6.1.2024 Ajoneuvot Lexuksen tulevaisuus on täyssähköinen – LF-ZC-konsepti viitoittaa tietä tulevaan näyttömeren kera Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Siinä missä Toyota painottaa tutkivansa kaikkien käyttövoimien mahdollisuutta tulevaisuudessa, premiumimman sisarmerkin Lexuksen suunnitelmat poikkeavat tästä melkoisesti. Lexus LF-ZC-konsepti viitoittaa merkin täyssähköisen tulevaisuuden suuntaa. Lexuksen täyssähköautomallisto ei ole vielä kovin kummoinen. Markkinoilta löytyy tällä hetkellä RZ ja UX 300e -katumaasturit. Meno tulee kuitenkin lähivuosina muuttumaan, sillä Lexus aikoo olla vuoteen 2035 mennessä täysin sähköinen autonvalmistaja. Ja tarkennetaan vielä, että kyseessä on nimenomaan akkusähköautot, eli Lexuksen tulevaisuudensuunnitelmiin vety ei kuulu. Siitä mitä tulevina vuosina on luvassa, konseptoitiin Toyota Kenshiki Forumissa Lexus LF-ZC -sedanin muodossa.Konseptista on tarkoitus esitellä tuotantomalli vuonna 2026. Itse konseptimallin pituus on 4 750 millimetriä, leveys 1 880 mm, korkeus 1 390 mm ja akseliväli 2 890 mm Kokoluokaltaan se vastaa siis esimerkiksi BMW i4:ää.Ulkonäön perusteella autosta on tarkoitus saada erittäin aerodynaaminen, ja Lexuksen mukaan tavoitteena on alittaa 0,2:n ilmanvastuskerroin.Seuraavan sukupolven akkujen avulla auton toimintamatkaksi uumoillaan jopa 800 kilometriä, ja latautuminen välillä 10–80 % voisi tapahtua 20 minuutissa.Oleellisinta ohjaamossa lienee yoke-mallinen ohjauspyörä. Auton ohjauksen kerrotaan toteutettavan täysin sähköisesti, eli steer-by-wire -teknologialla. Tällainen yhdistelmä herättää pientä epäilystä siitä miltä ohjaus tulee tien päällä tuntumaan, mutta jätetään sen tuomitseminen siihen vuoteen kun auto saadaan joskus tuotantoon ja koeajoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNäyttöjä kehiinLexus LF-ZC-konseptin sisällä riittääkin diginähtävää kerrakseen. Autosta löytyy tyypilliset mittaristonäyttö ja leveä, etumatkustajan paikalle asti venytetty keskinäyttö. Sen lisäksi konseptista löytyy ohjauspyörän molemmin puolin sijoitetut älypuhelinmaiset pikkunäytöt, joissa pyörivien demovideoiden mukaan voisi olla esimerkiksi vaihteenvalitsimen näyttö ja mediatiedot. Lisää näyttöjä löytyy takaosastolta. Molemmille takamatkustajille löytyy isot tietoviihdejärjestelmänäytöt etuistuimien niskatuesta, mutta niiden lisäksi myös irrotettavat puhelinmaiset kapulat toimintojen ohjaamiseen.Konseptissa grafiikkaa on tuotu myös keskikonsoliin, missä pyöri vuoroin esimerkiksi ikkunoiden kytkimet ja voimanjaosta kertova näkymä. Kyseessä on kuitenkin niin karkean vaiheen konsepti, että tuotantomalli tullee poikkeamaan tästä vielä rajusti.Lexuksen tulevaisuusToyotan premium-painoksen tulevaisuudensuunnitelmiin kuuluu oleellisesti gigacasting-valmistustekniikka, jolla autoon voitaisiin valmistaa esimerkiksi koko korin etuosa yhdellä kertaa, sen sijaan että se kasattaisiin sadoista erillisistä komponenteista.Lexuksen mukaan auton rakenne tulee olemaan modulaarinen. Kun etu- ja takaosat tehdään erillisistä moduuleista gigacastingin avulla, lopputuloksen pitäisi olla kevyempi, jäykempi ja jopa edullisempi korjata. Nähtäväksi jää, pitääkö nämä paikkansa vai onko kyseessä vain mainospuheita. Lisäksi rakenteen kerrotaan tuovan enemmän design-vapautta.Toinen tapahtumassa korostettu asia on tuleva Arene OS -käyttöjärjestelmä. Arene OS:n vahvuuksiin kerrotaan kuuluvan sen personointimahdollisuudet, ja kyky oppia kuljettajan rutiineja ja hyödyntää niitä automaattisesti auton käytössä.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?