1.10.2020 Ajoneuvot Marcus Grönholm täyssähköisestä rallicross-kilpurista: ’’ihan täysi kilpa-auto se on’’ Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tänä vuonna rallicrossin MM-sarjan ohessa ajetaan joissain kilpailuissa täyssähköisillä kilpa-autoilla. Mukaan sarjaan ilmoittautui vastikään myös Jani Paasosen perustama Ferratum-talli, jonka Ford Fiesta ERX:ää testasi lyhyesti myös Marcus Grönholm. Sähköiset voimalinjat laajentavat reviiriään myös moottoriurheiluun: hybridivoimalinjat ovat olleet jo pitkään arkipäivää Formula 1:ssä ja lähiaikoina niiden pitäisi saapua ralliinkin. Rallicrossissa sen sijaan kokeillaan jo täyssähköisiä voimalinjoja. Moottori pääsi seuraamaan kun kaksinkertainen rallin maailmanmestari Marcus Grönholm istui niin ikään rallin MM-sarjaa kiertäneen Jani Paasosen perustaman Ferratum rallicross-tiimin täyssähköiseen Ford Fiesta ERX:ään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKilpailun pilottivuosiKilpuri on itävaltalaisen, niin ikään rallikuvioista tutun Manfred Stohlin STARD-kilpatiimin luomus. Autossa on kolme sähkömoottoria, yksi edessä ja kaksi takana. Jokainen moottori tuottaa 150 kilowatin (204 hevosvoiman) tehon, eli yhteistehoa on 450 kW (612 hv).Nollasta sataan sähköinen Fiesta kiihtyy 1,8 sekunnissa ja huippunopeus on 240 kilometriä tunnissa. Molemmilla akseleilla on omat kaksinopeuksiset vaihteistot, mutta kilpailutilanteissa käytetään ainoastaan yhtä vaihdetta.Akuston kapasiteetti on 35 kilowattituntia. Tämän kerrotaan riittävän noin kymmeneen kierrokseen radasta ja auton asetuksista riippuen. Rallicrossin pisin lähtö kestää kuuden kierroksen verran, joten toimintamatka ei rokota kilpailujen pituutta. Nopeimmillaan akun luvataan latautuvan 80 prosentin varaukseen kahdessakymmenessä minuutissa.Autolla kilpaillaan kansainvälisen autoliitto FIA:n hyväksymässä kansainvälisessä Projekt E -sarjassa. Tänä vuonna sarjassa ajetaan kaikkiaan viisi kilpailua Rallicrossin MM-sarjan yhteydessä.’’Ihan sama tuntuma’’Grönholm saa auton käyttöön alle minuutin kestoisen opastuksen, sen enempää ei sähköisen Fiesta ERX:n toiminnot eroa bensiinimoottorisesta. Nykyään rallissa ja rallicrossissa managerin roolissa toimiva Grönholm lyö lapun lattiaan ja Fiesta pakenee maisemaan vauhdilla voimansiirron ininän saattelemana.Hyvinkään rallicross-radan viimeisen pitkän matkan Bosse työntää leveästi soraa lennättäen. Vauhtia näyttää olevan reilusti, mutta pakoäänien pauhun puuttuu. Voimalinjan vinkuminen on varsin vaimeaa bensiinimoottoreiden ääneen verrattuna, onneksi, sillä korkeataajuuksinen ääni tuskin olisi sulosäveltä korville.Vielä kaksi kierrosta ja Grönholm liputetaan pois radalta. Viimeisimmän suomalaisen rallin maailmanmestarin kasvoilta näkyy innostus ajamisesta.– Kyllähän siitä kilvanajoa tulee kun noilla vedetään, Grönholm toteaa.– Ihan sama tuntuma kuin muillakin autoilla. Tuntui vain, että etenkin asfaltilla haluaisi ajaa vähän siistimmällä linjalla, mutta herkän kaasun takia menee väkisin yli. Auton massan huomaa etenkin jarrutuksissa, painoa on kuitenkin noin 400 kiloa enemmän kuin bensa-autossa, Gröngolm analysoi täyssähköistä kilpuria.Lisäksi Grönholm nostaa esille huolen joka koskettaa etenkin yleisöä.Äänet ja bensan tuoksuhan siitä puuttuu, kisoihin pitäis kyllä saada joku efekti.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää: Suomessa ajettiin rallicrossin MM-osakilpailu kuuden vuoden tauon jälkeen – suomalaisväriä podiumilla molempina päivinä Jääradalla Tommi Mäkisen ja Marcus Grönholmin kanssa – BMW Business Rally Mitä kuuluu rallin ja rallicrossin mestarille, Petter Solbergille? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 25.5.2025 Moottoriurheilu Härkien taistelussa – Lamborghini Super Trofeo World Final 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa