19.7.2020 Ajoneuvot Maserati korvaa Ghiblin dieselmoottorin kevythybridillä, jonka päästöt ovat suunnilleen samat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päästöjen vähentämiseksi Maserati parittaa kolmelitraisen V6-moottorinsa kanssa 48 voltin kevythybriditekniikkaa. Kaikkien aikojen ensimmäinen hybridi-Maserati syrjäyttää mallistossa diesel-mallin, jonka päästöt olivat valmiiksi samaa luokkaa uutuusmallin kanssa. Maserati Ghiblin kasvojenkohotuksessa suurimpaan rooliin nousi uusi kaksilitrainen nelisylinterinen 48 voltin kevythybridisoitu voimalinja, joka korvaa mallistossa V6-dieselin. Voimalinja tuottaa 330 hevosvoiman huipputehon. Vääntöä on parhaillaan 450 newtonmetriä, ja sen kerrotaan olevan käytettävissä jo 1 500 r/min pyörimisnopeudella.Kevythybridimallin kerrotaan olevan 80 kilogrammaa diesel-edeltäjää kevyempi. Parhaillaan uudistettu Ghibli kiihtyy 0–100 km/h -nopeuteen 5,7 sekunnissa ja huippunopeudeksi ilmoitetaan 255 km/h. Vaihteistona tomii ZF:n kahdeksannopeuksinen automaatti.WLTP-syklin mukaiset päästöt asettuvat välille 193–216 grammaa kilometrille, eli noin neljänneksen pienemmäksi hybridisoimattomaan bensiini-V6:een verrattuna. Mutta jos verrataan dieseliin jonka kevythybridi korvaa, ovat päästöt samalla tasolla. Aiempaa vihreämmin ensimmäisellä hybridi-Maseratilla ei siis pääse.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLadattava hybridi ei sovi MaseratiinValmistaja toteaa kevythybridiratkaisun olevan tällä hetkellä sille paras vaihtoehto.– Tutkimme myös mahdollisuuksia Ghiblin lataushybridiversion tekemiseen, mutta lisäarvon tuomiseksi auto tarvitsisi 50 kilometrin sähköisen toimintamatkan. Mutta tämä tarkoittaisi isompaa akkua tavaratilassa ja painojakaumaongelmaa.Ulkoisesti Ghibli hybridiä on muokattu hieman sähköistämättömistä versioista eroavaiseksi muun muassa sinisillä yksityiskohdilla jarrusatuloissa ja ilmanottoaukoissa. Eroavaisuuksia ulkoasuun on tehty myös uudistetun etumaskin ja takavalojen muodossa. Liitettävyyttä ja suurempi näyttöHybridiuutuuden yhteydessä valmistaja esittelee myös uuden Maserati Connect -ohjelman, joka mahdollistaa jatkuvan yhteyden autoon. Tällä kerrotaan parannettavan kuljettajalle tarjottavia palveluita.Tietoviihdejärjestelmä pohjautuu Android Automotive -järjestelmään, ja se on Maseratin mukaan edeltäjäänsä nopeampi. Tietoviihdejärjestelmän näytön kokoa on kasvatettu 8,4 tuumasta 10,2 tuumaan.Auton valmistus alkaa syyskuussa ja kevythybridijärjestelmän uskotaan tulevan lähiaikoina myös Quattroporte ja Levante -malleihin. Täysin sähköiset GranTurismo ja GranCabrio -mallit on tarkoitus esitellä vuonna 2021.Lähde ja kuvat: Maserati Lue lisää: Eroon Ferrarin voimanlähteistä: Maserati kehittää V6-tuplaturboa Koeajo: Maserati Ghibli Koeajo: Maserati Levante 3.0 V6 Diesel on Italian ensimmäinen luksusmaasturi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen