6.9.2018 Ajoneuvot Maailmassa on nyt saksalainen premiumsähköauto – mitä Mercedes-Benz EQC 400:n esittely tarkoittaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luksussähköautojen markkinoille on tunkua: ensimmäisenä saksalaisista täyssähköisen katumaasturin esitteli Mercedes-Benz. Tiistaina automaailman puhutuin kirjainyhdistelmä oli epäilemättä EQ. Electric Intelligenceä viestivä lyhenne on Mercedes-Benzin brändi merkin sähköiselle tulevaisuudelle.Saksalainen täyssähköinen premium-luokan perheauto on nyt totta. Mercedes-Benz EQC 400 4Matic on keskikokoinen viisipaikkainen sähköllä kulkeva katumaasturi. Moottori perehtyi uutuuteen tuoreeltaan, mutta pohditaampa hieman enemmän saksalaisten saapumista sähkökilpaan.Osa viestimistä kertoo Teslan lopun jo koittavan, vaikka juuri kukaan emokonserni Daimler AG:n ulkopuolella ei ole EQC:tä edes ajanut.Teslan saavuttama asema kertookin paljon sähköautoista ylipäänsä: pieni tulokasmerkki on päätynyt medianäkyvyydessä ravintoketjun huipulle ja samanaikaisesti tuotanto-ongelmat vihjailevat lähestyvästä sukupuutosta.Yksi asia on varma: sähköautot ovat nyt automaailman kiinnostavin aihe.Eikä liene sattumaa, että tunteja ennen EQC:n julkaisua Audi lähetti maailmalle e-tron quattro -täyssähköauton valmistuksen alkamisesta kertovan tiedotteen, ja puolen vuosikymmenen takaisella i3-kaupunkisähköautolla saadun varaslähdön jälkeen takamatkalle jäänyt BMW:kin muistutti toimittajia teaser-kuvalla iNEXTiksi nimetystä konseptista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki alkaa katumaasturistaMutta palataan tiistain tähteen, Mercedes-Benz EQC 400 4Maticiin. Perinteisten arvomerkkien sähkökilvan ensimmäinen kierros käydään keskikokoisten katumaasturien kesken, sen ovat Audi e-tron quattro, Jaguar I-Pace ja nyt Mercedes-Benz EQC päättäneet. BMW:ltäkin odotetaan kiivaasti iX3-sähkömaasturia.Syitä katumaasturityyppiin on kaksi. Ensinnäkin keskikokoiset katumaasturit edustavat maailmanlaajuisesti nopeimmin kasvavaa autoluokkaa. Asiakkaat haluavat katumaasturinsa, ja jos he haluavat myös sähköautoa, on luonnollista vastata molempiin tarpeisiin yhdellä tuotteella.Mercedes-Benzin pääjohtaja Dieter Zetsche esitteli EQC:n Tukholmassa.Toiseksi matalaa sedania korkeamman katumaasturin pohjaan on helpompi mahduttaa suuri akkupaketti. Esimerkiksi EQC 400:n 80 kilowattitunnin ajoakusto vie koko akseleiden väliin jäävän tilan ja painaa turvakotelointeineen 650 kiloa.Varman päälleSilti ennakkoluulottomuus harmittaa: maasturikorin korkeuden aiheuttama huono aerodynamiikka verottaa erityisesti moottoritienopeuksissa yhä kortilla olevaa toimintamatkaa. Rohkeutta olisi kertoa katumaasturia haaveilevalle jengille uudesta unelmasta, joka kenties täyttäisi korkeaa autoa paremmin heidän arkipäiväiset tarpeensa.Uusi tyyliSähköauton valitseva haluaa tietysti viestiä valinnastaan. EQC:n myötä Mercedes-Benz paljasti uuden sähköautoilmeensä.On mielenkiintoista nähdä, miten markkinat ottavat sähkömallien keulailmeen vastaan. Ensijulkaisussa yleinen mielipide piti peruspyöreää keulaa hieman mitäänsanomattomana. Särmätöntä maskia ympäröi ylälaidassa ajovalot toisiinsa yhdistävä valoraita ja alhaalla sitä saartaa viiksimäinen lista, mutta lopputulos voisi aivan yhtä hyvin edustaa koreaa kuin maailman vanhinta automerkkiäkin.Toivottavasti maskista ei kuitenkaan muodostu ongelmaa, sillä sähkökäytön pienen jäähdytystarpeen tähden koko maski on vain tyylittelyä.– EQC:ssä on keulamaski, koska auto tarvitsee naaman. Ei ole väliä onko sillä ilmanottoa vai, auto näyttää epäluonnolliselta ilman maskia. Jotkut valmistajat tekevät silti sähköautoja ilman sitä, mutta uskomme Mercedeksen tarvitsevan keulamaskin, ulkopuolen muotoilujohtaja Robert Lesnik kiteyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRuusukultaa, turkoosia ja vähän alumiinia Sisäilme on onnistuneempi yhdistelmä perinteistä Mercedestä ja sähkökautta. EQC nauttii A-sarjassa esitellystä MBUX-käyttöliittymästä, virtapiirien innoittamista kulmikkaista tuuletussuuttimista ja ruusukullan sekä turkoosin tyylikkäästä yhdistelmästä. Sähköautovivahteiden alla on kuitenkin tuttu Mercedes-ajokokemus ohjauspyörineen ja monitoimiviiksineen.Toivottavasti se tarkoittaa EQC:n jatkavan samaa erinomaista ajettavuuden ja mukavuuden yhdistelmää, josta Mercedes-Benzin useimmissa polttomoottorimalleissa voi nauttia.Ei sähköautoksi syntynytPienoinen mörkö Mercedes-Benz EQC 400 4Maticin teknisissä tiedoissa on auton paino. Alustavat tekniset tiedot kertovat auton omamassaksi 2 425 kilogrammaa. Vertailun vuoksi yhtä suorituskykyinen ja saman kokoinen Mercedes-AMG GLC 43 4Matic painaa 1 845 kiloa. Sähköpuolelta hyvän mittapuun tarjoaa 90 kilowattituntista akkua kantava Jaguar I-Pace, joka heilauttaa vaa’an 2 133 kiloon.Etuakselin voimapaketin ympärillä oleva kehto ulottuu kohti auton keskustaa aivan perinteisen pitkittäismoottorisen auton vaihteiston tavoin. Ratkaisua perustellaan tuotantoteknisin syin, ja vaikutuksensa on myös törmäysturvallisuudella: yläpuolelta korista tuettu kehto estää voimalinjaa kallistumasta alaspäin kohti auton pohjaan asennettua akkupakettia.Syy painoon löytynee EQC:n pinnan alta: tiistaina Mercedes-Benz ei esitellyt maailmalle täysin uutta sähköautoarkkitehtuuria. EQC:n pehmeälinjaisten kylkien alta löytää runsaasti muokatun painoksen polttomoottorisen GLC-katumaasturin perusrakenteesta – tosin tehtaan insinöörien mukaan yhteisten osien määrä jää lopulta vain 15 prosenttiin.Alkuun tieto hieman hätkähdyttää, mutta lopulta Mercedes-Benzin vastaus rauhoittaa epäilyjä: ratkaisu helpottaa reagointia täyssähköautojen ja polttomoottorimallien välisen kysynnän heilahteluun. Yhtiö odottaa valmistavansa sähköautoja ja polttomoottorimalleja rinnakkain vielä vuosikymmenen tai pari, ja tarvittaessa tuotantoa tulee voida siirtää polttomoottorimalleilta sähköautoille nopeastikin.Perusasiat kunnossaOn mielenkiintoista nähdä, miten Mercedes-Benzin ratkaisu toimii esimerkiksi Jaguarin vain sähkökäyttöön suunniteltua perusrakennetta vastaan. Teoriassa stuttgartilaismerkin tyyli uhraa hieman akkujen tilankäyttöä, eikä EQC tarjoa esimerkiksi keulapellin alta lisää tavaratilaa.Muilta osin EQC 400 4Matic vaikuttaa teknisten tietojen perusteella varsin kompromissittömältä sähköautolta.Tehtaan edustajat painottavat 80 kilowattitunnin litiumioniakun (nikkeli-mangaani-koboltti) jäähdytyksen ja lämmityksen saaneen suurta huomiota.Akku latautuu CCS-pikalatauksella 110 kilowatin teholla, ja tehtaan mukaan energiaa siirtyy 10 prosentista 80 prosenttiin vain 40 minuutissa. Kotona käytettävä vaihtosähköinen hidaslataus jää EQC:ssäkin vain 7,4 kilowattiin (2x16A). Ratkaisua perustellaan kustannuksilla: tehokkaampien vaihtosähkölatausten odotetaan jäävän sen verta harvinaisiksi, ettei investointia kalliimpaan laturiin nähty järkeväksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy320–450 kilometriäMercedes-Benz ilmoittaa EQC:lle kolme toimintamatkaa. Äskettäin vanhentuneen NEDC-mittaussyklin mukaan uutuus taittaa latauksella 450 kilometriä ja toistaiseksi epävirallinen mittaus uudella WLTP-syklillä lupaa nelisensataa ajokilometriä. Kaikista rankimmalla Yhdysvaltojen EPA-testillä toimintamatka jää 320 kilometriin. Energiankulutukseksi tehdas lupaa NEDC:n mukaisesti 22,2 kWh/100 km.Toimintamatkan maksimointia varten auton voimalinja ja navigaattori juttelevat keskenään, joten EQC osaa vinkata esimerkiksi horisontissa madaltuvasta nopeusrajoituksesta. Lisäksi EQC tarjoaa Hyundai Ioniq Electricin tapaan ratin lavoista säädettävän viisiportaisen moottorijarrutuksen säädön.Edessä ekoa, takana sporttiaSähköauton neliveto on toteutettu kahdella sähkömoottorilla, jotka sijaitsevat akseleilla. Etuakselin sähkömoottori on optimoitu taloudellisuuteen, takamoottori taas vastaa suorituskyvystä ja urheilullisesta käytöksestä.Tehdas ei vielä kerran moottorien välistä tehosuhdetta, mutta yhteistehon kerrotaan nousevan 300 kilowattiin (408 hv). Se riittää 0–100 km/h kiihdytykseen 5,1 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 180 kilometriin tunnissa.Arpa on heitettyEnsimmäisiä ajokokemuksia EQC:stä saadaan odottaa arvioiden mukaan ensivuoden puolelle. Vaikka Mercedes-Benz saakin kunnian olla ensimmäinen täyssähköisen perheauton esitellyt saksalalismerkki, ehtinee Audi ensimmäisenä markkinoille: e-tron quattrojen tuotanto on jo käynnistynyt, mutta ensimmäiset EQC 400 4Maticit valmistuvat Bremenin tehtaalta vasta ensivuoden puolella.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!