10.2.2018 Ajoneuvot Lumiharja naarmuttaa auton maalipintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lumiharja jättää ikäviä jälkiä auton pintaan, mutta liikenneturvallisuus on tärkeintä. Auton voi kuitenkin puhdistaa lumesta hieman hellävaraisemmin. Talven lumisateiden jälkeen auto on puhdistettava lumesta. Tämä on liikenneturvallisuuden kannalta välttämätöntä. Lumiharja ja jääraappa synnyttävät väkisinkin naarmuja auton maalipintaan, mutta lopputulokseen voi myös vaikuttaa.Lumisateen jäljiltä auton päällä saattaa odottaa paksukin lumikerros. Lumien putsaamiseen on hyvä varata riittävästi aikaa.Moni suhtautuu autoon käyttöesineenä, jonka maalipinnan kulumisella ei ole mitään merkitystä. Autonhoitosarjan artikkelit eivät tällöin varmaankaan kiinnosta. Autostaan välittävälle on tarjolla pieniä niksejä lumen poistamiseen hellävaraisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLumiharjaLumiharjoista on hyvä valita kaikkein pehmeimmin harjaksin varustettu versio. Sellainen on hellävaraisin maalipinnalle.Sopivan lumiharjan valinnalla voi vaikuttaa lopputulokseen jo kaupassa. On hyvä suosia pehmeäharjaksisia malleja. Näin lähtökohta on parempi hellävaraiseen lumien puhdistamiseen pinnalta.Käyttäjän rooli on tässäkin kaikkein suurin. Lumiharjalla ei suinkaan ole tarkoitus hangata maalipintaa hampaat irvessä. Tarkoituksena on hellävaraisesti pyyhkäistä enimmät lumet pinnalta ja juuri tässä majaileekin homman suurin jippo.Lumiharjaa ei tarvitse painaa maalipintaa vasten, vaan harjan ja pinnan väliin voi suosiolla jättää ohuen lumikerroksen. Tämä suojelee maalipintaa naarmuuntumiselta.Ei ole suinkaan pakko harjata maalipintaan asti viimeisintäkin lumikerrosta pois. Ohut, vajaan senttimetrin paksuinen, lumipeite maalipinnan ja harjan välissä suojaa pintaa aiheuttamatta vaaraa liikenteessä. Tämä sulanee jossain vaiheessa auton sisältä tulevasta lämmöstä jäätyen sen jälkeen tiukasti pintaan, mutta tästäkään ei ole mitään haittaa.Lasit, peilit, ajovalot ja rekisterikilvet on toki syytä puhdistaa erittäin huolellisesti. Niiden osalta kyse on ehdottomasti liikenneturvallisuudesta ja lain pykälien täyttymisestä. Toisinaan näkee jopa autoja, joissa maalipinta on hinkattu lumiharjalla täysin lumettomaksi, mutta ajovalot ovat vielä lumen peitossa. Tämä on väärä tapa toimia.Valoja, laseja ja rekisterikilpiä harjatessa lunta ei voi jättää pintaan, mutta tämänkin voi tehdä hellävaraisesti.Lehtipuhallin lumelleNiille, joilta löytyy lehtipuhallin kotoa, on tarjolla vielä yksi jippo. Lehtien puhaltelu pihalla ympäriinsä jakanee naapureiden mielipiteet, mutta lumien putsaus auton päältä onnistuu maalipintaan koskematta. Tämä menetelmä toimii hyvin lähinnä tuoreella puuterilumella.Ei ole täysin välttämätöntä saada maalipintaa esiin lumia harjatessa. Kuvan kaltainen lopputulos riittää hyvin jokaiselta kantilta.Toisaalta lumen alla oleva hiekkapöly naarmuttaa myös siinä tapauksessa, että lumi liukuu maalipintaa pitkin. Pientä jälkeä pintaan syntyy valitettavasti aina, mutta hellä puhallus on kuitenkin pienempi paha.Puhdas ja hyvin suojattu maalipinta vähentää lumien poistosta syntyvää mikronaarmua. Suojaus, kuten vahapinta, ei oikeastaan estä naarmuuntumista suojan kovuudella, vaan enemmänkin vähentämällä pinnan ja likapartikkelin välistä kitkaa.Myös ikkunatPelkkä lasien puhdistaminen ei ole riittävä toimenpide. Maalipinnan suojelu ei käy tekosyystä liikenteen vaarantamiselle.Pyyhkijöiden jättämät naarmut paistavat vanhassa ja kuluneessa tuulilasissa. Näitä ei aiheuta pehmeä pyyhkijäkumi, vaan kumin ja lasin välissä oleva hieno likapöly – tai toisinaan suuret partikkelit. Samaa tekee myös jäiden raaputtaminen sekä ehkä minimaalisissa määrin lumien harjaaminen.Lasipinnoitteella suojattuihin laseihin jää ei tartu yhtä tiukkaan, jolloin sen irrottaminenkaan ei vaadi yhtä järeitä toimenpiteitä. Tämä vähentää naarmun syntymistä. Lasi on kuitenkin merkittävästi lakkapintaa kovempaa, joten siihen tätä mikronaarmua syntyy selvästi vähemmän. Laseista ei siksi kannata murehtia maalipinnan tavoin.Lasit on syytä puhdistaa huolellisesti, vaikka jään raaputtamisesta saattaakin syntyä kulumaa. Lasi on onneksi erittäin kova materiaali.Teksti ja kuvat: Henri PosaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle