14.2.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Yamaha MT-07 – Hienosti hienosäädetty Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luokkansa markkinajohtajan uudistaminen on tarkkaa työtä. Miksi tehdä liian suuria muutoksia, jos ilman muutoksiakin kauppa käy kilpailijoita paremmin. Yamahan nakupyörämallistolla on komealta kalskahtava nimi, sillä MT-lyhenne tulee sanoista Master of Torque, ”väännön mestari”. MT-mallistoon kuuluu 1-, 2-, 3- ja 4-sylinteriset mallit. Suosituin on ollut kaksisylinterinen MT-07 heti ensiesittelystään, eli vuodesta 2014 lähtien. Matkan varrella sitä on uudistettu kertaalleen, jolloin se sai jäykemmän jousituksen ja hienosäätöä ulkonäköön.Paljon suurempia muutoksia ei tullut vuoden 2021 uudistuksessakaan. Liikkeelle paneva voima uudistukseen oli Euro 5 -moottoripäivitysvaatimus. Samalla Yamaha päätti parannella pyörää vähän niistä kohdista, jotka ovat saaneet käyttäjiltä moitteita.Moottori on tähän asti saanut lähinnä kehuja, joten päästöpäivityksessä keskityttiin siihen, että moottorin luonne säilyisi ennallaan. Säädettäviä tehoasetuksia ei ole, vaan tehoa säädetään perinteiseen tapaan kuljettajan oikean käden ranteella. Yamaha reagoi kaasukahvan liikkeisiin urheilullisen terävästi kuten ennenkin, josta syystä moottori tuntuu ilmoitettua tehoaan voimakkaammalta.Jarrujen kohdallakin valmistaja joutuu tasapainoilemaan, sillä niiden tulee sopia yhtä hyvin aloittelijalle kuin kokeneemmallekin kuljettajalle. Tehoa pitää olla riittävästi, mutta jarrutuntuma ei saa olla liian terävä. Jarrujen suhteen MT-07 on tähän asti ollut luokkansa keskitasoa, ja nyt Yamaha päätti tehdä pienen tasokorjauksen ylöspäin. Etupään 282-milliset tuplalevyt korvattiin 298-millisillä levyillä, minkä pitäisi parantaa jarrujen tehoa ja erityisesti estää jarrujen hiipumista kovemmassa käytössä.Koeajopyörän mittarissa oli koeajon alkaessa vain 183 kilometrin lukema, jolloin jarrulevyt ja -palat eivät vielä olleet sisäänajossa täysin asettuneet toisiaan vasten. Testipyörän etujarrua sai puristaa kovalla voimalla, jos halusi jarruttaa tehokkaasti. Jarrujen tuntuma jäi silti etäiseksi. Muutama sata lisäkilometriä mittariin, ja vasta sitten voi sanoa onko muutos tuonut parannusta jarruihin.Alle 700-kuutioisen nakupyörän yksi perusongelma on, että se jää helposti fyysisesti pienikokoiseksi. Yamaha nostaa MT-07:n nyt kokoluokkaa isommaksi leventämällä ohjaustankoa 32 millimetriä. Kun polttoainetankin leveys ja korkeus samalla kasvavat, tuntuu pyörä pykälää isommalta. Silti ennalleen jätetty 805 millimetrin istuinkorkeus mahdollistaa pienikokoisellekin kuljettajalle pyörän helpon hallinnan.Miten nämä muutoksen vaikuttavat kokonaisuuteen ja kuinka tasapainoinen on lopputulos. Siihen palaamme varsinaisessa koeajoraportissa myöhemmin. Hinta: 9 251 € Moottori: 689-kuutioinen nestejäähdytteinen kaksisylinterinen rivimoottori Teho: 54 kW (73,4 hv) / 8 750 r/min Vääntö: 67 Nm / 6 500 r/min Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Paino tankattuna: 184 kg Akseliväli: 1400 mm Istuinkorkeus: 805 mm Tankin tilavuus: 14 litraa Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Francesc MonteroMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 19.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pahvilaatikosta baanalle – CFMOTO 800 MT-X saatettiin ajokuntoon 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous