16.8.2018 Ajoneuvot Maistiainen: kevyesti viilattu – Škoda Fabia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pikku-tsekin ilme uudistui ja päivityksiä on tehty myös pintaa syvemmällä. Tuorein versio saapuu Suomeen syyskuussa. Škoda Fabian kolmas sukupolvi on esitelty vasta vuonna 2014, joten se joutuu vielä pärjäämään muutaman vuoden pienen ehostuksen turvin, josta esimakua tarjottiin kansainväliselle lehdistölle merkin kotikentällä Tšekissä.Auton perusrakenne ei ollut vuonna 2014:kaan uusinta uutta, vaan pikemminkin parannettu versio edellisestä sukupolvesta. Nyt Fabia on ainoa konsernin etuvetomalleista ilman uutta modulaarista MQB-perusrakennetta.Maltillisista uudistuksista huolimatta kiitosta saaneet tilat ja ajo-ominaisuudet sinnittelevät kilpailukykyisinä, vaikka muilta merkeiltä on pukannut kokonaan uusia malleja markkinoille samaan kokoluokkaan.Viistoperän rinnalla Fabian valtti on edelleen tarjota farmariversio suorastaan hulppealla tavaratilalla jokseenkin ainoana tässä kokoluokassa.Ensikoeajon yhteydessä tuntumaa oli tarjolla molemmista korimalleista, joiden myyntiosuuksien arvellaan Suomessa asettuvan tasapainotilaan 50/50. Molemmille löytyy siis ottajansa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArvokkaampi ilmeParhaiten tuoreet uudistukset huomaa keulasta: maski on prameampi, valot ja puskuri sutjakammat muodoiltaan. Takana valot ja puskuri ovat miedommin uudistetut. Toiminnallisesti uutta on LED-valoihin siirtyminen.Sisäilmettä on uudistettu uudella kaksivärisellä verhoilulla. Mittaristo on aiempaa selkeämpi ja monitoiminäyttö pykälää isompi.Uusina avustimina kaistanvaihtovaroitin, peruutusvaroitin ja kaukovaloavustin ovat tarjolla lisävarusteina.Active-perusvarustus on jokseenkin karsittu. Kokonaisuuteen ei kuulu edes hätäjarrutusavustinta. Sen ja vakionopeudensäätimen takia useimmille pykälää varustellumpi Ambition lienee sopivin varustetaso.Tarjolla on toki vielä kaksi ylempääkin varustetasoa, Style ja Monte Carlo. Hintahaitari vaihtoehtojen välillä venyy kaikkiaan 14 376 eurosta aina 22 526 euroon.Lisävarustelemalla ja personoimalla hintalappuun on helppo kartuttaa lisäeuroja, sillä vaihtoehtoja riittää.Litraiset kolmisylinterisetFabian kaikki moottorivaihtoehdot ovat kolmisylinterisiä litraisia bensiinimoottoreita. Lanseeraushetken tehoversiot ovat 75, 95 tai 110 hevosvoimaa. Kaksi jälkimmäistä moottoria ovat TSI-mallia, ensimmäinen puolestaan MPI-moottori. Erot löytyvät polttoaineen ruiskutuksesta ja ahtamistekniikasta.Moottorit kuulostavat tutuilta, ja sitä ovatkin, mutta niihin on nyt lisätty esikatalysaattori ja TSI-malleihin myös pakokaasujen hiukkassuodatin. Moottorinohjausjärjestelmää on muokattu uuteen uskoon päästöjen minimoimiseksi.Diesel- tai kaasumoottoreita Fabiaan ei saa, sillä Škoda uskoo bensiinimoottoriin pikkuautoluokassa. Vaihteisto on tehokkaimmassa mallissa joko kuusivaihteinen manuaali tai seitsenvaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti, muutoin vaihteisto on viisivaihteinen ja käsivalintainen.Varman päälle päivitettyFabialla ajaessa mikään kohta hallintalaitteissa tai ajettavuudessa ei ensituntuman perusteella herätä moitteen sijaa.Ajotuntuma on tuttu ja eteneminen vaivatonta myös mutkateillä.Moottorivaihtoehdoista TSI-mallien tarjoama teho miellyttää, mutta perusmallillakin ehtii perille, vaikka tehoreserviä saattaa jäädä kaipaamaan esimerkiksi nopeissa kiihdytyksissä.Tilat, äänieristys ja jousitus miellyttävät. Kokonaisuus ei kuitenkaan anna aihetta ylettömään ylistykseenkään, sillä mikään ominaisuus ei välttämättä enää yllä luokan kirkkaimpaan kärkeen. Ehdotonta wau-elämystä pikkuautostaan mielivät saattavat autokaupoilla tiirailla myös toiselle puolelle aitaa.Päivitetty Škoda Fabia on ensikoeajon perusteella siis pelkästään järkevä ja hyvä, jonkun mielestä kenties tylsyyteen asti, mutta silloin kiistely on siirtynyt jo makuasioiden puolelle.Teksti: Petri Munukka ja Antti Hentinen Kuvat: Antti HentinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Konsepti Sähköcrossover, jota perinne velvoittaa – Alpine A390_β 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti