10.2.2018 Ajoneuvot Lumiharja naarmuttaa auton maalipintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lumiharja jättää ikäviä jälkiä auton pintaan, mutta liikenneturvallisuus on tärkeintä. Auton voi kuitenkin puhdistaa lumesta hieman hellävaraisemmin. Talven lumisateiden jälkeen auto on puhdistettava lumesta. Tämä on liikenneturvallisuuden kannalta välttämätöntä. Lumiharja ja jääraappa synnyttävät väkisinkin naarmuja auton maalipintaan, mutta lopputulokseen voi myös vaikuttaa.Lumisateen jäljiltä auton päällä saattaa odottaa paksukin lumikerros. Lumien putsaamiseen on hyvä varata riittävästi aikaa.Moni suhtautuu autoon käyttöesineenä, jonka maalipinnan kulumisella ei ole mitään merkitystä. Autonhoitosarjan artikkelit eivät tällöin varmaankaan kiinnosta. Autostaan välittävälle on tarjolla pieniä niksejä lumen poistamiseen hellävaraisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLumiharjaLumiharjoista on hyvä valita kaikkein pehmeimmin harjaksin varustettu versio. Sellainen on hellävaraisin maalipinnalle.Sopivan lumiharjan valinnalla voi vaikuttaa lopputulokseen jo kaupassa. On hyvä suosia pehmeäharjaksisia malleja. Näin lähtökohta on parempi hellävaraiseen lumien puhdistamiseen pinnalta.Käyttäjän rooli on tässäkin kaikkein suurin. Lumiharjalla ei suinkaan ole tarkoitus hangata maalipintaa hampaat irvessä. Tarkoituksena on hellävaraisesti pyyhkäistä enimmät lumet pinnalta ja juuri tässä majaileekin homman suurin jippo.Lumiharjaa ei tarvitse painaa maalipintaa vasten, vaan harjan ja pinnan väliin voi suosiolla jättää ohuen lumikerroksen. Tämä suojelee maalipintaa naarmuuntumiselta.Ei ole suinkaan pakko harjata maalipintaan asti viimeisintäkin lumikerrosta pois. Ohut, vajaan senttimetrin paksuinen, lumipeite maalipinnan ja harjan välissä suojaa pintaa aiheuttamatta vaaraa liikenteessä. Tämä sulanee jossain vaiheessa auton sisältä tulevasta lämmöstä jäätyen sen jälkeen tiukasti pintaan, mutta tästäkään ei ole mitään haittaa.Lasit, peilit, ajovalot ja rekisterikilvet on toki syytä puhdistaa erittäin huolellisesti. Niiden osalta kyse on ehdottomasti liikenneturvallisuudesta ja lain pykälien täyttymisestä. Toisinaan näkee jopa autoja, joissa maalipinta on hinkattu lumiharjalla täysin lumettomaksi, mutta ajovalot ovat vielä lumen peitossa. Tämä on väärä tapa toimia.Valoja, laseja ja rekisterikilpiä harjatessa lunta ei voi jättää pintaan, mutta tämänkin voi tehdä hellävaraisesti.Lehtipuhallin lumelleNiille, joilta löytyy lehtipuhallin kotoa, on tarjolla vielä yksi jippo. Lehtien puhaltelu pihalla ympäriinsä jakanee naapureiden mielipiteet, mutta lumien putsaus auton päältä onnistuu maalipintaan koskematta. Tämä menetelmä toimii hyvin lähinnä tuoreella puuterilumella.Ei ole täysin välttämätöntä saada maalipintaa esiin lumia harjatessa. Kuvan kaltainen lopputulos riittää hyvin jokaiselta kantilta.Toisaalta lumen alla oleva hiekkapöly naarmuttaa myös siinä tapauksessa, että lumi liukuu maalipintaa pitkin. Pientä jälkeä pintaan syntyy valitettavasti aina, mutta hellä puhallus on kuitenkin pienempi paha.Puhdas ja hyvin suojattu maalipinta vähentää lumien poistosta syntyvää mikronaarmua. Suojaus, kuten vahapinta, ei oikeastaan estä naarmuuntumista suojan kovuudella, vaan enemmänkin vähentämällä pinnan ja likapartikkelin välistä kitkaa.Myös ikkunatPelkkä lasien puhdistaminen ei ole riittävä toimenpide. Maalipinnan suojelu ei käy tekosyystä liikenteen vaarantamiselle.Pyyhkijöiden jättämät naarmut paistavat vanhassa ja kuluneessa tuulilasissa. Näitä ei aiheuta pehmeä pyyhkijäkumi, vaan kumin ja lasin välissä oleva hieno likapöly – tai toisinaan suuret partikkelit. Samaa tekee myös jäiden raaputtaminen sekä ehkä minimaalisissa määrin lumien harjaaminen.Lasipinnoitteella suojattuihin laseihin jää ei tartu yhtä tiukkaan, jolloin sen irrottaminenkaan ei vaadi yhtä järeitä toimenpiteitä. Tämä vähentää naarmun syntymistä. Lasi on kuitenkin merkittävästi lakkapintaa kovempaa, joten siihen tätä mikronaarmua syntyy selvästi vähemmän. Laseista ei siksi kannata murehtia maalipinnan tavoin.Lasit on syytä puhdistaa huolellisesti, vaikka jään raaputtamisesta saattaakin syntyä kulumaa. Lasi on onneksi erittäin kova materiaali.Teksti ja kuvat: Henri PosaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster