27.3.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Yamaha MT-07 – Löysät pois Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamahan MT-07-mallia on moitittu liian pehmeästä jousituksesta. Uudistuksen yhteydessä jousitusta jämäköitettiin juuri sopivasti. Tankattuna vain 182 kiloisen pyörän jousituksen rakentaminen ei ole helppoa. Kuljettajan painosta riippuen sama jousitus voidaan kokea joko liian jäykäksi tai liian pehmeäksi. Kun lisäksi MT-07 kuuluu edulliseen 9 000 euron hintaluokkaan, ei se anna mahdollisuuksia rakentaa monipuolisia säätömahdollisuuksia keulaan ja takajousitukseen.Neljä vuotta sitten markkinoille tullut Yamaha MT-07 nousi nopeasti todelliseksi suosikkimalliksi. Moottori keräsi kehuja vääntöominaisuuksillaan, ajoasento oli sopivan väljä ja jarrutkin helppokäyttöiset. Ei se jousituskaan huono ollut, mutta muuten luokkansa kärkeä hipovien ominaisuuksien yhteydessä keskinkertainen jousitus erottui, eikä edukseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJousitus kehityksen kärkenäYamahan uusiessa MT-07:n tälle kaudelle pääpaino oli jousituksen kehityksessä. Jousitusten esijännityksiä sekä puristus- ja paluuvaimennuksia kiristettiin 16-40 prosenttia, eli pelkästä hienosäädöstä ei ole kyse. Koeajossa yllättääkin alkumetreillä se, että jousitus tuntuu hidastetöyssyissä edelleen mukavalta ja terävät epätasaisuudetkin se nielee entiseen tapaan.Vauhdin kasvaessa huomaa selkeästi eron vanhaan. Jousitus kantaa paremmin ja tuntuma suurissa nopeuksissa on nyt parempi. Kun vielä takajousitukseen on esijännityksen säädön ohelle lisätty paluuvaimennuksen säätö, on jousitus harpannut kokonaan uudelle tasolle.Ajettavuus parani, tuntuma eiKun MT-07 nyt sopii jousitukseltaan kovempiin nopeuksiin, on samalla vaihdettu ensiasennusrenkaiden toimittaja Michelinistä Bridgestoneen. Uusi rengas on sekä rungoltaan että kumiseokseltaan selvästi jäykempi. Kovissa nopeuksissa ajettavuus on parantunut, mutta kääntöpuolella on vähentynyt tuntuma ja pito erityisesti kostealla ja viileällä asfaltilla.Ominaisuus ei juurikaan tule esille silloin kun ajetaan liikennesääntöjen ja liikennevirran mukaan yleisessä liikenteessä. Koeajossa ajorytmi sen sijaan nousee välillä urheilulliseksi ja silloin ero tulee selkeästi esille. Tätä korostaa vielä luistokytkintoiminnon puute, jolloin pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa takarengas luistelee mielellään.Koeajon perusteella voidaan todeta, että Yamaha on uudistuksen yhteydessä poistanut MT-07:n puutteet ja ominaisuudet ovat nyt entistä tasapainoisemmat. 9000 euron hintaluokassa se tarjoaa harvinaisen paljon hauskuutta, ajo-ominaisuuksia ja vastinetta rahalle.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Yamaha Yamaha MT-07 Moottori: 2-sylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 689 cc Teho: 55 kW (75 hv) / 9000 r/min Vääntö: 68 Nm / 6500 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Istuinkorkeus: 805 mm Paino tankattuna: 182 kg Tankki: 14 litraa Hinta: 8 998 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti