23.2.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Mazda 3 Skyactiv-G – jo pelkkä ulkonäkö riittäisi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuvat eivät tee Mazda 3:n muodoille oikeutta: luonnossa veistoksellisuus herää eloon. Autojen koeajoissa objektiivisuus on kaikki kaikessa. Henkilökohtaiset mielipiteet eivät saa vaikuttaa, autot tulee arvioida kylmän tunteettomasti pelkkinä mekaanisina esineinä. Mutta voiko sille mitään, jos Portugalin ilta-auringossa punaisen sävyjä kylmästä kuumaan heijastava Mazda 3 aiheuttaa huomattavasti keskivertoperheautoa suurempaa omistamisen halua? Näkyä katsellessa hieman keskivertoa korkeampi tavaratilan nostokynnys ei juuri nyt ole mielessä. Takaviiston katveenkin annan anteeksi. Nuo valot, konepellin pokkaukset ja… oikeastaan koko takaosa. Katse kiertää, ja kokonaisuus vain toimii. Kun Mazdan uutuuden ensikuvat julkaistiin, olin auton ulkonäköön pettynyt. Keula on upea, samoin takavalot, mutta kuvissa C-pilari näytti hirveän massiiviselta. Mutta kuva kertoo vain yhden pysäytetyn hetken. Se ei paljasta kylkimuotoilun kaksoiskaarevaa pintaa, jonka vasta valon kimallus ja varjon leikki herättävät eloon. Massiivisuudesta ei ole tietoakaan. Omin silmin auringossa katseltuna huomaan pohtivani, onko Mazdan uutuus kenties kokoluokkansa komein tällä vuosituhannella? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Selkeä ja vaivaton Haluttavuus jatkuu sisällä: tunnelmaa leimaa rauhoittava yksinkertaisuus. Selkeät linjat ja laadukkaat sekä yhdenmukaiset materiaalit luovat hyvän perustan, joka viimeistellään erinomaisella ajoasennolla ja kaikin puolin selkeällä ergonomialla. Mazda keskittyy oleelliseen, kuljettajan toimintojen tukemiseen, keinotekoinen multimediashow on tohdittu jättää väliin. Siitä kiitos. Ajoltaan uutuus on miellyttävän vaivaton. Hallintalaitteet toimivat luonnollisesti ja yhdenmukaisesti, jo ohjauspyörää käännettyään tietää, miten myös kytkin tulee toimimaan. Vaihteensiirto on enemmänkin nautinto kuin työ, jos sattuu olemaan sorttia, joka kokee öljyttyjen metallirattaiden kytkemisen palkitsevaksi. Automaattikin on tarjolla, jos se on enemmän oma juttu. Valitse yksi Moottorin suhteen valinta on helppo: tarjolla on 122-hevosvoimainen kaksilitrainen bensiinikone. Varusteista ja vaihteistosta riippuen hintahaarukka on 25 490:stä 33 380 euroon. Täydellinen Mazda 3 ei ole. Epätasaisilla teillä alusta ei selviä kunnialla 18-tuumaisten vanteiden haasteista. Täräykset tulevat läpi. Toisaalta tasaisemmalla tiellä pinnankarheus ei kantaudu ikävinä värinöinä, joten mukavuusongelma nousee esiin vain todellisissa töyssyissä. Mazdan vaivattomaan ajokokemukseen vain sopisi pehmeämpi kyyti paremmin – ja vaikka kolmonen suoriutuu reippaasta kanttailusta kunnialla, ei se varsinaisesti kannusta aktiiviseen ajamiseen. Ihan sama. Ajettavuus ja mukavuus ovat enemmän kuin riittävän hyvät. Jo pelkkä ulkonäkö riittäisi. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe