19.9.2019 Ajoneuvot Maistiainen: CF Moto 650 MT – Liian järkevä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Riittääkö 62 hevosvoimaa? Voiko 8500 eurolla saada seikkailupyörään tarvittavat ominaisuudet? Iso osa suomalaisista seikkailupyörien ostajista karsastaa keskikoon pyörämalleja, koska niissä ei heidän mielestään ole riittävästi tehoa aikamiehelle. Useimpien mallien huipputeho on rajattu 95 hevosvoimaan eli 70 kilowattiin, joka on maksimilukema josta moottori voidaan vielä kuristaa A2-korttiuokan 35 kilowatin maksimitehoon. Isoissa 1200-1300 -kuutioisissa seikkailupyörissä tehoa on jopa yli 150 hevosvoimaa ja kauppaan kuuluvat kaikki mahdolliset elektroniset ajoavustimet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähempikin teho riittääMyönnän ajatelleeni pitkään samoin, mutta tänä keväänä Yamaha Ténéré 700:n koeajossa koin jonkinlaisen herätyksen. Sen 73-hevosvoimainen moottori tuntui pontevalta eikä missään vaiheessa tullut sellaista oloa, että tehoa pitäisi olla enemmän. Kuin pisteenä iin päällä Ténéréssä ei ollut muita elektronisia avustimia kuin lain määräämät ABS-jarrut. Nyt mennään vielä astetta pidemmälle, kun alla on CF Moto 650 MT. Sen 650-kuutioisen rivikakkosmoottorin tehoksi ilmoitetaan 62 hevosvoimaa ja vääntölukemaksi 56 newtonmetriä.Mitoiltaan CF Moto on keskitasoa 840 millin istuinkorkeuksineen. Jousituksessa on vähän pidemmät joustomatkat kuin katupyörissä. Matka-ajossa ja soratiellä jousitus on omimmillaan, mutta varsinaiseen maastoajoon ei CF Motoa ole tarkoitettu. Kulmikas ulkonäkö on tyylikäs ja nuorekas. Vaan entäpä se moottori?Ääni ei ärsytäStarttinapin painallusta seuraa todella huomaamattoman hiljainen tyhjäkäynti. Ei ainakaa ääni ärsytä ulkopuolisia. Vaihteisto on välitetty niin, että ykkösvaihteella maksiminopeus mittarin mukaan on 90 kilometrä tunnissa. Siitä nopeus kasvaa seuraavilla vaihteilla aina 30 kilometriä tunnissa lisää. Kuutosvaihteella 4000 kierrosta vastaa 95 kilometrin tuntinopeutta. Välityksiä voidaan pitää tässä kokoluokassa keskimääräisinä. Vaatimattomasta huipputehosta huolimatta suorituskyky on mainio. Moottoria ei tarvitse normaalissa kiihdytyksessä huudattaa yli 5000 kierroksen, eli puolet kierroslukualueesta - se rivakampi puolisko - jää kokonaan käyttämättä. Suurimmalla vaihteella moottori vetää kakistelematta jo 60 mittarinopeudesta alkaen. Mitä pidemmälle koeajo etenee, sitä enemmän suorituskyky ihmetyttää ja suu kääntyy koko ajan leveämpään hymyyn.Moottorin puolesta CF Moton ainoa ongelma tuntuukin olevan, että se on liian järkevä moottoripyöräksi. Säilyykö sama tunne muiden ominaisuuksien suhteen, siitä lisää myöhemmin varsinaisessa koeajoraportissa.Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, iskutilavuus 649 kuutiosenttimetriä Teho: 45 kW (62 hv) / 8750 r/min Vääntö: 56 Nm / 7000 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Istuinkorkeus: 840 mm Paino: 213 kg Tankin tilavuus: 18 litraa Hinta: 8490 € Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”