16.8.2018 Ajoneuvot Maistiainen: kevyesti viilattu – Škoda Fabia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pikku-tsekin ilme uudistui ja päivityksiä on tehty myös pintaa syvemmällä. Tuorein versio saapuu Suomeen syyskuussa. Škoda Fabian kolmas sukupolvi on esitelty vasta vuonna 2014, joten se joutuu vielä pärjäämään muutaman vuoden pienen ehostuksen turvin, josta esimakua tarjottiin kansainväliselle lehdistölle merkin kotikentällä Tšekissä. Auton perusrakenne ei ollut vuonna 2014:kaan uusinta uutta, vaan pikemminkin parannettu versio edellisestä sukupolvesta. Nyt Fabia on ainoa konsernin etuvetomalleista ilman uutta modulaarista MQB-perusrakennetta. Maltillisista uudistuksista huolimatta kiitosta saaneet tilat ja ajo-ominaisuudet sinnittelevät kilpailukykyisinä, vaikka muilta merkeiltä on pukannut kokonaan uusia malleja markkinoille samaan kokoluokkaan. Viistoperän rinnalla Fabian valtti on edelleen tarjota farmariversio suorastaan hulppealla tavaratilalla jokseenkin ainoana tässä kokoluokassa. Ensikoeajon yhteydessä tuntumaa oli tarjolla molemmista korimalleista, joiden myyntiosuuksien arvellaan Suomessa asettuvan tasapainotilaan 50/50. Molemmille löytyy siis ottajansa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Arvokkaampi ilme Parhaiten tuoreet uudistukset huomaa keulasta: maski on prameampi, valot ja puskuri sutjakammat muodoiltaan. Takana valot ja puskuri ovat miedommin uudistetut. Toiminnallisesti uutta on LED-valoihin siirtyminen. Sisäilmettä on uudistettu uudella kaksivärisellä verhoilulla. Mittaristo on aiempaa selkeämpi ja monitoiminäyttö pykälää isompi. Uusina avustimina kaistanvaihtovaroitin, peruutusvaroitin ja kaukovaloavustin ovat tarjolla lisävarusteina. Active-perusvarustus on jokseenkin karsittu. Kokonaisuuteen ei kuulu edes hätäjarrutusavustinta. Sen ja vakionopeudensäätimen takia useimmille pykälää varustellumpi Ambition lienee sopivin varustetaso. Tarjolla on toki vielä kaksi ylempääkin varustetasoa, Style ja Monte Carlo. Hintahaitari vaihtoehtojen välillä venyy kaikkiaan 14 376 eurosta aina 22 526 euroon. Lisävarustelemalla ja personoimalla hintalappuun on helppo kartuttaa lisäeuroja, sillä vaihtoehtoja riittää. Litraiset kolmisylinteriset Fabian kaikki moottorivaihtoehdot ovat kolmisylinterisiä litraisia bensiinimoottoreita. Lanseeraushetken tehoversiot ovat 75, 95 tai 110 hevosvoimaa. Kaksi jälkimmäistä moottoria ovat TSI-mallia, ensimmäinen puolestaan MPI-moottori. Erot löytyvät polttoaineen ruiskutuksesta ja ahtamistekniikasta. Moottorit kuulostavat tutuilta, ja sitä ovatkin, mutta niihin on nyt lisätty esikatalysaattori ja TSI-malleihin myös pakokaasujen hiukkassuodatin. Moottorinohjausjärjestelmää on muokattu uuteen uskoon päästöjen minimoimiseksi. Diesel- tai kaasumoottoreita Fabiaan ei saa, sillä Škoda uskoo bensiinimoottoriin pikkuautoluokassa. Vaihteisto on tehokkaimmassa mallissa joko kuusivaihteinen manuaali tai seitsenvaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti, muutoin vaihteisto on viisivaihteinen ja käsivalintainen. Varman päälle päivitetty Fabialla ajaessa mikään kohta hallintalaitteissa tai ajettavuudessa ei ensituntuman perusteella herätä moitteen sijaa. Ajotuntuma on tuttu ja eteneminen vaivatonta myös mutkateillä. Moottorivaihtoehdoista TSI-mallien tarjoama teho miellyttää, mutta perusmallillakin ehtii perille, vaikka tehoreserviä saattaa jäädä kaipaamaan esimerkiksi nopeissa kiihdytyksissä. Tilat, äänieristys ja jousitus miellyttävät. Kokonaisuus ei kuitenkaan anna aihetta ylettömään ylistykseenkään, sillä mikään ominaisuus ei välttämättä enää yllä luokan kirkkaimpaan kärkeen. Ehdotonta wau-elämystä pikkuautostaan mielivät saattavat autokaupoilla tiirailla myös toiselle puolelle aitaa. Päivitetty Škoda Fabia on ensikoeajon perusteella siis pelkästään järkevä ja hyvä, jonkun mielestä kenties tylsyyteen asti, mutta silloin kiistely on siirtynyt jo makuasioiden puolelle. Teksti: Petri Munukka ja Antti Hentinen Kuvat: Antti Hentinen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt