioida, sillä paikalla olleiden todistajien kertomukset eroavat toisistaan. Yhtiön mukaan on viranomaisten ja oikeusasteiden työ arvioida lausuntoja ja todistajien luotettavuutta. Konsernilla on myös eriävä näkemys 27.7.2015 pidetyn kokouksen asialistasta, sillä VW:n mukaan käsiteltävänä oli uusien mallien viranomaishyväksyntä. Samalla VW toisti näkemyksensä, että se ei ole omasta näkökulmastaan rikkonut tiedonantovelvollisuuttaan sijoittajia kohtaan, sillä Volkswagenin talouspäällikkönä tuolloin toiminut Hans Dieter Pötsch arvioi päästöongelmien sakkojen olevan noin 150 miljoonaa euroa. Yhtiö myös julkisti tietonsa omasta aloitteestaan sijoittajille 22.9.2015 – neljä päivää yhdysvaltalaisviranomaisten jälkeen. Vielä syyskuun 2015 alussa VW arvioi selviävänsä alle 200 miljoonan euron sakoilla kilpailijoiden vastaavien rangaistusten perusteella. Koska yhtiö oli jo varautunut takaisinkutsukuluihin, ei se kokenut tarvetta varoittaa sijoittajia merkittävästä kuluerästä ja voitonmenetyksestä. Tähän mennessä Volkswagenin dieselhuijausskandaali on maksanut yhtiölle yli 23 miljardia euroa erilaisina sakkoina ja rangaistuksina. Lähde: Automotive News Kuvituskuvat: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Saksalaisviranomaiset tiukkoina: korjauttakaa VW:n huijausdieselit tai... Tyhjäkäyntiäänestä se lähti – Volkswagenin dieselhuijauksen taustat Autoilijoiden osalta dieselgate alkaa olla ohi: Volkswagenin ja kuluttajaviranomaisten neuvottelut päättyneet Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt