19.7.2020 Ajoneuvot Maserati korvaa Ghiblin dieselmoottorin kevythybridillä, jonka päästöt ovat suunnilleen samat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päästöjen vähentämiseksi Maserati parittaa kolmelitraisen V6-moottorinsa kanssa 48 voltin kevythybriditekniikkaa. Kaikkien aikojen ensimmäinen hybridi-Maserati syrjäyttää mallistossa diesel-mallin, jonka päästöt olivat valmiiksi samaa luokkaa uutuusmallin kanssa. Maserati Ghiblin kasvojenkohotuksessa suurimpaan rooliin nousi uusi kaksilitrainen nelisylinterinen 48 voltin kevythybridisoitu voimalinja, joka korvaa mallistossa V6-dieselin. Voimalinja tuottaa 330 hevosvoiman huipputehon. Vääntöä on parhaillaan 450 newtonmetriä, ja sen kerrotaan olevan käytettävissä jo 1 500 r/min pyörimisnopeudella.Kevythybridimallin kerrotaan olevan 80 kilogrammaa diesel-edeltäjää kevyempi. Parhaillaan uudistettu Ghibli kiihtyy 0–100 km/h -nopeuteen 5,7 sekunnissa ja huippunopeudeksi ilmoitetaan 255 km/h. Vaihteistona tomii ZF:n kahdeksannopeuksinen automaatti.WLTP-syklin mukaiset päästöt asettuvat välille 193–216 grammaa kilometrille, eli noin neljänneksen pienemmäksi hybridisoimattomaan bensiini-V6:een verrattuna. Mutta jos verrataan dieseliin jonka kevythybridi korvaa, ovat päästöt samalla tasolla. Aiempaa vihreämmin ensimmäisellä hybridi-Maseratilla ei siis pääse.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLadattava hybridi ei sovi MaseratiinValmistaja toteaa kevythybridiratkaisun olevan tällä hetkellä sille paras vaihtoehto.– Tutkimme myös mahdollisuuksia Ghiblin lataushybridiversion tekemiseen, mutta lisäarvon tuomiseksi auto tarvitsisi 50 kilometrin sähköisen toimintamatkan. Mutta tämä tarkoittaisi isompaa akkua tavaratilassa ja painojakaumaongelmaa.Ulkoisesti Ghibli hybridiä on muokattu hieman sähköistämättömistä versioista eroavaiseksi muun muassa sinisillä yksityiskohdilla jarrusatuloissa ja ilmanottoaukoissa. Eroavaisuuksia ulkoasuun on tehty myös uudistetun etumaskin ja takavalojen muodossa. Liitettävyyttä ja suurempi näyttöHybridiuutuuden yhteydessä valmistaja esittelee myös uuden Maserati Connect -ohjelman, joka mahdollistaa jatkuvan yhteyden autoon. Tällä kerrotaan parannettavan kuljettajalle tarjottavia palveluita.Tietoviihdejärjestelmä pohjautuu Android Automotive -järjestelmään, ja se on Maseratin mukaan edeltäjäänsä nopeampi. Tietoviihdejärjestelmän näytön kokoa on kasvatettu 8,4 tuumasta 10,2 tuumaan.Auton valmistus alkaa syyskuussa ja kevythybridijärjestelmän uskotaan tulevan lähiaikoina myös Quattroporte ja Levante -malleihin. Täysin sähköiset GranTurismo ja GranCabrio -mallit on tarkoitus esitellä vuonna 2021.Lähde ja kuvat: Maserati Lue lisää: Eroon Ferrarin voimanlähteistä: Maserati kehittää V6-tuplaturboa Koeajo: Maserati Ghibli Koeajo: Maserati Levante 3.0 V6 Diesel on Italian ensimmäinen luksusmaasturi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa