22.12.2018 Matkailu Mallorcan maaginen mutkatie: Ma-2141 alas Sa Calobraan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mallorcan saarella sijaitseva Sa Calobran kylä on ehkä maailman unohdettavin paikka, jonne vie ikimuistoisin tie. Ma-2141 on puhdasta hunajaa ajamista rakastaville. Mallorcalla matkailevalle ei välttämättä ensimmäisenä tule mieleen tutustua saaren tieverkostoon, mutta monipuolinen maasto tarjoaa siihen erinomaisia mahdollisuuksia. Esimerkiksi Palmasta lähtevä Ma-11 on jo kohtuullinen valtaväylä, jota seuraa suorastaan maukas Ma-10 saaren pohjoisosan vuorille suunnatessa. Mutkien myötä radion kuuluvuus katoaa, joten saksalaislomailijoille suunnatut juustoiset poppibiisit vaihtuvat sadepilvien luomaan tunnelmaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPois pääpolultaSaaren todellinen ajoelämys on Ma-10:n sivuhaara heti Gorg Blaun tekojärven ja tunnelin jälkeen. Juuri ennen akveduktia kääntyy tie Ma-2141, joka näyttää Google Mapsissa pöydälle tippuneelta märältä spagetilta. Äärimmäisen mutkaisen tien takaa löytyy erikoinen tarina ja insinööri, jolla oli vakaumus. Italialais-espanjalainen Antonio Parretti suunnitteli nimittäin 1930-luvun alkuhämärissä tien, joka tekee noin 13 kilometrin matkalla yli 50 mutkaa. Syynä oli Parrettin näkemys, että tie tulisi rakentaa ilman koneita ja välttää tunneleita kaikin keinoin.Matkan varrelle hän suunnitteli myös 270° mutkan, jossa tie kiertää kravattisolmumaisesti itsensä ali. Kravattisilmukkaan on pystytetty kahvila, joka tosin loisti suljetuilla ovillaan sesonkien välissä seikkaillessa. Pysäköintipaikka tarjosi kuitenkin hyvän tilaisuuden kuvien ottamiseen ja paikallisen muulin ihastelemiseen. Loput ajasta tie seurailee alueen rikkonaisen vuoriston rinteitä. Kapealla tiellä ei ole keskiviivaa, joten on pelisilmästä ja levennyspaikoista kiinni, tuleeko kohtaamisesta ongelma vai ei. Amerikkalaisblogi tosin varoitteli tien olevan kauhea ja vaarallinen ja karmea ja uhkaili, että edessä voi olla "kilometrien" peruutusurakoita.Jotta Parrettin hullun nerouden määrä tulisi todella esille, voi itseltään kysyä "millaiseen paratiisiin tällainen unelmatie vie?". Vastaus on Sa Calobran kylä. Piskuisessa kylässä ei tosin ollut 1932 juuri mitään – eikä kyllä ole nytkään. Turistiravintolat ja bussiparkit kertovat jonkinlaisesta matkailuelämyksestä, jonka hienoudet jäävät koleassa syyskelissä havaitsematta. Ma-2141 tarjoaa kuitenkin vielä yhden yllätyksen. Kun 13 kilometriä pitkä serpentiini on lasketeltu vuorilta alas rannikolle, pääsee tien ajamaan uudelleen. Sa Calobran kylä sijaitsee ehkä maailman parhaan tien päässä – umpikujassa. Luvassa on lähes tasainen 7% nousu takaisin 682 metrin lähtökorkeuteen.Ajonautintoon liittyy tosin hiukan myös käytettävä kalusto. Erityisen sporttista ajoneuvoa Ma-2141:lle ei välttämättä tarvitse, sillä menomatkalla tarvitaan lähinnä jarruja ja paluumatkalla tehoa kaivataan lyhyinä pyrähdyksinä. Paikoin rankkojen levennysten takia ylimääräinen maavara ei ole huono idea, mutta tie on toki upea ajettava myös moottoripyörällä – tai polkupyörällä, jos reidet kestävät. ArpaonneaVuokra-auton hankkiminen on tunnetusti hiukan arpapeliä, mutta suureen tuntemattomaan heittäytyminen kannatti. Suuren vuokraamoketjun listalta löytyi nimittäin arpajaisoptio, joka saattaisi olla mikä tahansa ajoneuvo listalta. Valikoiman ollessa pikkuautoista aina AMG:n kaltaisiin vaihtoehtoihin arpaoptio kuulosti muutaman lisäeuron arvoiselta. Lentokentän vuokraamotiskillä tarjottiin kolmea erilaista premium-luokan automallia.Tehtävään parhaiten sopivaksi ajokiksi valikoitui oranssi Audi Q2 1,0-litraisella TFSI-moottorilla. Pikkuinen Audi selvisi korotetun maavaran ansiosta ikävistäkin väistölevikkeistä vaivoitta ja navigaattori tunsi tien Sa Calobraan. Urheaa taisteluhenkeä vaati myös menomatkan jarruja vaativa laskeutuminen merenpinnan tienoille. Ylös kiivetessä kolmisylinterinen bensiinimoottori sai puolestaan toteuttaa kerrankin itseään, joten vuorilla kuultiin paljon innostunutta pärinää. Jos taas auton pysäytti levennykselle, kuului vuorilta tasaisesti vuohien määkimistä. Vuohien, pyöräilijöiden ja muun liikenteen takia kannattikin olla tarkkana ja katsoa mielellään muutaman mutkan verran eteenpäin.Väistämisen suhteen tie Sa Calobraan on kuitenkin tuttua kauraa jokaiselle Alpeilla tai Norjassa ajaneelle, joten turhaan tieosuutta ei kannata jännittää.Audin uunituore SQ2 voisi tosin olla täällä omimmillaan...Entäs tämän jälkeen?Ylösnousemuksen jälkeen paras reittioptio lienee jatkaa Ma-10:tä pitkin itään, kunnes tiestä erkanee melko hauska Ma-2130. Jatkoreitillä vastaan tulee paikallisten Renault Sport -harrastajien letka, lienevät suuntaamassa juuri Sa Calobraan. Hyvä valinta.Antonio Parrettin työjälkeä voi Mallorcalla ajaessaan käydä ihastelemassa vielä toisenkin kerran, sillä myös saaren koilliskulmasta löytyvään Cap de Formentoriin vievä tie on samaisen insinöörin suunnittelema.Ensi kerralla sinne. Mutta sitä ennen tänne takaisin.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Matkailu Matkavinkki: Tukholman joulumarkkinoilta lahjatuliaiset 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 21.11.2024 Yleinen Tunisia – omatoimisille seikkailijoille 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 19.11.2024 Matkailu Erikoiset unet: designelämyksiä aulasta alkaen 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä