10.2.2018 Ajoneuvot Lumiharja naarmuttaa auton maalipintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lumiharja jättää ikäviä jälkiä auton pintaan, mutta liikenneturvallisuus on tärkeintä. Auton voi kuitenkin puhdistaa lumesta hieman hellävaraisemmin. Talven lumisateiden jälkeen auto on puhdistettava lumesta. Tämä on liikenneturvallisuuden kannalta välttämätöntä. Lumiharja ja jääraappa synnyttävät väkisinkin naarmuja auton maalipintaan, mutta lopputulokseen voi myös vaikuttaa.Lumisateen jäljiltä auton päällä saattaa odottaa paksukin lumikerros. Lumien putsaamiseen on hyvä varata riittävästi aikaa.Moni suhtautuu autoon käyttöesineenä, jonka maalipinnan kulumisella ei ole mitään merkitystä. Autonhoitosarjan artikkelit eivät tällöin varmaankaan kiinnosta. Autostaan välittävälle on tarjolla pieniä niksejä lumen poistamiseen hellävaraisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLumiharjaLumiharjoista on hyvä valita kaikkein pehmeimmin harjaksin varustettu versio. Sellainen on hellävaraisin maalipinnalle.Sopivan lumiharjan valinnalla voi vaikuttaa lopputulokseen jo kaupassa. On hyvä suosia pehmeäharjaksisia malleja. Näin lähtökohta on parempi hellävaraiseen lumien puhdistamiseen pinnalta.Käyttäjän rooli on tässäkin kaikkein suurin. Lumiharjalla ei suinkaan ole tarkoitus hangata maalipintaa hampaat irvessä. Tarkoituksena on hellävaraisesti pyyhkäistä enimmät lumet pinnalta ja juuri tässä majaileekin homman suurin jippo.Lumiharjaa ei tarvitse painaa maalipintaa vasten, vaan harjan ja pinnan väliin voi suosiolla jättää ohuen lumikerroksen. Tämä suojelee maalipintaa naarmuuntumiselta.Ei ole suinkaan pakko harjata maalipintaan asti viimeisintäkin lumikerrosta pois. Ohut, vajaan senttimetrin paksuinen, lumipeite maalipinnan ja harjan välissä suojaa pintaa aiheuttamatta vaaraa liikenteessä. Tämä sulanee jossain vaiheessa auton sisältä tulevasta lämmöstä jäätyen sen jälkeen tiukasti pintaan, mutta tästäkään ei ole mitään haittaa.Lasit, peilit, ajovalot ja rekisterikilvet on toki syytä puhdistaa erittäin huolellisesti. Niiden osalta kyse on ehdottomasti liikenneturvallisuudesta ja lain pykälien täyttymisestä. Toisinaan näkee jopa autoja, joissa maalipinta on hinkattu lumiharjalla täysin lumettomaksi, mutta ajovalot ovat vielä lumen peitossa. Tämä on väärä tapa toimia.Valoja, laseja ja rekisterikilpiä harjatessa lunta ei voi jättää pintaan, mutta tämänkin voi tehdä hellävaraisesti.Lehtipuhallin lumelleNiille, joilta löytyy lehtipuhallin kotoa, on tarjolla vielä yksi jippo. Lehtien puhaltelu pihalla ympäriinsä jakanee naapureiden mielipiteet, mutta lumien putsaus auton päältä onnistuu maalipintaan koskematta. Tämä menetelmä toimii hyvin lähinnä tuoreella puuterilumella.Ei ole täysin välttämätöntä saada maalipintaa esiin lumia harjatessa. Kuvan kaltainen lopputulos riittää hyvin jokaiselta kantilta.Toisaalta lumen alla oleva hiekkapöly naarmuttaa myös siinä tapauksessa, että lumi liukuu maalipintaa pitkin. Pientä jälkeä pintaan syntyy valitettavasti aina, mutta hellä puhallus on kuitenkin pienempi paha.Puhdas ja hyvin suojattu maalipinta vähentää lumien poistosta syntyvää mikronaarmua. Suojaus, kuten vahapinta, ei oikeastaan estä naarmuuntumista suojan kovuudella, vaan enemmänkin vähentämällä pinnan ja likapartikkelin välistä kitkaa.Myös ikkunatPelkkä lasien puhdistaminen ei ole riittävä toimenpide. Maalipinnan suojelu ei käy tekosyystä liikenteen vaarantamiselle.Pyyhkijöiden jättämät naarmut paistavat vanhassa ja kuluneessa tuulilasissa. Näitä ei aiheuta pehmeä pyyhkijäkumi, vaan kumin ja lasin välissä oleva hieno likapöly – tai toisinaan suuret partikkelit. Samaa tekee myös jäiden raaputtaminen sekä ehkä minimaalisissa määrin lumien harjaaminen.Lasipinnoitteella suojattuihin laseihin jää ei tartu yhtä tiukkaan, jolloin sen irrottaminenkaan ei vaadi yhtä järeitä toimenpiteitä. Tämä vähentää naarmun syntymistä. Lasi on kuitenkin merkittävästi lakkapintaa kovempaa, joten siihen tätä mikronaarmua syntyy selvästi vähemmän. Laseista ei siksi kannata murehtia maalipinnan tavoin.Lasit on syytä puhdistaa huolellisesti, vaikka jään raaputtamisesta saattaakin syntyä kulumaa. Lasi on onneksi erittäin kova materiaali.Teksti ja kuvat: Henri PosaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 29.8.2024 Ajoneuvot Smart #5 on dinosauruksen lailla kokoaan kasvattavan Smartin vastaus D-SUV -luokkaan 28.8.2024 Ajoneuvot Päivän kuva: tunnistatko tämän vanhan ajoneuvon alkuperäisen käyttötarkoituksen? 25.8.2024 Uutinen Mercedes pyrkii alentamaan sähköautojen akkujen hintaa yli 30 prosenttia lähivuosina Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa - pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita