23.2.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Mazda 3 Skyactiv-G – jo pelkkä ulkonäkö riittäisi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuvat eivät tee Mazda 3:n muodoille oikeutta: luonnossa veistoksellisuus herää eloon. Autojen koeajoissa objektiivisuus on kaikki kaikessa. Henkilökohtaiset mielipiteet eivät saa vaikuttaa, autot tulee arvioida kylmän tunteettomasti pelkkinä mekaanisina esineinä.Mutta voiko sille mitään, jos Portugalin ilta-auringossa punaisen sävyjä kylmästä kuumaan heijastava Mazda 3 aiheuttaa huomattavasti keskivertoperheautoa suurempaa omistamisen halua?Näkyä katsellessa hieman keskivertoa korkeampi tavaratilan nostokynnys ei juuri nyt ole mielessä. Takaviiston katveenkin annan anteeksi. Nuo valot, konepellin pokkaukset ja… oikeastaan koko takaosa. Katse kiertää, ja kokonaisuus vain toimii.Kun Mazdan uutuuden ensikuvat julkaistiin, olin auton ulkonäköön pettynyt. Keula on upea, samoin takavalot, mutta kuvissa C-pilari näytti hirveän massiiviselta. Mutta kuva kertoo vain yhden pysäytetyn hetken. Se ei paljasta kylkimuotoilun kaksoiskaarevaa pintaa, jonka vasta valon kimallus ja varjon leikki herättävät eloon. Massiivisuudesta ei ole tietoakaan. Omin silmin auringossa katseltuna huomaan pohtivani, onko Mazdan uutuus kenties kokoluokkansa komein tällä vuosituhannella?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySelkeä ja vaivatonHaluttavuus jatkuu sisällä: tunnelmaa leimaa rauhoittava yksinkertaisuus. Selkeät linjat ja laadukkaat sekä yhdenmukaiset materiaalit luovat hyvän perustan, joka viimeistellään erinomaisella ajoasennolla ja kaikin puolin selkeällä ergonomialla. Mazda keskittyy oleelliseen, kuljettajan toimintojen tukemiseen, keinotekoinen multimediashow on tohdittu jättää väliin. Siitä kiitos.Ajoltaan uutuus on miellyttävän vaivaton. Hallintalaitteet toimivat luonnollisesti ja yhdenmukaisesti, jo ohjauspyörää käännettyään tietää, miten myös kytkin tulee toimimaan. Vaihteensiirto on enemmänkin nautinto kuin työ, jos sattuu olemaan sorttia, joka kokee öljyttyjen metallirattaiden kytkemisen palkitsevaksi. Automaattikin on tarjolla, jos se on enemmän oma juttu.Valitse yksiMoottorin suhteen valinta on helppo: tarjolla on 122-hevosvoimainen kaksilitrainen bensiinikone. Varusteista ja vaihteistosta riippuen hintahaarukka on 25 490:stä 33 380 euroon.Täydellinen Mazda 3 ei ole. Epätasaisilla teillä alusta ei selviä kunnialla 18-tuumaisten vanteiden haasteista. Täräykset tulevat läpi. Toisaalta tasaisemmalla tiellä pinnankarheus ei kantaudu ikävinä värinöinä, joten mukavuusongelma nousee esiin vain todellisissa töyssyissä.Mazdan vaivattomaan ajokokemukseen vain sopisi pehmeämpi kyyti paremmin – ja vaikka kolmonen suoriutuu reippaasta kanttailusta kunnialla, ei se varsinaisesti kannusta aktiiviseen ajamiseen.Ihan sama. Ajettavuus ja mukavuus ovat enemmän kuin riittävän hyvät. Jo pelkkä ulkonäkö riittäisi.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa