19.2.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Street Triple RS – Moottori kasvoi, paino väheni Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tehokas, nopea, hauska ja monipuolinen. Uuden Triumph Street Triple RS:n koeajossa oli vain yksi epämiellyttävä asia; se, että pyörästä joutui luopumaan koeajopäivän päätteeksi. Triumph tuo uudesta Street Triplestä markkinoille kolme eri versiota: 113-hevosvoimainen perusmalli Street Triple S, viisi hevosvoimaa tehokkaampi Street Triple R ja tehokkain ja monipuolisimmin varusteltu 123-hevosvoimainen Street Triple RS. Kävimme koeajamassa malliston huipulle sijoittuvan RS-mallin Montmelon radalla Kataloniassa. 600-kuutioisten nakupyörien luokka menettää jälleen yhden jäsenen, kun Triumph kasvattaa Street Triplen moottorin malliuudistuksen yhteydessä 765-kuutioiseksi. Pahimmiksi kilpailijoiksi brittivalmistaja nimeää Yamaha MT-09:n ja Kawasaki Z900:n. Perinteistä Triumph pitää kiinni siinä mielessä, että moottorikonstruktio säilyy edelleen rivikolmosena. Montmelon ratavarikon portilla palaa vielä punainen valo, mutta jokainen Street Triplen kuljettaja kääntelee jo kaasukahvaa 17-vuotiaan innolla. Innokkuuden selittää kolmisylinterisen rivimoottorin raaka soundi, joka on yksi moottoripyörämaailman hienoimpia. Mitä enemmän kierroksia, sitä mahtavammalta ääni kuulostaa. Viidestä ajoasetuksesta (Rain, Road, Sport, Track ja Rider) valitaan Track-asetus, jolloin kaasuun vastaavuus on aggressiivisin ja samalla ABS-järjestelmä sekä luistonesto sallivat renkaiden luistaa enemmän. Varikon portin vihreän valon syttyessä lähtö on kuin suoraan ratakilpailusta. Renkaanlämmittimet on irrotettu juuri ennen varikolta lähtöä, joten renkaissa on ensimmäisestä mutkasta lähtien hyvä pito. Street Triple tuntuu ”omalta” heti ensimmäisestä ratakierroksesta lähtien. Moottorin tehontuotto kasvaa tasaisesti kierrosten noustessa. Showan Big Piston -etujousitus ja Öhlinsin takajousitus joutuvat tasaisella moottoriradalla erilaisten haasteiden eteen kuin epätasaisella maantiellä. Jousitus toimii rata-ajossa hyvin ja pyörä säilyy vakaana kaikissa ajotilanteissa. Moottori ja jousitus ansaitsevat kiitettävän arvosanan, mutta eniten yllättää jarrujen toiminta. Brembon M50 Monobloc -huippujarrut vain 166 kilon kuivapainoisessa pyörässä lupaavat hyvää, ja käytännössä jarrut osoittautuvat parhaiksi mitä tuotantopyörissä on ikinä tullut vastaan. Pääsuoran lopussa 240 kilometrin nopeudesta tehokkaaseen jarrutukseen riittää kahden sormen voima jarrukahvalla. Kun koeajo järjestetään moottoriradalla, niin ajokertojen myötä vauhti kasvaa ja yleensä viimeisillä ajokerroilla alkaa jo löytyä jousituksen, renkaiden pidon ja jarrujen rajat. Street Triplen kanssa tilanne on toinen, sillä meno tuntuu sitä paremmalta, mitä kovempaa kaarteisiin uskaltaa ajaa. Runko ja geometria ovat erittäin onnistuneita. Ajolinjan vaihtaminen kesken mutkan onnistuu helposti, mikäli esimerkiksi ohitustilanne sitä vaatii. Muutenkin ajaminen on joka suhteessa kevyttä ja helppoa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että pyörä olisi tylsä. Päinvastoin, Street Triplessä on moottori, jousitus ja jarrut niin hyvin tasapainossa, että suorituskyvyn pystyy hyödyntämään harvinaisen hyvin. Street Triple on uuden isomman moottorin myötä kasvanut uuteen luokkaan. Erityisesti RS-mallin hyvä varustetaso nostaa sen samalle premiumtasolle nakupyörien luokassa. Esimerkiksi vaihdeavustin eli quickshifter ja laptimer osoittautuvat käytännöllisiksi vakiovarusteiksi moottoriradalla. Uuden Street Triplen paras ominaisuus on kaikesta huolimatta se, että nakupyöräksi se on harvinaisen monipuolinen. Sillä voi yhtä hyvin ajaa arkiajot, käydä moottoriradalla ja moottoritiellä ajetun osuuden perusteella sillä olisi miellyttävä lähteä pidemmällekin matkalle. Vaikka Yamaha MT-09:ssä ja Kawasaki Z900:ssa on iskutilavuudeltaan isommat moottorit, joutuvat ne koville kilpaillessaan ostajien sieluista uuden 765-kuutioisen Triumph Street Triplen kanssa. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Alessio Barbanti ja Matteo Cavadini Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Triumph Street Triple RS Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 765 kuutiosenttimetriä Teho: 123 hv (90 kW) / 11 700 r/min Vääntö: 77 Nm / 10 800 r/min Kuivapaino: 166 kiloa Istuinkorkeus: 825 mm Hinta: 15 300 euroa Saatavilla: maaliskuusta 2017 alkaen Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?