19.9.2019 Ajoneuvot Maistiainen: CF Moto 650 MT – Liian järkevä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Riittääkö 62 hevosvoimaa? Voiko 8500 eurolla saada seikkailupyörään tarvittavat ominaisuudet? Iso osa suomalaisista seikkailupyörien ostajista karsastaa keskikoon pyörämalleja, koska niissä ei heidän mielestään ole riittävästi tehoa aikamiehelle. Useimpien mallien huipputeho on rajattu 95 hevosvoimaan eli 70 kilowattiin, joka on maksimilukema josta moottori voidaan vielä kuristaa A2-korttiuokan 35 kilowatin maksimitehoon. Isoissa 1200-1300 -kuutioisissa seikkailupyörissä tehoa on jopa yli 150 hevosvoimaa ja kauppaan kuuluvat kaikki mahdolliset elektroniset ajoavustimet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähempikin teho riittääMyönnän ajatelleeni pitkään samoin, mutta tänä keväänä Yamaha Ténéré 700:n koeajossa koin jonkinlaisen herätyksen. Sen 73-hevosvoimainen moottori tuntui pontevalta eikä missään vaiheessa tullut sellaista oloa, että tehoa pitäisi olla enemmän. Kuin pisteenä iin päällä Ténéréssä ei ollut muita elektronisia avustimia kuin lain määräämät ABS-jarrut. Nyt mennään vielä astetta pidemmälle, kun alla on CF Moto 650 MT. Sen 650-kuutioisen rivikakkosmoottorin tehoksi ilmoitetaan 62 hevosvoimaa ja vääntölukemaksi 56 newtonmetriä.Mitoiltaan CF Moto on keskitasoa 840 millin istuinkorkeuksineen. Jousituksessa on vähän pidemmät joustomatkat kuin katupyörissä. Matka-ajossa ja soratiellä jousitus on omimmillaan, mutta varsinaiseen maastoajoon ei CF Motoa ole tarkoitettu. Kulmikas ulkonäkö on tyylikäs ja nuorekas. Vaan entäpä se moottori?Ääni ei ärsytäStarttinapin painallusta seuraa todella huomaamattoman hiljainen tyhjäkäynti. Ei ainakaa ääni ärsytä ulkopuolisia. Vaihteisto on välitetty niin, että ykkösvaihteella maksiminopeus mittarin mukaan on 90 kilometrä tunnissa. Siitä nopeus kasvaa seuraavilla vaihteilla aina 30 kilometriä tunnissa lisää. Kuutosvaihteella 4000 kierrosta vastaa 95 kilometrin tuntinopeutta. Välityksiä voidaan pitää tässä kokoluokassa keskimääräisinä. Vaatimattomasta huipputehosta huolimatta suorituskyky on mainio. Moottoria ei tarvitse normaalissa kiihdytyksessä huudattaa yli 5000 kierroksen, eli puolet kierroslukualueesta - se rivakampi puolisko - jää kokonaan käyttämättä. Suurimmalla vaihteella moottori vetää kakistelematta jo 60 mittarinopeudesta alkaen. Mitä pidemmälle koeajo etenee, sitä enemmän suorituskyky ihmetyttää ja suu kääntyy koko ajan leveämpään hymyyn.Moottorin puolesta CF Moton ainoa ongelma tuntuukin olevan, että se on liian järkevä moottoripyöräksi. Säilyykö sama tunne muiden ominaisuuksien suhteen, siitä lisää myöhemmin varsinaisessa koeajoraportissa.Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, iskutilavuus 649 kuutiosenttimetriä Teho: 45 kW (62 hv) / 8750 r/min Vääntö: 56 Nm / 7000 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Istuinkorkeus: 840 mm Paino: 213 kg Tankin tilavuus: 18 litraa Hinta: 8490 € Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”