18.8.2024

Lentokoneet: Norse Atlantic teki historiaa ensimmäisellä suoralla lennolla Norjasta Australiaan – toistaiseksi Manner-Euroopan ja Australian välillä on vain kaksi vakituista, suoraa reittiä

Kuva Norse Atlantic, Benjamin Helander
Norse Atlantic Airways

Australia ja Eurooppa sijatsevat edelleenkin kaukana toisistaan, myös suihkukoneille.

Ilmailun saralla nimensä historiankirjoihin, kadunnimiin tai jopa lentokenttien nimiin ovat saaneet uranuurtajat, jotka ovat pystyneet ensimmäisenä maailmassa saavuttamaan jostain maailmankolkasta käsin jonkun toisen lentoteitse. Vaikka aivan ne hurjimmat saavutukset, kuten John Alcockin ja Arthur Brownin todeksi tekemä ensimmäinen suora Atlantin ylitys lentokoneella vuonna 1919 onkin jo saavutettu, aika ajoin saamme todistaa jonkun tekevän jotain lentokoneella ensimmäisenä maailmassa.

4. elokuuta 2024 oli sellainen päivä, vieläpä pohjoismaisella tvistillä.

Norse Atlantic Airways B789

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ensimmäinen suora lento Norjasta Australiaan

Norse Atlantic Airways on norjalainen, pitkiin reitteihin erikoistunut halpalentoyhtiö, joka on periaatteessa perustettu Norwegianin lakkautetuille kaukoliikennetoiminnoille. Yhtiö muun muassa käyttää Norwegianin vanhaa kaukoliikennelaivastoa. Norse Atlanticin omat reitit kattavat yhteyksiä Euroopasta Pohjois-Amerikkaan, Etelä-Afrikkaan ja myös Kaakkois-Aasiaan. Tämän lisäksi yhtiön koneita voi vuokrata charter-käyttöön.

3. elokuuta 2024 Oslon Gardermoenin lentoasemalta lähti juuri tällainen charter-lento, asiakkaana espanjalainen AlbaStar -lentoyhtiö. Määränpäänä tällä suoralla charter-lennolla oli Australian Darwin.

Norse Atlanticin Boeing 787-9 Dreamliner -laajarunkokone rekisteritunnukseltaan LN-RNF nousi ilmaan Oslosta 3.8. kello 6.30 aamulla. Perillä Australian Pohjoisterritorion pääkaupungissa Darwinissa kone oli seuraavana aamuna 4.8. kuuden aikaan.

Osansa vuorokauden mittaiseksi venyneestä lennosta selittää Oslon ja Darwinin välinen 7,5 tunnin aikaero, mutta myös itse lentoaika oli jopa 16,5 tuntia. Matkaa Oslosta Darwiniin on peräti 14 730 kilometriä. Norse Atlantic kehuu tiedotteessaan Boeing 787-9 Dreamlinerin - jolla on Dreamliner-perheen pisin kantama - ominaisuuksia tällaisilla ultrapitkillä lennoilla.

Tähän samaan yhteyteen on kiva todeta, että myös Finnairilla on tällä hetkellä yhteytensä Australiaan. Qantas on nimittäin wet leasannut Finnairilta kaksi uudistetulla matkustamolla varustettua Airbus A330 -laajarunkokonetta reiteilleen Sydneystä Singaporeen ja Bangkokiin. Kaksivuotisen sopimuksen aikana Finnairin miehistöt lentävät normaalin reittilennon A350:llä Helsingistä Singaporeen ja Bangkokiin, jossa he vaihtavat osia aina tämän A330:lla operoitavan Qantas-lennon miehistön kanssa. Kahden vuoden jälkeen Finnairin on määrä liisata koneita Qantasille myös ilman omaa miehistöään. Qantas kuuluu Finnairin kanssa samaan Oneworld -allianssiin, ja Qantasilla on myös omia A330-koneitaan.

Ei suinkaan ensimmäinen saavutus Norse Atlanticille

Ihka ensimmäinen suora lento Norjasta Australiaan tapahtui alle vuosi sen jälkeen, kun Norse Atlantic oli saavuttanut edellisen ennätyksensä syvällä eteläisellä pallonpuoliskolla.

Marraskuussa 2023 Norse Atlantic teki nimittäin historiaa lentämällä ensimmäistä kertaa Boeing 787 Dreamliner -konetyypillä Antarktikselle, jossa norjalaisilla on tunnetusti pitkät perinteensä. Ensimmäinen Dreamliner Etelämantereella aloitti matkansa Oslosta ja teki välilaskun Etelä-Afrikan Kapkaupungissa, ennen laskeutumistaan syrjäiselle Troll Airfieldille, josta on yhteys Norjan Polaari-instituutin tutkimusasemalle Kuningatar Maudin maalla, joka asettuu Etelämantereella Euroopan ja Afrikan kanssa suunnilleen samoille pituuspiireille.

Norse Atlanticin Dreamliner vei Etelämantereelle 40 tutkijaa tutkimusvälineineen ja muine tarvikkeineen. Erityisen eksoottisen isojen suihkumatkustajakoneiden laskeutumisista Antarktikselle tekee tunnetusti se, että kiitotiet siellä on vain tasoitettu mannerjäätikköön.

Vasta kaksi suoraa yhteyttä Australian ja manner-Euroopan välillä

Kuten kaikkien aikojen ensimmäinen suora lento Norjasta Australiaan "vasta" vuonna 2024 osaltaan osoitti, Australia on edelleen jopa suihkukoneille Euroopasta käsin kaukana. Suuri enemmistö liikenteestä näiden kahden maanosan välillä tapahtuu edelleenkin välilaskujen kautta.

Manner-Euroopan ja Australian välillä on itse asiassa vain kaksi suoraa lentoyhteyttä. Australian kansallinen lentoyhtiö Qantas yhdistää Pariisin Charles de Gaullen sekä Rooman Fiumicinon Länsi-Australian Perthiin noin 16 tunnin suorilla yhteyksillä pitkästä kantamastaan tunnetulla Boeing 787-9 Dreamlinerilla. Rooma oli näistä ensimmäinen vuonna 2021, onhan Australiassa varsin vahva italialaisten diaspora. Lisäksi Qantas lentää säännöllisesti suoraan Lontoosta Perthiin, niin ikään 787-9:llä. Lontoon ja Perthin välinen lento on yksi maailman pisimpiä, sillä lentoaikaa kertyy jopa 17 tuntia yhteen suuntaan.

Suorat yhteydet Australian ja Euroopan välillä eivät ole lukumäärältään kasvamassa ihan lähiaikoina. Sen sijaan parin vuoden sisällä arvioidaan tulevan mahdolliseksi lentää mainituista Euroopan kohteista suoraan itäiseen Australiaan, maan väentiheimpiin osiin, kuten Sydney'iin ja Melbourneen. Nämä noin 20-tuntiset lennot ovat osa Qantasin vuosien ajan suunnittelemaa "Project Sunrisea", johon on etsitty sopivaa konetyyppiä. Kilpailuttamalla Airbusin ja Boeingin, Qantas päätyi lopulta suurikokoiseen Airbus A350-1000:een erikseen suunnitelluilla lisäpolttoainesäiliöillä. Projekti on viivästynyt vuosilla, ja tällä hetkellä itäinen Australia ja Eurooppa pystyttäneen yhdistämään suoraan vasta vuonna 2026.

Lähteet: Norse Atlantic, Simple Flying, Qantas, Business Travel

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat