24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan Teksti Benjamin Helander Kuva Flightradar24, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Venäjän ja Ukrainan ilmatilat ovat poissa pelistä, ja Iran uhkailee Lähi-idässä alueellisella eskalaatiolla, alkavat vaihtoehdot Euroopan ja Aasian välisillä lennoilla käydä kirjaimellisesti todella vähiin. Saksalainen uutistoimisto Reuters sanoitti aiemmin kuluvalla viikolla sen, minkä monet lentoliikenteen seurantapalveluja käyttävät ovat saattaneet jo kuukausien ajan huomata: länsimaiset lentoyhtiöt käyttävät jälleen melko yleisesti Afganistanin ilmatilaa ylilennoillaan. Niin tekee esimerkiksi Flightradar24 -palvelun mukaan päivittäisellä tasolla myös Finnair. Asiasta huomionarvoisen tekee se, että Yhdysvaltojen johtaman liittouman vetäydyttyä Afganistanista vuonna 2021, koko maan valtasi (takaisin) islamistinen ääriliike Taleban, joka on nyt kolmen vuoden ajan de facto hallinnut maata. Talebanin tavat hallita Afganistanin kansaa tiedetään varsin hyvin, mutta tähän aiheeseen liittyen yksi vaikutus oli lennonjohdon lakkaaminen Afganistanin ilmatilassa. Muun muassa siksi länsiyhtiöt lakkasivat tuolloin kolme vuotta sitten käyttämästä maan ilmatilaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAfganistan todella turvallisin reitti Aasiaan?Geopoliittinen tilanne Euroopan ja Aasian välillä on muuttunut hyvin radikaalisti elokuun 2021 jälkeen. Venäjän 17 miljoonan neliökilometrin laajuisen ilmatilan sulkeutuminen länsikoneilta vuonna 2022 ei ole varmasti enää minkään sortin uutinen. Sen vaikutuksesta Venäjän kiertävät lentoyhtiöt ovat siirtäneet Euroopan ja Aasian väliset reittinsä pääsääntöisesti Venäjän eteläpuolelle. Siellä Venäjän eteläpuolella pinta-alaltaan yksi suurimmista valtioista on Iran, joka on kuumentanut koko Lähi-idän ruutitynnyrin äärimmilleen viimeistään sen jälkeen, kun se huhtikuussa 2024 laukaisi ennennäkemättömän ja silmittömän ohjus- ja droonihyökkäyksen parin tuhannen kilometrin päässä rajoistaan sijaitsevaa Israelia vastaan, jonka Israel kaikeksi onneksi sai torjuttua liittolaisineen, eikä täysimittainen sota päässyt syttymään. Esimerkiksi yksin Singapore Airlinesilla on Flightradar24:n datan mukaan jopa yli 30 päivittäistä Afganistanin ylitystä. Tuo Iranin huhtikuinen hyökkäys sai Lähi-idän ilmatilaa käyttävät lentoyhtiöt harkitsemaan reitityksiään uudelleen. Huhtikuun puolenvälin jälkeen ylilennot Afganistanin ilmatilassa alkoivat lisääntyä siitä mitä ne olivat tuolloin kahden ja puolen vuoden ajan olleet. Tuolloin muiden muassa British Airways, Lufthansa, KLM ja Singapore Airlines - eräät maailman merkittävimmistä ja tunnetuimmista lentoyhtiöistä - siirsivät lentojaan Iranin ilmatilasta koilliseen Afganistanin puolelle. Kuitenkin vasta myöhemmät kesän tapahtumat ovat tehneet Afganistanista käytännössä arkipäiväisen ylilentoalueen. Israelin ja Hizbollahin väliset sotatoimet ovat vain kiihtyneet, ja terroristijärjestö Hamasin korkein poliittinen johtaja kuoli yleisen käsityksen mukaisesti Israelin järjestämässä pommi-iskussa hotellissa Iranin pääkaupungissa Teheranissa. Tämän seurauksena Iranin mahdollisesti huhtikuistakin massiivisempaa iskua Israeliin jatkoseurauksineen on pelätty jo useita viikkoja. Flightradar24:n datan mukaan ylilentojen määrä Afganistanin yli on seitsenkertaistunut elokuun 2023 jälkeen. Ja niinkin hurjalta kuin se tuntuukin, Afganistanin ilmatilaa pidetään nyt laajalti turvallisimpana tapana päästä Euroopasta Etelä- ja Kaakkois-Aasiaan. Yhdellä ehdolla tosin...Kunhan lennätte riittävän korkealla Taleban-hallinto todellakin lakkautti kansainvälisesti tunnustetun aluelennonjohdon Afganistanin yllä noustuaan valtaan. Kun siis ylilennot saapuvat Afganistanin ilmatilaan Turkmenistanin tai Pakistanin kautta valmiiksi turvallisessa järjestyksessä, lentäjät kommunikoivat siellä keskenään radiolla. Finnairin Airbus A350 lentää Afganistanin yllä kohti Singaporea turvallisessa 39 000 jalan korkeudessa. KUVAKAAPPAUS: Flightradar24Afganistanin yli lentämiseen liittyy toinenkin epävarmuustekijä kuin aluelennonjohdon puuttuminen, joskin sen huomioon ottaminen on lentoliikenteen tapaan varmistuksen varmistamista. Reutersinkin haastattelemien ilmailun turvallisuusviranomaisten mukaan Afganistan tulee ylittää aina riittävän korkealla, vähintään 32 000 jalassa eli hieman vajaassa kymmenessä kilometrissä. Käytännössä kaikki kaukolennot lentävät yleensäkin vähintään noin korkealla. Tämä ohjeistus liittyy maasta ilmaan -ohjuksiin, jotka eivät ole tehokkaita enää noissa korkeuksissa. Afganistan on luonteeltaan epävakaa maa, ja siksi tuollaiset äärimmäisen pienet todennäköisyydet tulee ottaa huomioon. Jos pieni kevennys sallitaan vakavan aiheen keventämiseksi, Afganistanin yli ei siis tule lentää äidin ohjeiden mukaisesti hiljaa ja matalalla, vaan kovaa ja korkealla. Finnairkin käyttääSuosittu ilmaliikenteen seurantapalvelu Flightradar24 paljastaa tehokkaasti Afganistanin ylittäjät, ja sen dataa myös mainitussa Reutersin jutussa käytetään. Data osoittaa Afganistanin ilmatilan käyttöasteen kasvun ensin huhtikuussa ja sitten rajun kasvun heinäkuun lopun jälkeen. Tässä ollaan Finnairin A350:llä matkalla Helsingistä Delhiin. Afganistanin yllä se näyttää saaneen paljon seuraa muista länsikoneista. KUVAKAAPPAUS: Flightradar24Kuten todettua, myös tietyillä Finnairin lennoilla Afganistanin ilmatilaa käytetään. Ne ovat kaukolentoja Etelä-Aasiaan, kuten Intian Delhiin tai sitten Kaakkois-Aasiaan, kuten Thaimaan Bangkokiin tai Singaporeen. Lennoillaan Japaniin, Etelä-Koreaan tai Kiinaan Finnair ei sen sijaan Afganistanin yli lennä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAfganistanin lentoliikenne muutoinkin hengissäVälittömästi Talebanin noustua valtaan kolme vuotta sitten Yhdysvaltojen kaoottisen lähdön jälkeen, koko maa jäi ikään kuin kaaoksen valtaan. Kaaos ja lentoliikenne eivät sovi yhteen. Nyttemmin tilanne on hieman muuttunut, ja Afganistanissa - eräässä maailman eristyneimmistä ja eristetyimmistä maista - on sekä maan sisäistä lentoliikennettä että myös kansainvälistä sellaista. Jo melko pian Talebanin valtaannousun jälkeen dubailainen maahuolintajätti Dnata, joka muuten hoitaa myös esimerkiksi Lontoon Heathrow'n maapalvelut, lupautui hoitamaan Afganistanin lentokenttien maapalvelut. Samasta maasta tuli myös ensimmäinen ulkomainen lentoyhtiö, joka avasi reitin Kabuliin Talebanin valtaannousun jälkeen, nimittäin Emiratesin halpalentoyhtiö Flydubai. Turkish Airlinesilla on vyöllään valtioiden määrässä mitattuna maailman eniten lentoyhteyksiä, joten ei ole suuri yllätys, että myös se lentää suoraan Istanbulista Kabuliin. Niin ikään Afganistanin omat lentoyhtiöt, kuten EU:n mustalta listalta tutut Ariana Afghan Airlines ja KAM Air, lentävät maan sisäisen liikenteen lisäksi ainakin Kabulista, Heratista ja Kandaharista ulkomaille, kuten Arabiemiirikuntiin, Saudi-Arabiaan, Iraniin, Kuwaitiin ja Turkkiin. Mediatietojen mukaan myös Suomen rekisterissä oleva kone on Kabulissa käynyt Talebanin valtaannousun jälkeen. Suomalaisen yksityissuihkukoneita vuokraavan Jetfliten Dassault Falcon nimittäin haki Talebanin valtuuskunnan vuonna 2022 Kabulista Osloon neuvotteluihin. Lähteet: Reuters, Flightradar24, Simple Flying Lue lisää Kaikki artikkelit 16.11.2024 Lentokoneet Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n – liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa – kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen ”Lentävän Lyijykynän” – konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 26.10.2024 Lentokoneet 101-vuotias, maailman 5. vanhin lentoyhtiö lentää tänään viimeisen lentonsa – hyvästit Czech Airlinesille 20.10.2024 Lentokoneet Norjan puolustusvoimat lentää Norwegianin siivin yli miljoona lentoa 15-prosenttisesti biopolttoaineella – suomalainen St1 mukana 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä – antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 29.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: painajainen vai mahdollisuus? – unkarilainen halpalentoyhtiö tarjoaa täyteen pakattua kaukolentoa, josta on riisuttu jopa kahvitarjoilu 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä