27.10.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Katu-uskottava ja kompakti – Volkswagen T-Roc Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagenin uusi T-Roc on kiinnostava, onhan kompaktin kokoinen monikäyttöauto valmistajalleen uusi malli, jolla ei ole edeltäjää. Volkswagen T-Roc on yksi konsernisisaruskatraasta, jonka muut jäsenet ovat Seat Arona ja Škoda Karoq. Vaikka kolmikosta voi löytää yhteistä ilmettä, on kukin muotojensakin puolesta omanlaisensa.Tulokkaalla on sijansa Volkswagenin autokatraassa, onhan se suositun – ja oletettavasti yhä suositummaksi käyvän – koko- ja autoluokan edustaja. Valmistajan arvion mukaan T-Rocin kaltaisten ja kokoisten crossoverien maailmanlaajuinen vuotuinen myynti kasvaa nykyisestä 6,4 miljoonasta autosta 10,6 miljoonaan autoon.T-Rocin kilpailijoita ovat esimerkiksi tuore Hyundai Kona, Mazda CX-3, Opel Mokka, Citroën C4 Cactus, Renault Captur, Honda HR-V, Mitsubishi ASX ja Peugeot 2008.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukava tuttavuusT-Roc koeajetaan Portugalissa. Valinta on luonteva, sillä olemme mallin syntysijoilla. T-Rockit valmistuvat Setubalin tehtaalta, joka sijaitsee Lissabonin lähellä.Tulokas osoittautuu koeajossa heti alkumetreiltä mukavaksi tuttavuudeksi: autoksi, jonka kanssa pääsee näppärästi sinuiksi. Kuljettajan valtakunnan kytkin- ja toimintoratkaisut ovat luontevan tuttua volkkaria, ohjattavuus on kunnossa, ja viimeistelyn taso ensituntuman perusteella tyydyttävää.Sisäilme on muovinen, mutta niinhän se tapaa olla. Yleisilme sisällä on kuitenkin ilahduttavan nuorekas. Mittarikenttä ja näyttö ovat selkeitä ja näkymä mittaristossa räätälöitävissä. Korinvärinen tehostesävy säväyttää istuimen reunoilla.Näppärät mitatNäppärästi tulee sinuiksi myös auton mittasuhteiden kanssa: auto viikkaantuu pysäköijältä ketterästi, eikä ruuhkissa pujottelukaan tuota ongelmia.T-Roc perustuu Volkswagenin tuttuun MQB-alustarakenteeseen, jonka pohjalle mallistossa rakentuu myös hieman T-Rocia kookkaampi Volkswagen Tiguan.Pituutta T-Rocilla on 4,2 metriä ja leveyttä 1,8 metriä. Tulokkaan akseliväli on 2,6 metriä.Tavaroille on tilaa mukavat 445 litraa. Takaistuimen selkänojat taittuvat suhteessa 60:40. Penkit kaatamalla tavaroille on tilaa maksimissaan 1 290 litraa.Kuljettaja istuu autossa korkealla, joten muun liikenteen havainnointi käy vaivattomasti. Takanakin on tilaa mukavasti ja istuma-asento on ryhdikäs. Toki jalkatilaa saisi olla enemmänkin, mutta kaikkea ei tämän kokoisessa autossa voi saada.Kuusi moottoriaSuomessa tarjolle tulee kuusi voimanlähdettä, kolme kumpaisellekin menovedelle. Voimanlähteiden tehohaitari ulottu välille 115–190 hevosvoimaa. Perusbensiinimoottori on yksilitrainen ja kolmesylinterinen.Pienimmissä TSI-bensiinimoottoreissa ja TDI-dieselmoottoreissa on aina kuusilovinen manuaalivaihteisto. Väkevämpien TSI-bensiinimoottorien jatkona on seitsenlovinen DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto.TDI-dieselmoottoreita tehoversiot ovat 115, 150 ja 190 hevosvoimaa. Pienin on 1,6-litrainen, muut kaksilitraisia.Kahden moottorin (1.5 TSI EVO ja 2.0 TDI 110 kW) yhteydessä on saatavilla 4Motion-neliveto ja DSG-automaattivaihteisto, dieselmoottorin yhteydessä myös manuaalivaihteisto.Koeajettu kaksilitraisella bensiinimoottorilla varustettu malliversio on aina nelivetoinen. Neliveto tuo mukanaan Active Control -järjestelmän, joka tarkoittaa erilaisia ajotiloja: Comfort, Normal, Sport, Eco ja Individual.Bensiinimoottorin käyntiäänet kuuluivat kiihdytystilanteissa varsin selvästi matkustamoon saakka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme varustetasoaVarustetasoja on kolme. Perustason yläpuolella ovat rinnakkaiset Style ja Sport.Style tuo mukanaan kromia ja kojelaudan paneelien värivalikoimiin neljä vaihtoehtoa, Sport urheilulliset istuimet ja nahkaisen monitoimiohjauspyörän sekä mustan sisäkaton.Sport-varustetaso tuo mukanaan led-ajovalot ympyränmuotoisilla päiväajovaloilla, Style-tasolla ne saa lisärahalla.Tehokas pysäytysKuljettajaa avustavien järjestelmien katras on kattava. Vakiona jo perustasolta tulevat esimerkiksi valvontajärjestelmä Front Assist -hätäjarrutustoiminnolla ja jalankulkijatunnistuksella, jarrutusjärjestelmä Post Collision Braking System sekä kaistanpitoavustin.Hätäjarrutus toimi rantakaupunki Cascaisin ruuhkassa mainiosti ja ajoissa, tuli nimittäin kokeiltua.Vakiona tulee 6,5-tuumainen kosketusnäyttö. Sen kokoa voi lisärahalla kasvattaa 11,7-tuumaiseksi. Sport-varustetasolla tämä iso näyttö on vakiona.Valmistaja uskoo nuorten aktiivisten aikuisten ja kaupunkilaisten löytävän T-Rockin ratin taakse. Tästäkin syystä langaton lataus ja Car-Net App-Connect -palvelut ovat vakiona. Mirror Link, Apple CarPlay ja Android Auto -älypuhelinliitännät ovat vakiona Style ja Sport-varustetasoilla.Volkswagen T-Roc rantautuu tarjolle Suomeen vuodenvaihteessa. Hintoja ei ole vielä vahvistettu.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Konsepti Sähköcrossover, jota perinne velvoittaa – Alpine A390_β 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti