27.10.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Katu-uskottava ja kompakti – Volkswagen T-Roc Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagenin uusi T-Roc on kiinnostava, onhan kompaktin kokoinen monikäyttöauto valmistajalleen uusi malli, jolla ei ole edeltäjää. Volkswagen T-Roc on yksi konsernisisaruskatraasta, jonka muut jäsenet ovat Seat Arona ja Škoda Karoq. Vaikka kolmikosta voi löytää yhteistä ilmettä, on kukin muotojensakin puolesta omanlaisensa.Tulokkaalla on sijansa Volkswagenin autokatraassa, onhan se suositun – ja oletettavasti yhä suositummaksi käyvän – koko- ja autoluokan edustaja. Valmistajan arvion mukaan T-Rocin kaltaisten ja kokoisten crossoverien maailmanlaajuinen vuotuinen myynti kasvaa nykyisestä 6,4 miljoonasta autosta 10,6 miljoonaan autoon.T-Rocin kilpailijoita ovat esimerkiksi tuore Hyundai Kona, Mazda CX-3, Opel Mokka, Citroën C4 Cactus, Renault Captur, Honda HR-V, Mitsubishi ASX ja Peugeot 2008.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukava tuttavuusT-Roc koeajetaan Portugalissa. Valinta on luonteva, sillä olemme mallin syntysijoilla. T-Rockit valmistuvat Setubalin tehtaalta, joka sijaitsee Lissabonin lähellä.Tulokas osoittautuu koeajossa heti alkumetreiltä mukavaksi tuttavuudeksi: autoksi, jonka kanssa pääsee näppärästi sinuiksi. Kuljettajan valtakunnan kytkin- ja toimintoratkaisut ovat luontevan tuttua volkkaria, ohjattavuus on kunnossa, ja viimeistelyn taso ensituntuman perusteella tyydyttävää.Sisäilme on muovinen, mutta niinhän se tapaa olla. Yleisilme sisällä on kuitenkin ilahduttavan nuorekas. Mittarikenttä ja näyttö ovat selkeitä ja näkymä mittaristossa räätälöitävissä. Korinvärinen tehostesävy säväyttää istuimen reunoilla.Näppärät mitatNäppärästi tulee sinuiksi myös auton mittasuhteiden kanssa: auto viikkaantuu pysäköijältä ketterästi, eikä ruuhkissa pujottelukaan tuota ongelmia.T-Roc perustuu Volkswagenin tuttuun MQB-alustarakenteeseen, jonka pohjalle mallistossa rakentuu myös hieman T-Rocia kookkaampi Volkswagen Tiguan.Pituutta T-Rocilla on 4,2 metriä ja leveyttä 1,8 metriä. Tulokkaan akseliväli on 2,6 metriä.Tavaroille on tilaa mukavat 445 litraa. Takaistuimen selkänojat taittuvat suhteessa 60:40. Penkit kaatamalla tavaroille on tilaa maksimissaan 1 290 litraa.Kuljettaja istuu autossa korkealla, joten muun liikenteen havainnointi käy vaivattomasti. Takanakin on tilaa mukavasti ja istuma-asento on ryhdikäs. Toki jalkatilaa saisi olla enemmänkin, mutta kaikkea ei tämän kokoisessa autossa voi saada.Kuusi moottoriaSuomessa tarjolle tulee kuusi voimanlähdettä, kolme kumpaisellekin menovedelle. Voimanlähteiden tehohaitari ulottu välille 115–190 hevosvoimaa. Perusbensiinimoottori on yksilitrainen ja kolmesylinterinen.Pienimmissä TSI-bensiinimoottoreissa ja TDI-dieselmoottoreissa on aina kuusilovinen manuaalivaihteisto. Väkevämpien TSI-bensiinimoottorien jatkona on seitsenlovinen DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto.TDI-dieselmoottoreita tehoversiot ovat 115, 150 ja 190 hevosvoimaa. Pienin on 1,6-litrainen, muut kaksilitraisia.Kahden moottorin (1.5 TSI EVO ja 2.0 TDI 110 kW) yhteydessä on saatavilla 4Motion-neliveto ja DSG-automaattivaihteisto, dieselmoottorin yhteydessä myös manuaalivaihteisto.Koeajettu kaksilitraisella bensiinimoottorilla varustettu malliversio on aina nelivetoinen. Neliveto tuo mukanaan Active Control -järjestelmän, joka tarkoittaa erilaisia ajotiloja: Comfort, Normal, Sport, Eco ja Individual.Bensiinimoottorin käyntiäänet kuuluivat kiihdytystilanteissa varsin selvästi matkustamoon saakka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme varustetasoaVarustetasoja on kolme. Perustason yläpuolella ovat rinnakkaiset Style ja Sport.Style tuo mukanaan kromia ja kojelaudan paneelien värivalikoimiin neljä vaihtoehtoa, Sport urheilulliset istuimet ja nahkaisen monitoimiohjauspyörän sekä mustan sisäkaton.Sport-varustetaso tuo mukanaan led-ajovalot ympyränmuotoisilla päiväajovaloilla, Style-tasolla ne saa lisärahalla.Tehokas pysäytysKuljettajaa avustavien järjestelmien katras on kattava. Vakiona jo perustasolta tulevat esimerkiksi valvontajärjestelmä Front Assist -hätäjarrutustoiminnolla ja jalankulkijatunnistuksella, jarrutusjärjestelmä Post Collision Braking System sekä kaistanpitoavustin.Hätäjarrutus toimi rantakaupunki Cascaisin ruuhkassa mainiosti ja ajoissa, tuli nimittäin kokeiltua.Vakiona tulee 6,5-tuumainen kosketusnäyttö. Sen kokoa voi lisärahalla kasvattaa 11,7-tuumaiseksi. Sport-varustetasolla tämä iso näyttö on vakiona.Valmistaja uskoo nuorten aktiivisten aikuisten ja kaupunkilaisten löytävän T-Rockin ratin taakse. Tästäkin syystä langaton lataus ja Car-Net App-Connect -palvelut ovat vakiona. Mirror Link, Apple CarPlay ja Android Auto -älypuhelinliitännät ovat vakiona Style ja Sport-varustetasoilla.Volkswagen T-Roc rantautuu tarjolle Suomeen vuodenvaihteessa. Hintoja ei ole vielä vahvistettu.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Klassikko Syväsukellus alkulähteille: Porsche 911 SWB ja Porschen “kakkosalbumi” 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa