16.8.2018 Ajoneuvot Maistiainen: kevyesti viilattu – Škoda Fabia Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Pikku-tsekin ilme uudistui ja päivityksiä on tehty myös pintaa syvemmällä. Tuorein versio saapuu Suomeen syyskuussa. Škoda Fabian kolmas sukupolvi on esitelty vasta vuonna 2014, joten se joutuu vielä pärjäämään muutaman vuoden pienen ehostuksen turvin, josta esimakua tarjottiin kansainväliselle lehdistölle merkin kotikentällä Tšekissä. Auton perusrakenne ei ollut vuonna 2014:kaan uusinta uutta, vaan pikemminkin parannettu versio edellisestä sukupolvesta. Nyt Fabia on ainoa konsernin etuvetomalleista ilman uutta modulaarista MQB-perusrakennetta. Maltillisista uudistuksista huolimatta kiitosta saaneet tilat ja ajo-ominaisuudet sinnittelevät kilpailukykyisinä, vaikka muilta merkeiltä on pukannut kokonaan uusia malleja markkinoille samaan kokoluokkaan. Viistoperän rinnalla Fabian valtti on edelleen tarjota farmariversio suorastaan hulppealla tavaratilalla jokseenkin ainoana tässä kokoluokassa. Ensikoeajon yhteydessä tuntumaa oli tarjolla molemmista korimalleista, joiden myyntiosuuksien arvellaan Suomessa asettuvan tasapainotilaan 50/50. Molemmille löytyy siis ottajansa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Arvokkaampi ilme Parhaiten tuoreet uudistukset huomaa keulasta: maski on prameampi, valot ja puskuri sutjakammat muodoiltaan. Takana valot ja puskuri ovat miedommin uudistetut. Toiminnallisesti uutta on LED-valoihin siirtyminen. Sisäilmettä on uudistettu uudella kaksivärisellä verhoilulla. Mittaristo on aiempaa selkeämpi ja monitoiminäyttö pykälää isompi. Uusina avustimina kaistanvaihtovaroitin, peruutusvaroitin ja kaukovaloavustin ovat tarjolla lisävarusteina. Active-perusvarustus on jokseenkin karsittu. Kokonaisuuteen ei kuulu edes hätäjarrutusavustinta. Sen ja vakionopeudensäätimen takia useimmille pykälää varustellumpi Ambition lienee sopivin varustetaso. Tarjolla on toki vielä kaksi ylempääkin varustetasoa, Style ja Monte Carlo. Hintahaitari vaihtoehtojen välillä venyy kaikkiaan 14 376 eurosta aina 22 526 euroon. Lisävarustelemalla ja personoimalla hintalappuun on helppo kartuttaa lisäeuroja, sillä vaihtoehtoja riittää. Litraiset kolmisylinteriset Fabian kaikki moottorivaihtoehdot ovat kolmisylinterisiä litraisia bensiinimoottoreita. Lanseeraushetken tehoversiot ovat 75, 95 tai 110 hevosvoimaa. Kaksi jälkimmäistä moottoria ovat TSI-mallia, ensimmäinen puolestaan MPI-moottori. Erot löytyvät polttoaineen ruiskutuksesta ja ahtamistekniikasta. Moottorit kuulostavat tutuilta, ja sitä ovatkin, mutta niihin on nyt lisätty esikatalysaattori ja TSI-malleihin myös pakokaasujen hiukkassuodatin. Moottorinohjausjärjestelmää on muokattu uuteen uskoon päästöjen minimoimiseksi. Diesel- tai kaasumoottoreita Fabiaan ei saa, sillä Škoda uskoo bensiinimoottoriin pikkuautoluokassa. Vaihteisto on tehokkaimmassa mallissa joko kuusivaihteinen manuaali tai seitsenvaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti, muutoin vaihteisto on viisivaihteinen ja käsivalintainen. Varman päälle päivitetty Fabialla ajaessa mikään kohta hallintalaitteissa tai ajettavuudessa ei ensituntuman perusteella herätä moitteen sijaa. Ajotuntuma on tuttu ja eteneminen vaivatonta myös mutkateillä. Moottorivaihtoehdoista TSI-mallien tarjoama teho miellyttää, mutta perusmallillakin ehtii perille, vaikka tehoreserviä saattaa jäädä kaipaamaan esimerkiksi nopeissa kiihdytyksissä. Tilat, äänieristys ja jousitus miellyttävät. Kokonaisuus ei kuitenkaan anna aihetta ylettömään ylistykseenkään, sillä mikään ominaisuus ei välttämättä enää yllä luokan kirkkaimpaan kärkeen. Ehdotonta wau-elämystä pikkuautostaan mielivät saattavat autokaupoilla tiirailla myös toiselle puolelle aitaa. Päivitetty Škoda Fabia on ensikoeajon perusteella siis pelkästään järkevä ja hyvä, jonkun mielestä kenties tylsyyteen asti, mutta silloin kiistely on siirtynyt jo makuasioiden puolelle. Teksti: Petri Munukka ja Antti Hentinen Kuvat: Antti Hentinen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 2.11.2025 Historia Volkswagen Polo 50 vuotta – pallolaji eurooppalaisempaan makuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista