19.2.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Street Triple RS – Moottori kasvoi, paino väheni Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tehokas, nopea, hauska ja monipuolinen. Uuden Triumph Street Triple RS:n koeajossa oli vain yksi epämiellyttävä asia; se, että pyörästä joutui luopumaan koeajopäivän päätteeksi. Triumph tuo uudesta Street Triplestä markkinoille kolme eri versiota: 113-hevosvoimainen perusmalli Street Triple S, viisi hevosvoimaa tehokkaampi Street Triple R ja tehokkain ja monipuolisimmin varusteltu 123-hevosvoimainen Street Triple RS. Kävimme koeajamassa malliston huipulle sijoittuvan RS-mallin Montmelon radalla Kataloniassa.600-kuutioisten nakupyörien luokka menettää jälleen yhden jäsenen, kun Triumph kasvattaa Street Triplen moottorin malliuudistuksen yhteydessä 765-kuutioiseksi. Pahimmiksi kilpailijoiksi brittivalmistaja nimeää Yamaha MT-09:n ja Kawasaki Z900:n. Perinteistä Triumph pitää kiinni siinä mielessä, että moottorikonstruktio säilyy edelleen rivikolmosena.Montmelon ratavarikon portilla palaa vielä punainen valo, mutta jokainen Street Triplen kuljettaja kääntelee jo kaasukahvaa 17-vuotiaan innolla. Innokkuuden selittää kolmisylinterisen rivimoottorin raaka soundi, joka on yksi moottoripyörämaailman hienoimpia. Mitä enemmän kierroksia, sitä mahtavammalta ääni kuulostaa.Viidestä ajoasetuksesta (Rain, Road, Sport, Track ja Rider) valitaan Track-asetus, jolloin kaasuun vastaavuus on aggressiivisin ja samalla ABS-järjestelmä sekä luistonesto sallivat renkaiden luistaa enemmän. Varikon portin vihreän valon syttyessä lähtö on kuin suoraan ratakilpailusta. Renkaanlämmittimet on irrotettu juuri ennen varikolta lähtöä, joten renkaissa on ensimmäisestä mutkasta lähtien hyvä pito.Street Triple tuntuu ”omalta” heti ensimmäisestä ratakierroksesta lähtien. Moottorin tehontuotto kasvaa tasaisesti kierrosten noustessa. Showan Big Piston -etujousitus ja Öhlinsin takajousitus joutuvat tasaisella moottoriradalla erilaisten haasteiden eteen kuin epätasaisella maantiellä. Jousitus toimii rata-ajossa hyvin ja pyörä säilyy vakaana kaikissa ajotilanteissa.Moottori ja jousitus ansaitsevat kiitettävän arvosanan, mutta eniten yllättää jarrujen toiminta. Brembon M50 Monobloc -huippujarrut vain 166 kilon kuivapainoisessa pyörässä lupaavat hyvää, ja käytännössä jarrut osoittautuvat parhaiksi mitä tuotantopyörissä on ikinä tullut vastaan. Pääsuoran lopussa 240 kilometrin nopeudesta tehokkaaseen jarrutukseen riittää kahden sormen voima jarrukahvalla.Kun koeajo järjestetään moottoriradalla, niin ajokertojen myötä vauhti kasvaa ja yleensä viimeisillä ajokerroilla alkaa jo löytyä jousituksen, renkaiden pidon ja jarrujen rajat. Street Triplen kanssa tilanne on toinen, sillä meno tuntuu sitä paremmalta, mitä kovempaa kaarteisiin uskaltaa ajaa. Runko ja geometria ovat erittäin onnistuneita. Ajolinjan vaihtaminen kesken mutkan onnistuu helposti, mikäli esimerkiksi ohitustilanne sitä vaatii. Muutenkin ajaminen on joka suhteessa kevyttä ja helppoa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että pyörä olisi tylsä. Päinvastoin, Street Triplessä on moottori, jousitus ja jarrut niin hyvin tasapainossa, että suorituskyvyn pystyy hyödyntämään harvinaisen hyvin.Street Triple on uuden isomman moottorin myötä kasvanut uuteen luokkaan. Erityisesti RS-mallin hyvä varustetaso nostaa sen samalle premiumtasolle nakupyörien luokassa.Esimerkiksi vaihdeavustin eli quickshifter ja laptimer osoittautuvat käytännöllisiksi vakiovarusteiksi moottoriradalla. Uuden Street Triplen paras ominaisuus on kaikesta huolimatta se, että nakupyöräksi se on harvinaisen monipuolinen. Sillä voi yhtä hyvin ajaa arkiajot, käydä moottoriradalla ja moottoritiellä ajetun osuuden perusteella sillä olisi miellyttävä lähteä pidemmällekin matkalle. Vaikka Yamaha MT-09:ssä ja Kawasaki Z900:ssa on iskutilavuudeltaan isommat moottorit, joutuvat ne koville kilpaillessaan ostajien sieluista uuden 765-kuutioisen Triumph Street Triplen kanssa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Alessio Barbanti ja Matteo CavadiniMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Triumph Street Triple RS Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 765 kuutiosenttimetriä Teho: 123 hv (90 kW) / 11 700 r/min Vääntö: 77 Nm / 10 800 r/min Kuivapaino: 166 kiloa Istuinkorkeus: 825 mm Hinta: 15 300 euroa Saatavilla: maaliskuusta 2017 alkaen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen