29.10.2017

Lippulaiva uudistuu – tätä tarjoaa tuorein Honda GL 1800 Gold Wing

Honda-moottoripyörämalliston legenda Gold Wing kokee suurimman uudistuksensa sitten vuoden 2001.

Kevyempi, tehokkaampi ja paremmin varusteltu. Kuulostaako tutulta uusien moottoripyörämallien esittelyn yhteydessä?

Honda GL 1800 Gold Wingin kohdalla nämä eivät ole ylisanoja, vaan yli 30 kilon kevennys ja sähköisen fly-by-wire -kaasun mukanaan tuomat uudistukset siirtävät Hondan luksusmatkapyörän kokonaan uudelle aikakaudelle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää vaihteita ja venttiileitä

Moottorin peruskonstruktiona on säilytetty kuusisylinterinen pitkittäinen vastaiskumoottori ja iskutilavuuskin on pysynyt 1832 kuutiosenttimetrinä. Uudet neliventtiiliset sylinterikannet ovat korvanneet vanhat kaksiventtilikannet.

Voimansiirrossa on siirrytty viisivaihteisesta vaihteistosta kuusivaihteiseen manuaaliin. Vaihtoehtona on myös seitsemänportainen DCT-kaksoiskytkinvaihteisto, joka sisältää peruutusvaihteen. Kytkimessä on luistotoiminto, joka pehmentää pienemmälle vaihteelle vaihtamista ja parantaa takarenkaan pitoa moottorijarrutustilanteissa.

Runkorakenne on uusi ja moottori on sijoitettu 40 millimetriä edemmäs kuin edeltävässä mallissa. Tehoksi ilmoitetaan nyt 125 hevosvoimaa, joka on seitsemän hevosvoimaa aiempaa enemmän.

Sähköinen fly-by-wire -kaasu on mahdollistanut neljän tehokartan käyttöönoton: Tour, Sport, Economy ja Rain. Varustelu pitää sisällään myös luistoneston.

Sähköisessä jousituksensäädössä on neljä esijännityksen säätötasoa: yhden hengen, yhden hengen ja matkatavaroiden, kahden hengen ja kahden hengen ja matkatavaroiden kuormalle.

Erikoisuutena on autoista tuttu stop/start -toiminto, joka sammuttaa moottorin, kun pyörä on käynyt tyhjäkäyntiä paikallaan kolmen sekunnin ajan. Moottori käynnistyy uudelleen kaasukahvaa käännettäessä.

Pro-Arm korvaa perinteisen teleskooppihaarukan

Etujousitus on suunniteltu kokonaan uudelleen. Perinteisistä liukuputkellisesta teleskoopista on luovuttu ja tilalle on tullut BMW:n Duolever-ratkaisua lähentelevä järjestelmä, jossa alumiinisen Pro-Arm-haarukan takana on kahden kolmiotuen välityksellä toimiva yksi jousituselementti. Etujarrut ovat nyt radiaalikiinnitteiset.

Mittariston laidoilla on kaksi pyöreää näyttöä ja niiden väliin jää seitsemäntuumainen väri-TFT-näyttö.

Tuulilasin kokoa on pienennetty ja sen korkeussäätö toimii nyt sähköllä. Avaimeton käyttöjärjestelmä ja rengaspainevalvontajärjestelmä kuuluvat niinikään varustukseen.

Hondan tekemien tutkimusten mukaan vanhassa mallissa oli jopa liikaakin tavaratilaa, joten uudessa mallissa laukkujen kokoa on pienennetty.

Parantuneen aerodynamiikan ja moottorin uudistusten seurauksena peräti 20 prosenttia pienentyneen polttoaineenkulutuksen ansiosta myös tankin koko on pienennetty 25 litrasta 21 litraan, jolloin toimintamatka tankillisella pysyy ennallaan.

Painavamman DCT-kaksoiskytkinmallin painon kerrotaan asettuvan ajokunnossa 383 kiloon, kun edeltävän mallin painoksi ilmoitettiin 413 kiloa.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Honda

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat