20.10.2019 Liikenne Liikenneturva: yli puolella pyöräilijöistä valo käytössä – mutta vain edessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturvan seurannoista selviää, että yli pyöräilijöistä käyttää pimeän aikaan valoa, mutta edelleen vain harvalla palaa punainen takavalo. Syksyn edetessä ja olosuhteiden hämärtyessä liikenteessä korostuu kulkutavasta riippumatta näkeminen ja muille näkyminen, kertoo Liikenneturva. Liikenneturvan seurantojen mukaan pyöräilijöiden valonkäytössä on tapahtunut kehitystä, mutta parannettavaa silti löytyy.– Pimeällä, hämärässä, sadekelillä tai kun näkyvyys on muutoin heikentynyt, on pyörän ja pyöräilijän näkyvyys tärkeä turvallisuustekijä. Pyörän valo on tarpeen, polkee sitten pimeällä metsätiellä tai valaistussa taajamassa, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa huomauttaa.Pyörässä on oltava vaaleaa valoa näyttävä etuvalo ajettaessa hämärässä tai pimeämmässä ja lisäksi heijastimet edessä, takana ja sivulla. Edessä heijastimen tulee olla valkoinen ja takana punainen. Liikenneturvan seurannan mukaan enemmistö suosii etuvalona kiinteää valoa näyttävää, mutta myös vilkkuva valo on sallittu.– Tasaisesti palavan pyöränvalon – ja siten pyöräilijän – etenemistä on helpompi seurata kuin vilkkuvalon. Kiinteä valo myös valaisee pyöräilijän edessä olevan ajoradan vilkkuvaa paremmin. Toiset tienkäyttäjät voivat myös kokea vilkkuvalon häiritseväksi. Valon tyylistä riippumatta kannattaa tarkistaa valaisimen suunta niin, ettei valo osoita suoraan vastaantulevien - niin pyöräilijöiden, kävelijöiden kuin autoilijoiden - silmiin. Kun valokeila osoittaa loivasti alaviistoon, nähdään hyvin eteenpäin, muttei häikäistä toisia. Vanhempien tehtävänä on varmistaa lapsensa pyörän valot ja heijastimet kuntoon, Piippa ohjeistaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuista myös takavaloPyörän punainen takavalo ei ole pakollinen, mutta se lisää pyöräilijän näkyvyyttä hämärällä ja pimeässä. Seurannan mukaan 16 prosenttia pyöräilijöistä käyttää takavaloa. Omaa näkyvyyttä pyöräillessä voi parantaa myös heijastimilla, heijastavilla vaatteilla tai heijastinliivillä.Kolme neljästä Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta autoilijoista kertoo joutuneensa viimeisen vuoden aikana tilanteeseen, jossa valottoman polkijan havaitsemisessa on ollut hankaluuksia.– Se, että itse näkee polkea eteenpäin ei vielä tarkoita, että muut liikenteessä havaitsisivat sinut. Läheltä piti -tilanne tai muille aiheutunut säikähdys voi helposti jäädä pyöräilijältä itseltään huomaamatta. Ajovaloa on käytettävä aina hämärällä ja pimeällä, vaikka reitti kulkisikin katuvalojen loisteessa, Piippa painottaa.Lopuksi Piippa muistuttaa, että pyöräilijän on hyvä kiinnittää huomiota polkutahtiin ajonopeuden suhteuttamiseksi olosuhteiden mukaiseksi. Tämän avulla havaintojen tekoon jää enemmän aikaa ja pyörän käsittely varmempaa.Lähde: Liikenneturva Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti