19.7.2020 Ajoneuvot Maserati korvaa Ghiblin dieselmoottorin kevythybridillä, jonka päästöt ovat suunnilleen samat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päästöjen vähentämiseksi Maserati parittaa kolmelitraisen V6-moottorinsa kanssa 48 voltin kevythybriditekniikkaa. Kaikkien aikojen ensimmäinen hybridi-Maserati syrjäyttää mallistossa diesel-mallin, jonka päästöt olivat valmiiksi samaa luokkaa uutuusmallin kanssa. Maserati Ghiblin kasvojenkohotuksessa suurimpaan rooliin nousi uusi kaksilitrainen nelisylinterinen 48 voltin kevythybridisoitu voimalinja, joka korvaa mallistossa V6-dieselin. Voimalinja tuottaa 330 hevosvoiman huipputehon. Vääntöä on parhaillaan 450 newtonmetriä, ja sen kerrotaan olevan käytettävissä jo 1 500 r/min pyörimisnopeudella.Kevythybridimallin kerrotaan olevan 80 kilogrammaa diesel-edeltäjää kevyempi. Parhaillaan uudistettu Ghibli kiihtyy 0–100 km/h -nopeuteen 5,7 sekunnissa ja huippunopeudeksi ilmoitetaan 255 km/h. Vaihteistona tomii ZF:n kahdeksannopeuksinen automaatti.WLTP-syklin mukaiset päästöt asettuvat välille 193–216 grammaa kilometrille, eli noin neljänneksen pienemmäksi hybridisoimattomaan bensiini-V6:een verrattuna. Mutta jos verrataan dieseliin jonka kevythybridi korvaa, ovat päästöt samalla tasolla. Aiempaa vihreämmin ensimmäisellä hybridi-Maseratilla ei siis pääse.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLadattava hybridi ei sovi MaseratiinValmistaja toteaa kevythybridiratkaisun olevan tällä hetkellä sille paras vaihtoehto.– Tutkimme myös mahdollisuuksia Ghiblin lataushybridiversion tekemiseen, mutta lisäarvon tuomiseksi auto tarvitsisi 50 kilometrin sähköisen toimintamatkan. Mutta tämä tarkoittaisi isompaa akkua tavaratilassa ja painojakaumaongelmaa.Ulkoisesti Ghibli hybridiä on muokattu hieman sähköistämättömistä versioista eroavaiseksi muun muassa sinisillä yksityiskohdilla jarrusatuloissa ja ilmanottoaukoissa. Eroavaisuuksia ulkoasuun on tehty myös uudistetun etumaskin ja takavalojen muodossa. Liitettävyyttä ja suurempi näyttöHybridiuutuuden yhteydessä valmistaja esittelee myös uuden Maserati Connect -ohjelman, joka mahdollistaa jatkuvan yhteyden autoon. Tällä kerrotaan parannettavan kuljettajalle tarjottavia palveluita.Tietoviihdejärjestelmä pohjautuu Android Automotive -järjestelmään, ja se on Maseratin mukaan edeltäjäänsä nopeampi. Tietoviihdejärjestelmän näytön kokoa on kasvatettu 8,4 tuumasta 10,2 tuumaan.Auton valmistus alkaa syyskuussa ja kevythybridijärjestelmän uskotaan tulevan lähiaikoina myös Quattroporte ja Levante -malleihin. Täysin sähköiset GranTurismo ja GranCabrio -mallit on tarkoitus esitellä vuonna 2021.Lähde ja kuvat: Maserati Lue lisää: Eroon Ferrarin voimanlähteistä: Maserati kehittää V6-tuplaturboa Koeajo: Maserati Ghibli Koeajo: Maserati Levante 3.0 V6 Diesel on Italian ensimmäinen luksusmaasturi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?