10.2.2018 Ajoneuvot Lumiharja naarmuttaa auton maalipintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lumiharja jättää ikäviä jälkiä auton pintaan, mutta liikenneturvallisuus on tärkeintä. Auton voi kuitenkin puhdistaa lumesta hieman hellävaraisemmin. Talven lumisateiden jälkeen auto on puhdistettava lumesta. Tämä on liikenneturvallisuuden kannalta välttämätöntä. Lumiharja ja jääraappa synnyttävät väkisinkin naarmuja auton maalipintaan, mutta lopputulokseen voi myös vaikuttaa.Lumisateen jäljiltä auton päällä saattaa odottaa paksukin lumikerros. Lumien putsaamiseen on hyvä varata riittävästi aikaa.Moni suhtautuu autoon käyttöesineenä, jonka maalipinnan kulumisella ei ole mitään merkitystä. Autonhoitosarjan artikkelit eivät tällöin varmaankaan kiinnosta. Autostaan välittävälle on tarjolla pieniä niksejä lumen poistamiseen hellävaraisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLumiharjaLumiharjoista on hyvä valita kaikkein pehmeimmin harjaksin varustettu versio. Sellainen on hellävaraisin maalipinnalle.Sopivan lumiharjan valinnalla voi vaikuttaa lopputulokseen jo kaupassa. On hyvä suosia pehmeäharjaksisia malleja. Näin lähtökohta on parempi hellävaraiseen lumien puhdistamiseen pinnalta.Käyttäjän rooli on tässäkin kaikkein suurin. Lumiharjalla ei suinkaan ole tarkoitus hangata maalipintaa hampaat irvessä. Tarkoituksena on hellävaraisesti pyyhkäistä enimmät lumet pinnalta ja juuri tässä majaileekin homman suurin jippo.Lumiharjaa ei tarvitse painaa maalipintaa vasten, vaan harjan ja pinnan väliin voi suosiolla jättää ohuen lumikerroksen. Tämä suojelee maalipintaa naarmuuntumiselta.Ei ole suinkaan pakko harjata maalipintaan asti viimeisintäkin lumikerrosta pois. Ohut, vajaan senttimetrin paksuinen, lumipeite maalipinnan ja harjan välissä suojaa pintaa aiheuttamatta vaaraa liikenteessä. Tämä sulanee jossain vaiheessa auton sisältä tulevasta lämmöstä jäätyen sen jälkeen tiukasti pintaan, mutta tästäkään ei ole mitään haittaa.Lasit, peilit, ajovalot ja rekisterikilvet on toki syytä puhdistaa erittäin huolellisesti. Niiden osalta kyse on ehdottomasti liikenneturvallisuudesta ja lain pykälien täyttymisestä. Toisinaan näkee jopa autoja, joissa maalipinta on hinkattu lumiharjalla täysin lumettomaksi, mutta ajovalot ovat vielä lumen peitossa. Tämä on väärä tapa toimia.Valoja, laseja ja rekisterikilpiä harjatessa lunta ei voi jättää pintaan, mutta tämänkin voi tehdä hellävaraisesti.Lehtipuhallin lumelleNiille, joilta löytyy lehtipuhallin kotoa, on tarjolla vielä yksi jippo. Lehtien puhaltelu pihalla ympäriinsä jakanee naapureiden mielipiteet, mutta lumien putsaus auton päältä onnistuu maalipintaan koskematta. Tämä menetelmä toimii hyvin lähinnä tuoreella puuterilumella.Ei ole täysin välttämätöntä saada maalipintaa esiin lumia harjatessa. Kuvan kaltainen lopputulos riittää hyvin jokaiselta kantilta.Toisaalta lumen alla oleva hiekkapöly naarmuttaa myös siinä tapauksessa, että lumi liukuu maalipintaa pitkin. Pientä jälkeä pintaan syntyy valitettavasti aina, mutta hellä puhallus on kuitenkin pienempi paha.Puhdas ja hyvin suojattu maalipinta vähentää lumien poistosta syntyvää mikronaarmua. Suojaus, kuten vahapinta, ei oikeastaan estä naarmuuntumista suojan kovuudella, vaan enemmänkin vähentämällä pinnan ja likapartikkelin välistä kitkaa.Myös ikkunatPelkkä lasien puhdistaminen ei ole riittävä toimenpide. Maalipinnan suojelu ei käy tekosyystä liikenteen vaarantamiselle.Pyyhkijöiden jättämät naarmut paistavat vanhassa ja kuluneessa tuulilasissa. Näitä ei aiheuta pehmeä pyyhkijäkumi, vaan kumin ja lasin välissä oleva hieno likapöly – tai toisinaan suuret partikkelit. Samaa tekee myös jäiden raaputtaminen sekä ehkä minimaalisissa määrin lumien harjaaminen.Lasipinnoitteella suojattuihin laseihin jää ei tartu yhtä tiukkaan, jolloin sen irrottaminenkaan ei vaadi yhtä järeitä toimenpiteitä. Tämä vähentää naarmun syntymistä. Lasi on kuitenkin merkittävästi lakkapintaa kovempaa, joten siihen tätä mikronaarmua syntyy selvästi vähemmän. Laseista ei siksi kannata murehtia maalipinnan tavoin.Lasit on syytä puhdistaa huolellisesti, vaikka jään raaputtamisesta saattaakin syntyä kulumaa. Lasi on onneksi erittäin kova materiaali.Teksti ja kuvat: Henri PosaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?