23.2.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Mazda 3 Skyactiv-G – jo pelkkä ulkonäkö riittäisi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuvat eivät tee Mazda 3:n muodoille oikeutta: luonnossa veistoksellisuus herää eloon. Autojen koeajoissa objektiivisuus on kaikki kaikessa. Henkilökohtaiset mielipiteet eivät saa vaikuttaa, autot tulee arvioida kylmän tunteettomasti pelkkinä mekaanisina esineinä.Mutta voiko sille mitään, jos Portugalin ilta-auringossa punaisen sävyjä kylmästä kuumaan heijastava Mazda 3 aiheuttaa huomattavasti keskivertoperheautoa suurempaa omistamisen halua?Näkyä katsellessa hieman keskivertoa korkeampi tavaratilan nostokynnys ei juuri nyt ole mielessä. Takaviiston katveenkin annan anteeksi. Nuo valot, konepellin pokkaukset ja… oikeastaan koko takaosa. Katse kiertää, ja kokonaisuus vain toimii.Kun Mazdan uutuuden ensikuvat julkaistiin, olin auton ulkonäköön pettynyt. Keula on upea, samoin takavalot, mutta kuvissa C-pilari näytti hirveän massiiviselta. Mutta kuva kertoo vain yhden pysäytetyn hetken. Se ei paljasta kylkimuotoilun kaksoiskaarevaa pintaa, jonka vasta valon kimallus ja varjon leikki herättävät eloon. Massiivisuudesta ei ole tietoakaan. Omin silmin auringossa katseltuna huomaan pohtivani, onko Mazdan uutuus kenties kokoluokkansa komein tällä vuosituhannella?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySelkeä ja vaivatonHaluttavuus jatkuu sisällä: tunnelmaa leimaa rauhoittava yksinkertaisuus. Selkeät linjat ja laadukkaat sekä yhdenmukaiset materiaalit luovat hyvän perustan, joka viimeistellään erinomaisella ajoasennolla ja kaikin puolin selkeällä ergonomialla. Mazda keskittyy oleelliseen, kuljettajan toimintojen tukemiseen, keinotekoinen multimediashow on tohdittu jättää väliin. Siitä kiitos.Ajoltaan uutuus on miellyttävän vaivaton. Hallintalaitteet toimivat luonnollisesti ja yhdenmukaisesti, jo ohjauspyörää käännettyään tietää, miten myös kytkin tulee toimimaan. Vaihteensiirto on enemmänkin nautinto kuin työ, jos sattuu olemaan sorttia, joka kokee öljyttyjen metallirattaiden kytkemisen palkitsevaksi. Automaattikin on tarjolla, jos se on enemmän oma juttu.Valitse yksiMoottorin suhteen valinta on helppo: tarjolla on 122-hevosvoimainen kaksilitrainen bensiinikone. Varusteista ja vaihteistosta riippuen hintahaarukka on 25 490:stä 33 380 euroon.Täydellinen Mazda 3 ei ole. Epätasaisilla teillä alusta ei selviä kunnialla 18-tuumaisten vanteiden haasteista. Täräykset tulevat läpi. Toisaalta tasaisemmalla tiellä pinnankarheus ei kantaudu ikävinä värinöinä, joten mukavuusongelma nousee esiin vain todellisissa töyssyissä.Mazdan vaivattomaan ajokokemukseen vain sopisi pehmeämpi kyyti paremmin – ja vaikka kolmonen suoriutuu reippaasta kanttailusta kunnialla, ei se varsinaisesti kannusta aktiiviseen ajamiseen.Ihan sama. Ajettavuus ja mukavuus ovat enemmän kuin riittävän hyvät. Jo pelkkä ulkonäkö riittäisi.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa