9.3.2025 Lentokoneet Lontoon Heathrow on kapasiteettinsa huipussa – keskustelu käy kuumana kolmannen kiitotien rakentamisesta Euroopan vilkkaimmalle lentoasemalle Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Asutuksen ja infrastruktuurin lähes kokonaan ympäröimän Heathrow'n kapasiteetti ei voi enää juurikaan kasvaa ilman kolmatta kiitotietä, mutta kaikki eivät sellaisen puolesta liputa. Lontoon Heathrow'lla on käsissään massiivinen positiivinen ongelma. Lentoasema, joka palvelee erästä maailman tärkeimmistä ja suurimmista kaupungeista päälentoasemana, ja joka toimii eräänä maailman merkittävimpänä vaihtokenttänä kansainväliselle liikenteelle, ei voi tämänhetkisessä tilanteessaan juurikaan enää kasvattaa kapasiteettiaan. Heathrow'ta käytti vuoden 2024 aikana ennätykselliset 83,9 miljoonaa matkustajaa. Se on peräti 4,7 miljoonaa enemmän kuin vuonna 2023. Mikä vielä parempaa, luku on kokonaiset kolme miljoonaa parempi kuin vuonna 2019. Tuo vuosi oli edellinen ennätysvuosi, ja samalla viimeinen kokonainen vuosi ennen covid-pandemiaa. Vuoden 2019 lukujen selvä ylittyminen tarkoittaa siis, että pandemiaa edeltävät luvut on toisena kokonaisena sen jälkeisenä vuotena saavutettu ja peräti ylitetty. Mikä sitten on ongelma, Heathrow ei pysty ottamaan enää vastaan juurikaan nykyistä enempää lentokoneita eli lentoliikenteen näkökulmasta se on kapasiteettinsa ylärajalla. Tämä taas tarkoittaa, että maksavien matkustajien määrää voi kasvattaa vain tuomalla kentälle aiempaa suurempia lentokoneita, mutta silläkin on rajansa, eivätkä ne rajat ole kovin kaukana. Heathrow'n slotit eli operointioikeudet ovat eräät maailman kalleimmista, ja lentoyhtiöt joutuvat käymään niistä kovaa kilpailua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmas kiitotie kiikarissaHeathrow'lla on monista jättikentistä poiketen vain kaksi kiitotietä käytössään. Ne ovat 09L/27R ja 09R/27L, jotka siis kulkevat vierekkäin samansuuntaisesti itä-länsisuunnassa. Molemmilla kiitoteillä on hyvin pituutta, toisella 3,66 kilometriä ja toisella 3,9 kilometriä. Pääosa terminaalirakennuksista, kuten Finnairin käyttämä terminaali 3 ja British Airwaysin oma terminaali 5, sijaitsevat kiitoteiden välissä. Kuten Heathrow'lta käsin lentäneet ovat saattaneet huomata, kaikenlainen infrastuktuuri, myös tiheään asutut asuinalueet, ympäröivät kenttää lähes joka puolelta. Heathrow on siis tavallaan jumissa kahden kiitotien ratkaisussaan, joka erottaa sen monista muista huomattavista lentoasemista, kuten neljän kiitotien Frankfurtista, kuuden kiitotien Amsterdamista, viiden kiitotien Pariisin Charles de Gaulle'sta, viiden kiitotien Atlanta Hartsfield-Jacksonista (maailman vilkkain lentoasema) sekä toki myös kolmen kiitotien Helsinki-Vantaasta.British Airwaysin Boeing 777 laskussa kiitotielle 27L, joka sattuu kuvan ottohetkellä olemaan laskeutuvan liikenteen käytössä. Kyse on yksi noin 650 jokapäiväisestä laskeutumisesta Heathrow'lle. Yhteensä lento-operaatioita nähdään kentällä noin 1 300 päivittäin. Kolmas kiitotie olisi siis Heathrow'lle kestävä ja taloudellinen ulospääsy kapasiteettiongelmasta. Tällä kannalla on Heathrow'n johtoporras, joka on nyt virallistanut kantansa poliittisille elimille. Tukea ajatukselle löytyy myös muun muassa Ison-Britannian parlamentista, monilta etujärjestöiltä, useilta muilta Ison-Britannian lentoasemilta sekä monilta lentoyhtiöiltä. Mahdollinen kolmas kiitotie sijoittuisi samansuuntaisesti kahden nykyisen kiitotien kanssa kentän luoteispuolelle, josta ainoat vapaat alueet kentän ympärillä löytyvät. Siitä tulisi myös jonkin verran lyhyempi kuin kahdesta nykyisestä kiitotiestä. Pormestari poikkiteloinKaikki eivät ole samaa mieltä Heathrow'n laajennussuunnitelmista, ja ehkä huomattavin hanketta avoimesti vastustamaan asettuneista henkilöistä on Lontoon pormestari sir Sadiq Khan. Työväenpuolue Labouria edustava Khan perustelee kantaansa ympäristöasioilla. Lontoo on jo vuosisatojen ajan tunnettu ilmanlaatuongelmistaan, mutta olot ovat tältä osin historian varrella asteittain parantuneet. Lontoossa otettiin vuonna 2019 käyttöön niin sanotut ulez-alueet eli ultra-low emission zonet, suomeksi siis ultravähäpäästöiset alueet. Ulez-alueet rajoittavat liikenteen päästöjä eri tavoin, niitä laajennettiin viimeksi vuonna 2023, ja ne ovat tutkimusten mukaan vähentäneet Lontoon typenoksidipäästöjä 4,8 prosentilla ja hiilidioksidipäästöjä yhdellä prosentilla. Alueellisesti ilmanlaatu on varmasti parantunut reilusti enemmän. Khan on sitä mieltä, että yksityisomisteisen Heathrow'n laajennus ulosmittaisi ulezien avulla saavutetut päästövähennykset. Khanin mukaan tälläkin hetkellä Lontoon länsiosissa Heathrow'n alueella on päästökeskittymiä, eikä olisi oikein, että lentoasema ottaisi hyödyn päästövähennyksistä kasvattamalla omia päästöjään. Lisäksi lentomelu kasvaisi alueella entisestään. Khan on BBC:n mukaan myös väittänyt, ettei Heathrow "olisi halukas" kantamaan kustannuksia, joita kentän laajentaminen aiheuttaisi Lontoon kaupungin infrastruktuurille. Niitä ovat muun muassa raideyhteyksien, kuten Lontoon metron Piccadilly Linen sekä Elizabeth Linen lisäkapasiteettitarve sekä mahdollinen ympäröivien kehäteiden, kuten kentän länsipuolitse kulkevan moottoritie M25:n uudelleenjärjestelytarve. Joissain esitetyissä suunnitelmissa kolmas kiitotie nimittäin ajettaisiin ristiin M25:n kanssa, jolloin tämä erittäin vilkas moottoritie pitäisi järjestää kulkemaan tunnelissa kiitotien alitse. Heathrow'n hallinto ei allekirjoita pormestarin väitettä haluttomuudestaan osallistua kustannuksiin. Heathrow sen sijaan aikoo toimittaa suunnitelman laajennuksesta kesään mennessä. Lentoaseman johtaja Thomas Woldbyella on jo selkeä tavoite kolmannen kiitotien aikataulusta. Hänen mukaansa kiitotien avajaiset ajoittuisivat Ison-Britannian seuraavan parlamenttikauden loppuun. Nykyinen parlamenttikausi alkoi viime kesänä, ja koska parlamenttikausi kestää Britanniassa viisi vuotta, tämän suunnitelman mukaan ensimmäinen kone nousisi Heathrow'n pitkään ja hartaasti keskustellulta kolmannelta kiitotieltä kymmenen vuoden kuluessa. Lähteet: London Evening Standard, BBC, Reuters Lue lisää Kaikki artikkelit 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 6.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tästä lentokoneesta Ilmavoimat sai alkunsa – päivälleen 107 vuotta sitten 2.3.2025 Lentokoneet Mikä on maailman pisin lentoreitti tänä keväänä? – viiden pisteen vihje, se on yhden maan sisäinen lento 22.2.2025 Lentokoneet Bloombergin tiedot: Emirates saattaa avata tänä vuonna reitin Helsinkiin upouudella Airbus A350:llään! 22.2.2025 Lentokoneet Lufthansan uusi Allegris-matkustamo on ollut melkoinen via dolorosa – nyt sen bisnesluokka ei mahdu Boeing 747-8 Jumbojetin yläkennelle 10.2.2025 Päivän kuva Päivän kuva: jotain Pariisin ja Milanon väliltä 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa – TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 25.1.2025 Lentokoneet Spesifiointi on varusteiden ruksimista lentokonekaupoilla – näin se näkyy Finnairin Airbus A350-laivastossa 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa