27.10.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Katu-uskottava ja kompakti – Volkswagen T-Roc Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagenin uusi T-Roc on kiinnostava, onhan kompaktin kokoinen monikäyttöauto valmistajalleen uusi malli, jolla ei ole edeltäjää. Volkswagen T-Roc on yksi konsernisisaruskatraasta, jonka muut jäsenet ovat Seat Arona ja Škoda Karoq. Vaikka kolmikosta voi löytää yhteistä ilmettä, on kukin muotojensakin puolesta omanlaisensa. Tulokkaalla on sijansa Volkswagenin autokatraassa, onhan se suositun – ja oletettavasti yhä suositummaksi käyvän – koko- ja autoluokan edustaja. Valmistajan arvion mukaan T-Rocin kaltaisten ja kokoisten crossoverien maailmanlaajuinen vuotuinen myynti kasvaa nykyisestä 6,4 miljoonasta autosta 10,6 miljoonaan autoon. T-Rocin kilpailijoita ovat esimerkiksi tuore Hyundai Kona, Mazda CX-3, Opel Mokka, Citroën C4 Cactus, Renault Captur, Honda HR-V, Mitsubishi ASX ja Peugeot 2008. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukava tuttavuus T-Roc koeajetaan Portugalissa. Valinta on luonteva, sillä olemme mallin syntysijoilla. T-Rockit valmistuvat Setubalin tehtaalta, joka sijaitsee Lissabonin lähellä. Tulokas osoittautuu koeajossa heti alkumetreiltä mukavaksi tuttavuudeksi: autoksi, jonka kanssa pääsee näppärästi sinuiksi. Kuljettajan valtakunnan kytkin- ja toimintoratkaisut ovat luontevan tuttua volkkaria, ohjattavuus on kunnossa, ja viimeistelyn taso ensituntuman perusteella tyydyttävää. Sisäilme on muovinen, mutta niinhän se tapaa olla. Yleisilme sisällä on kuitenkin ilahduttavan nuorekas. Mittarikenttä ja näyttö ovat selkeitä ja näkymä mittaristossa räätälöitävissä. Korinvärinen tehostesävy säväyttää istuimen reunoilla. Näppärät mitat Näppärästi tulee sinuiksi myös auton mittasuhteiden kanssa: auto viikkaantuu pysäköijältä ketterästi, eikä ruuhkissa pujottelukaan tuota ongelmia. T-Roc perustuu Volkswagenin tuttuun MQB-alustarakenteeseen, jonka pohjalle mallistossa rakentuu myös hieman T-Rocia kookkaampi Volkswagen Tiguan. Pituutta T-Rocilla on 4,2 metriä ja leveyttä 1,8 metriä. Tulokkaan akseliväli on 2,6 metriä. Tavaroille on tilaa mukavat 445 litraa. Takaistuimen selkänojat taittuvat suhteessa 60:40. Penkit kaatamalla tavaroille on tilaa maksimissaan 1 290 litraa. Kuljettaja istuu autossa korkealla, joten muun liikenteen havainnointi käy vaivattomasti. Takanakin on tilaa mukavasti ja istuma-asento on ryhdikäs. Toki jalkatilaa saisi olla enemmänkin, mutta kaikkea ei tämän kokoisessa autossa voi saada. Kuusi moottoria Suomessa tarjolle tulee kuusi voimanlähdettä, kolme kumpaisellekin menovedelle. Voimanlähteiden tehohaitari ulottu välille 115–190 hevosvoimaa. Perusbensiinimoottori on yksilitrainen ja kolmesylinterinen. Pienimmissä TSI-bensiinimoottoreissa ja TDI-dieselmoottoreissa on aina kuusilovinen manuaalivaihteisto. Väkevämpien TSI-bensiinimoottorien jatkona on seitsenlovinen DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. TDI-dieselmoottoreita tehoversiot ovat 115, 150 ja 190 hevosvoimaa. Pienin on 1,6-litrainen, muut kaksilitraisia. Kahden moottorin (1.5 TSI EVO ja 2.0 TDI 110 kW) yhteydessä on saatavilla 4Motion-neliveto ja DSG-automaattivaihteisto, dieselmoottorin yhteydessä myös manuaalivaihteisto. Koeajettu kaksilitraisella bensiinimoottorilla varustettu malliversio on aina nelivetoinen. Neliveto tuo mukanaan Active Control -järjestelmän, joka tarkoittaa erilaisia ajotiloja: Comfort, Normal, Sport, Eco ja Individual. Bensiinimoottorin käyntiäänet kuuluivat kiihdytystilanteissa varsin selvästi matkustamoon saakka. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolme varustetasoa Varustetasoja on kolme. Perustason yläpuolella ovat rinnakkaiset Style ja Sport. Style tuo mukanaan kromia ja kojelaudan paneelien värivalikoimiin neljä vaihtoehtoa, Sport urheilulliset istuimet ja nahkaisen monitoimiohjauspyörän sekä mustan sisäkaton. Sport-varustetaso tuo mukanaan led-ajovalot ympyränmuotoisilla päiväajovaloilla, Style-tasolla ne saa lisärahalla. Tehokas pysäytys Kuljettajaa avustavien järjestelmien katras on kattava. Vakiona jo perustasolta tulevat esimerkiksi valvontajärjestelmä Front Assist -hätäjarrutustoiminnolla ja jalankulkijatunnistuksella, jarrutusjärjestelmä Post Collision Braking System sekä kaistanpitoavustin. Hätäjarrutus toimi rantakaupunki Cascaisin ruuhkassa mainiosti ja ajoissa, tuli nimittäin kokeiltua. Vakiona tulee 6,5-tuumainen kosketusnäyttö. Sen kokoa voi lisärahalla kasvattaa 11,7-tuumaiseksi. Sport-varustetasolla tämä iso näyttö on vakiona. Valmistaja uskoo nuorten aktiivisten aikuisten ja kaupunkilaisten löytävän T-Rockin ratin taakse. Tästäkin syystä langaton lataus ja Car-Net App-Connect -palvelut ovat vakiona. Mirror Link, Apple CarPlay ja Android Auto -älypuhelinliitännät ovat vakiona Style ja Sport-varustetasoilla. Volkswagen T-Roc rantautuu tarjolle Suomeen vuodenvaihteessa. Hintoja ei ole vielä vahvistettu. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt