24.8.2024

Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan

Kuva Flightradar24, Moottorin arkisto
Airbus A350 maaliongelmat

Kun Venäjän ja Ukrainan ilmatilat ovat poissa pelistä, ja Iran uhkailee Lähi-idässä alueellisella eskalaatiolla, alkavat vaihtoehdot Euroopan ja Aasian välisillä lennoilla käydä kirjaimellisesti todella vähiin.

Saksalainen uutistoimisto Reuters sanoitti aiemmin kuluvalla viikolla sen, minkä monet lentoliikenteen seurantapalveluja käyttävät ovat saattaneet jo kuukausien ajan huomata: länsimaiset lentoyhtiöt käyttävät jälleen melko yleisesti Afganistanin ilmatilaa ylilennoillaan. Niin tekee esimerkiksi Flightradar24 -palvelun mukaan päivittäisellä tasolla myös Finnair.

Asiasta huomionarvoisen tekee se, että Yhdysvaltojen johtaman liittouman vetäydyttyä Afganistanista vuonna 2021, koko maan valtasi (takaisin) islamistinen ääriliike Taleban, joka on nyt kolmen vuoden ajan de facto hallinnut maata. Talebanin tavat hallita Afganistanin kansaa tiedetään varsin hyvin, mutta tähän aiheeseen liittyen yksi vaikutus oli lennonjohdon lakkaaminen Afganistanin ilmatilassa. Muun muassa siksi länsiyhtiöt lakkasivat tuolloin kolme vuotta sitten käyttämästä maan ilmatilaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Afganistan todella turvallisin reitti Aasiaan?

Geopoliittinen tilanne Euroopan ja Aasian välillä on muuttunut hyvin radikaalisti elokuun 2021 jälkeen. Venäjän 17 miljoonan neliökilometrin laajuisen ilmatilan sulkeutuminen länsikoneilta vuonna 2022 ei ole varmasti enää minkään sortin uutinen. Sen vaikutuksesta Venäjän kiertävät lentoyhtiöt ovat siirtäneet Euroopan ja Aasian väliset reittinsä pääsääntöisesti Venäjän eteläpuolelle.

Siellä Venäjän eteläpuolella pinta-alaltaan yksi suurimmista valtioista on Iran, joka on kuumentanut koko Lähi-idän ruutitynnyrin äärimmilleen viimeistään sen jälkeen, kun se huhtikuussa 2024 laukaisi ennennäkemättömän ja silmittömän ohjus- ja droonihyökkäyksen parin tuhannen kilometrin päässä rajoistaan sijaitsevaa Israelia vastaan, jonka Israel kaikeksi onneksi sai torjuttua liittolaisineen, eikä täysimittainen sota päässyt syttymään.

Esimerkiksi yksin Singapore Airlinesilla on Flightradar24:n datan mukaan jopa yli 30 päivittäistä Afganistanin ylitystä.

Tuo Iranin huhtikuinen hyökkäys sai Lähi-idän ilmatilaa käyttävät lentoyhtiöt harkitsemaan reitityksiään uudelleen. Huhtikuun puolenvälin jälkeen ylilennot Afganistanin ilmatilassa alkoivat lisääntyä siitä mitä ne olivat tuolloin kahden ja puolen vuoden ajan olleet. Tuolloin muiden muassa British Airways, Lufthansa, KLM ja Singapore Airlines - eräät maailman merkittävimmistä ja tunnetuimmista lentoyhtiöistä - siirsivät lentojaan Iranin ilmatilasta koilliseen Afganistanin puolelle.

Kuitenkin vasta myöhemmät kesän tapahtumat ovat tehneet Afganistanista käytännössä arkipäiväisen ylilentoalueen. Israelin ja Hizbollahin väliset sotatoimet ovat vain kiihtyneet, ja terroristijärjestö Hamasin korkein poliittinen johtaja kuoli yleisen käsityksen mukaisesti Israelin järjestämässä pommi-iskussa hotellissa Iranin pääkaupungissa Teheranissa. Tämän seurauksena Iranin mahdollisesti huhtikuistakin massiivisempaa iskua Israeliin jatkoseurauksineen on pelätty jo useita viikkoja.

Flightradar24:n datan mukaan ylilentojen määrä Afganistanin yli on seitsenkertaistunut elokuun 2023 jälkeen.

Ja niinkin hurjalta kuin se tuntuukin, Afganistanin ilmatilaa pidetään nyt laajalti turvallisimpana tapana päästä Euroopasta Etelä- ja Kaakkois-Aasiaan. Yhdellä ehdolla tosin...

Kunhan lennätte riittävän korkealla

Taleban-hallinto todellakin lakkautti kansainvälisesti tunnustetun aluelennonjohdon Afganistanin yllä noustuaan valtaan. Kun siis ylilennot saapuvat Afganistanin ilmatilaan Turkmenistanin tai Pakistanin kautta valmiiksi turvallisessa järjestyksessä, lentäjät kommunikoivat siellä keskenään radiolla.

Finnairin Airbus A350 lentää Afganistanin yllä kohti Singaporea turvallisessa 39 000 jalan korkeudessa. KUVAKAAPPAUS: Flightradar24

Afganistanin yli lentämiseen liittyy toinenkin epävarmuustekijä kuin aluelennonjohdon puuttuminen, joskin sen huomioon ottaminen on lentoliikenteen tapaan varmistuksen varmistamista. Reutersinkin haastattelemien ilmailun turvallisuusviranomaisten mukaan Afganistan tulee ylittää aina riittävän korkealla, vähintään 32 000 jalassa eli hieman vajaassa kymmenessä kilometrissä. Käytännössä kaikki kaukolennot lentävät yleensäkin vähintään noin korkealla. Tämä ohjeistus liittyy maasta ilmaan -ohjuksiin, jotka eivät ole tehokkaita enää noissa korkeuksissa. Afganistan on luonteeltaan epävakaa maa, ja siksi tuollaiset äärimmäisen pienet todennäköisyydet tulee ottaa huomioon.

Jos pieni kevennys sallitaan vakavan aiheen keventämiseksi, Afganistanin yli ei siis tule lentää äidin ohjeiden mukaisesti hiljaa ja matalalla, vaan kovaa ja korkealla.

Finnairkin käyttää

Suosittu ilmaliikenteen seurantapalvelu Flightradar24 paljastaa tehokkaasti Afganistanin ylittäjät, ja sen dataa myös mainitussa Reutersin jutussa käytetään. Data osoittaa Afganistanin ilmatilan käyttöasteen kasvun ensin huhtikuussa ja sitten rajun kasvun heinäkuun lopun jälkeen.

Tässä ollaan Finnairin A350:llä matkalla Helsingistä Delhiin. Afganistanin yllä se näyttää saaneen paljon seuraa muista länsikoneista. KUVAKAAPPAUS: Flightradar24

Kuten todettua, myös tietyillä Finnairin lennoilla Afganistanin ilmatilaa käytetään. Ne ovat kaukolentoja Etelä-Aasiaan, kuten Intian Delhiin tai sitten Kaakkois-Aasiaan, kuten Thaimaan Bangkokiin tai Singaporeen. Lennoillaan Japaniin, Etelä-Koreaan tai Kiinaan Finnair ei sen sijaan Afganistanin yli lennä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Afganistanin lentoliikenne muutoinkin hengissä

Välittömästi Talebanin noustua valtaan kolme vuotta sitten Yhdysvaltojen kaoottisen lähdön jälkeen, koko maa jäi ikään kuin kaaoksen valtaan. Kaaos ja lentoliikenne eivät sovi yhteen. Nyttemmin tilanne on hieman muuttunut, ja Afganistanissa - eräässä maailman eristyneimmistä ja eristetyimmistä maista - on sekä maan sisäistä lentoliikennettä että myös kansainvälistä sellaista.

Jo melko pian Talebanin valtaannousun jälkeen dubailainen maahuolintajätti Dnata, joka muuten hoitaa myös esimerkiksi Lontoon Heathrow'n maapalvelut, lupautui hoitamaan Afganistanin lentokenttien maapalvelut. Samasta maasta tuli myös ensimmäinen ulkomainen lentoyhtiö, joka avasi reitin Kabuliin Talebanin valtaannousun jälkeen, nimittäin Emiratesin halpalentoyhtiö Flydubai.

Flydubai Boeing 737-800

Turkish Airlinesilla on vyöllään valtioiden määrässä mitattuna maailman eniten lentoyhteyksiä, joten ei ole suuri yllätys, että myös se lentää suoraan Istanbulista Kabuliin. Niin ikään Afganistanin omat lentoyhtiöt, kuten EU:n mustalta listalta tutut Ariana Afghan Airlines ja KAM Air, lentävät maan sisäisen liikenteen lisäksi ainakin Kabulista, Heratista ja Kandaharista ulkomaille, kuten Arabiemiirikuntiin, Saudi-Arabiaan, Iraniin, Kuwaitiin ja Turkkiin.

Mediatietojen mukaan myös Suomen rekisterissä oleva kone on Kabulissa käynyt Talebanin valtaannousun jälkeen. Suomalaisen yksityissuihkukoneita vuokraavan Jetfliten Dassault Falcon nimittäin haki Talebanin valtuuskunnan vuonna 2022 Kabulista Osloon neuvotteluihin.

Lähteet: Reuters, Flightradar24, Simple Flying

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat