12.1.2025 Lentokoneet Lufthansa aloittanee liittämään Alitalian raunioille perustettua ITA Airwaysia itseensä huomisesta alkaen Teksti Benjamin Helander Kuva ITA Airways, Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuosien valmistelujen ja paperisodan jälkeen Lufthansa Group on valmis laajentamaan reviiriään etelään vähemmistöosuudella tuoreesta Italian lippulaivalentoyhtiöstä. Euroopan lentoyhtiötaivaan suurikokoisin tähti Lufthansa Group on laajentumassa entisestään, kun eri lähteiden mukaan saksalaisyhtiö on maanantaina 13. tammikuuta 2025 hankkimassa itselleen 41 prosentin osuuden italialaisyhtiö ITA Airwaysistä. Kauppaa on valmisteltu käytännössä siitä lähtien, kun ITA Airways perustettiin vuonna 2021, mutta se on vaatinut erityisesti kilpailuviranomaisten puolelta huomattavasti valmisteluja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyITA Airways...Todennäköisesti jokainen ilmailua vuosien varrella edes jonkin verran seurannut voi muistaa lentoyhtiön nimeltä Alitalia. Vuonna 1946 perustettu Alitalia toimi Italian kansallisena lentoyhtiönä pitkään, ylittäen monet ilmakuopat, ja suomeksi sanottuna heräten feeniks-linnun lailla tuhkasta useamman kerran. Alitalia oli Italian valtion omistama aina finanssikriisiin asti, kunnes vuonna 2009 Silvio Berlusconin pääministeriaikana se yksityistettiin.Suomessa Alitalia oli melko tuntematon näky, paitsi ehkä silloin kun Azzurri pelasi Huuhkajia vastaan. Yksi Alitalian linkki Suomeen oli se, että italialaisyhtiö myi oheisessa kuvassa esiintyvän McDonnell Douglas DC-10 -yksilön vuonna 1983 Finnairille, joka lensi täällä rekisteritunnuksella OH-LHD. KUVA: Aldo Bidini via Wikimedia CommonsYksityistäminenkään ei saanut käännettyä Alitalian strategisia lukuja noususuuntaan, ja rakenteelliset ongelmat, kuten laaja-alainen nepotismi rehottivat edelleen. Covid-pandemian alkaminen keväällä 2020 kulminoi tilanteen siihen pisteeseen, että Italian hallitus otti Alitalian uudelleen hallintaansa. Tästä Alitalia ei enää selvinnyt, sillä kun Euroopan komissio puuttui peliin, se teki Italian hallitukselle omistajana hyvin selväksi, että rahoituksen ehtoina olivat muun muassa Alitalian purkaminen, uuden lentoyhtiön perustaminen sekä täydellinen avoimuus prosessin aikana. Pähkinänkuoressa näin syntyi siis vuonna 2021 Italian uusi kansallinen lentoyhtiö Italia Trasporto Aereo eli ITA Airways.ITA Airwaysin brändiin kuuluvat näyttävän sininen väritys sekä lentokoneiden nimeäminen italialaisten urheilusankareiden mukaan. Airbus on ITA:n yhteistyökumppani, joten kaikki koneet ovat eurooppalaisvalmistajan käsialaa. Laivastossa on upouusia A220-, A320neo- ja A321neo -kapearunkokoneita sekä A330neo- ja A350 -laajarunkokoneita. Nämä uusimman sukupolven koneet tekevät ITA:n laivastosta yhden maailman moderneimmista. Mukana laivastossa on toki myös Alitalian vanhoja A320-sarjan koneita. ...ja Lufthansa Group...ITA Airways ei todellakaan ole ensimmäinen eurooppalainen flag carrier -tyyppinen lentoyhtiö, jonka Lufthansa tulee omistamaan. Saksalaisjätistä on vuosikymmenten varrella muodostunut laaja konserni, johon kuuluu alkuperäinen, vuonna 1955 sotien jälkeisessä muodossaan perustettu Saksan kansallinen lentoyhtiö Lufthansa sekä sen lisäksi Austrian Airlines, SWISS ja Brussels Airlines eli Itävallan, Sveitsin ja Belgian "lippulaivat". ITA Airwaysista tulee siten jo viides Lufthansa Groupin omistama "flag carrier". Näiden lisäksi konserniin kuuluu liuta muitakin lentoyhtiöitä. Ne ovat Lufthansan rahtitytäryhtiö Lufthansa Cargo, syöttöliikennetyyppiset tytäryhtiöt Lufthansa City ja Lufthansa CityLine, saksalainen halpalentoyhtiö Eurowings, saksalainen lomalentoyhtiö Discover Airlines sekä sveitsiläinen lomalentoyhtiö Edelweiss Air. Unohtaa ei sovi myöskään Lufthansa Technikiä, joka on maailman huomattavimpia lentokoneiden huolto- ja korjauspalvelujen tuottajia.Austrian Airlines on yksi Lufthansa Groupiin kuuluvista flag carrier -yhtiöistä. On selvää, että tämä kymmenen lentoyhtiön muodostama kokonaisuus on entisestään laajetessaan merkittävin kilpailutoimija Euroopan lentoyhtiökentässä. Siksi Euroopan kilpailuviranomaiset ovat pitäneet tarkkaan huolta siitä, ettei saksalais-italialainen unelmaliitto tule aiheuttamaan epäreilua kilpailutilannetta, ja sitä kautta lippujen hintojen nousua tai muuta haittaa matkustajille. Mahdollistaakseen kaupan toteutumisen on Lufthansa muun muassa luopunut isosta määrästä slottejaan eli nousu- ja laskeutumisoikeuksiaan Milanon ja Rooman lentoasemilla. Lisäksi se on tehnyt myönnytyksiä pääkilpailijoilleen, British Airwaysin ja Iberian muodostamalle IAG:lle sekä Air France - KLM:lle. Maanantaina 13. tammikuuta virallistettavaksi aiottu osto käsittää siis 41 prosentin vähemmistöosuuden ITA:n osakkeista 325 miljoonan euron sijoitusta vastaan. Lufthansan on tarkoitus kasvattaa osuuttaan enemmistöön, ja lopulta omistaa ITA Airways kokonaan. Tämä tulee kestämään vuosia. ...tähtäävät yhdessä eteläänITA Airways kuuluu tällä hetkellä edeltäjänsä Alitalian perintönä Skyteam-allianssiin, kuten vaikkapa Air France, KLM ja tuoreimpana SAS. Lufthansa-fuusion edetessä ITA tulee vaihtamaan Lufthansa Groupin muiden "flag carrier" -jäsenten tapaan Star Allianceen, ja tämä tapahtuu mahdollisesti ensi vuonna. Allianssivaihdon myötä ITA pääsee täysivaltaiseksi osaksi konsernin reittiverkostoa. Konsernilla on mielenkiintoinen visio siitä, millainen osa ITA Airwaysilla tulee olemaan sen liiketoiminnassa. Paitsi että ITA jatkaa tietysti Italian lippulaivana tuon erään maailman vaikutusvaltaisimman maan palvelemista, näkee tuleva emokonserni siinä potentiaalia etelässä, erityisesti Latinalaisen Amerikan markkinoilla.Nykyisin espanjalaisella Iberialla on varmasti historiallisistakin syistä selkeä johtoasema Euroopan ja Latinalaisen Amerikan välisessä liikenteessä, sillä se lentää kotikentältään Madridista huomattavaan osaan Väli- ja Etelä-Amerikan maista, toimien moneen niistä ainoana suorana yhteytenä Euroopasta. Tätä Iberian tietynlaista ylivoimaa kyseisellä markkina-alueella ITA Airwaysin tehtävä on lähteä haastamaan. Stategian tueksi on mainittu erityisesti se, että Latinalaisen Amerikan maiden väestössä on huomattava italialaisten diaspora, ja monilla maanosan ihmisillä on vähintään italialaisia sukujuuria. Näin ollen monesta Latinalaisen Amerikan maasta Italiaan on luonnollista matkustustarvetta, mitä tulevat täydentämään maiden välinen muu turismi ja liikematkustus sekä tietenkin mahdollisuus vaihtaa Roomassa konsernin laajan reittiverkoston sisällä muihin kohteisiin. Lähteet: Lufthansa, Business Travel News Europe, ITA AirwaysMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.7.2025 Lentokoneet Airbusin johtama hanke tekee IAI:n Taxibotista totta – mahdollistaa suihkukoneen rullauksen portilta kiitotielle sähköistettynä, ilman omia moottoreita 6.7.2025 Lentokoneet Air France-KLM aikoo pumpata rahaa SAS:iin ostamalla siitä enemmistöosuuden – tähtäimessä kasvu, erityisesti kaukoreiteillä 29.6.2025 Lentokoneet ATR-potkuriturbiinikoneiden seuraavasta kehitysaskeleesta halutaan tehdä kevythybridi, luit oikein 27.6.2025 Lentokoneet Airbus voitti Air Indian turman vakavasti varjostaman Pariisin ilmailunäyttelyn tilauskilpailun murskalukemin 23.6.2025 Lentokoneet Icelandair käytti nyt myös Helsingin-reitillään uutta pidemmän kantaman Airbus A321neo:a, jonka on määrä korvata Boeing 757:n suorituskyky 21.6.2025 Lentokoneet Airbus suunnittelee A350:stä ekstrapitkää A350-2000-varianttia Boeing 777X:n suoraksi kilpailijaksi ja A380:n lähimmäksi seuraajaksi 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin – A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä – Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan – sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen