28.4.2018 Ajoneuvot Maalipinnan suojatuotteet – hybridivaha Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hybridi tarkoittaa kahden asian yhdistelmää. Hybridivaha yhdistää ihmisen kehittelemät synteettiset ainesosat luonnon antimiin eli vahoihin. Moottorin autonhoitosarjassa on jo esitelty kestopinnoite ja sealant maalipinnan suojatuotteina. Niistä kumpikaan ei sisällä luonnonvahoja, joten siirrymme juttusarjassa hitaasti vahojen suuntaan. Käsittelyssä oleva hybridivaha on yhdistelmätuote.Hybridivaha lienee jopa yleisin maalipinnan suojatuote, sillä suuri osa kaupoissa vahoina myytävistä tuotteista sisältää yhden tai useamman luonnonvahan lisäksi joitain synteettisiä ainesosia. Pyrkimys yhdistää ihmisen ja luonnon aikaansaannosten parhaat puolet on varsin ymmärrettävä.Kuvan maalipinnalla on vielä hieman suojaa, mutta veden pisarointi on jo heikentynyt. Uusi suojaus on hyvästä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHybridivahaAutonhoitojuttusarjan edellisessä osassa muistutettiin, että on tärkeää erottaa luonnonvahat synteettisistä suojatuotteista. Tällä kertaa ne on kuitenkin yhdistetty samaan tuotteeseen. Edelleen on hyvä ymmärtää mitkä kaksi tekijää on yhdistetty ja miten tämä vaikuttaa. Hybridivaha syntyy yhdistämällä sealant ja luonnonvaha.Samalla myös synteettisten ja luonnonvahojen ulkonäkövivahteet saattavat sekoittua. On vaikeaa määritellä hybridivahalle tiettyä ominaisuutta, ulkonäköä tai muuta yhdistävää tekijää. Sen ominaisuudet riippuvat suuresti esimerkiksi siitä mikä tuotteen vahapitoisuus on.Hybridivaha voi olla kuvan mukaisesti kiinteää, mutta myös nestemäistä.Hybridivahan voi nimittäin valmistaa monella tavalla. Usein lähtökohtana on luonnonvahapohjainen tuote, johon lisätään synteettisiä ainesosia esimerkiksi keston parantamiseksi. Aivan yhtä mahdollinen on myös sealant, jota jatketaan hitusella jotakin luonnonvahaa.Aihe on loppupeleissä varsin monimutkainen. Teoriassa hybridivaha saattaa yhdistää sealantin ja luonnonvahan parhaat puolet yhteen tuotteeseen. Käytännössä tilanne voi olla jopa päinvastainen. Myös hybridivahojen joukossa on hyviä ja huonoja tuotteita.Vaahtomuovinen vahanlevitystyyny ja mikrokuituliina muodostavat parhaan välineistön kiinteän hybridivahan käyttöön.Bouncer´s #22Tällä kertaa esimerkkituotteena on englantilaisen Bouncer’sin ensimmäinen myyntiin tullut vaha #22. Se on julkaistu Dodo Juicen Indepent Wax Labelin kautta ja jälleenmyynti on siis kytköksissä Dodo Juicen kanssa. Kyseessä on autonhoidosta kiinnostuneen yksityishenkilön pitkäaikaisen vahanvalmistusharjoittelun lopputulos, joka on sittemmin kaupallistettu.Bouncer’s #22 sisältää karnaubavahan ja mehiläisvahan lisäksi tuotteen ominaisuuksia tehostavia synteettisiä ainesosia. Tämä tekee siitä hybridivahan. Sen koostumus on hyvin kiinteä, mutta tuotetta tarttuu levittimeen silti helposti sopiva määrä.Pieni määrä kiinteää vahaa levittimeen riittää. Hybridivaha Bouncer’s #22 irtoaa purkista kevyellä pyyhkäisyllä.Tuotteen käyttö on helppoa, kunhan muistaa muutaman perusasian. Jälleen on todettava, että nämä opit eivät sovi kaikkien hybridivahojen käyttöön. Erilaisia tuotteita on yksinkertaisesti liikaa yleispätevien käyttöohjeiden kirjoittamiseksi.Bouncer’sin hybridivahan käyttö muistuttaa muita kiinteitä maalipinnan suojatuotteita. Vaahtomuovilevitin ja mikrokuituliina ovat käyttäjän parhaat apuvälineet. Levittimen voi kastella vedellä ja rutistaa mahdollisimman kuivaksi ennen käyttöä, jolloin sisään jää sopivasti kosteutta estämään vahan imeytymisen syvälle levittimen uumeniin.Kiinteää vahaa levitetään erittäin ohuesti pinnalle, jotta ainejäämien pyyhkiminen on myöhemmin helppoa.Tämän jälkeen vahan pintaa pyyhkäistään kevyesti levittimellä ja hybridivahaa levitetään mahdollisimman ohuelti auton huolellisesti puhdistetulle kuivalle maalipinnalle. On suositeltavaa levittää pieniä, esimerkiksi konepellin kahdeksasosan kokoisia alueita, kerrallaan.Yhden kokonaisen auton paneelin jälkeen voi pyyhkiä mikrokuituliinalla ainejäämät edelliseltä. Eli esimerkiksi konepellistä aloitettaessa voi etulokasuojan levittämisen jälkeen pyyhkäistä jäämät konepellistä ja edetä levittämään vahaa oveen. Näin edeten koko auto tulee käytyä kätevästi läpi vahalle sopivin kuivumisajoin.Bouncer’s #22 tarvitsee hetken kuivahtamisen pinnalla ennen kuin ainejäämät tulee pyyhkiä pois. Ohuesti levitetyn vahan jäämien poistaminen sujuu vaivattomasti mikrokuituliinalla.Hybridivaha #22 hylkii vettä pisaroituen luonnonvahaa muistuttavalla tavalla. Sen kesto on useita kuukausia ja jopa puoleen vuoteen on mahdollista yltää kevyemmällä auton käytöllä ja hellävaraisilla pesuilla. Kaksikakkonen ei värjää maalaamattomia muoviosia valkoiseksi vaan sopii myös niiden suojaamiseen.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti