28.6.2020

Eroon Ferrarin voimanlähteistä: Maserati kehittää V6-tuplaturboa

Maserati logo

Vuodesta 2002 jokaisen Maseratin voimanlähteenä on toiminut Ferrarin valmistama moottori. Nyt siihen tulee muutos, Maseratilla kehitetään parhaillaan V6-tuplaturbomoottoria korvaamaan Ferrarin V8.

Maserati kehittää parhaillaan uutta, energiatehokkaampaa tuplaturbotettua kolmelitraista V6 -moottoria jota tullaan käyttämään ainakin neljässä tulevaisuuden mallissa, uutisoi Automotive News Europe.

Kehitteillä oleva V6-moottori, ja 2-litrainen nelisylinterinen moottori sähköistetyn voimalinjan kanssa tulevat korvaamaan Maseratin mallistossa Ferrarin V6 ja V8 -moottorit.

V6-moottorinkin kerrotaan olevan jollain tapaa sähköistetty, mutta Maserati ja emoyhtiö Fiat Chrysler Automobiles pidättäytyvät toistaiseksi kertomasta tarkempia yksityiskohtia. Maseratin siirtyminen pienempiin moottoreihin on kehityksen mukaista ja sen tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä, polttoaineen kulutusta ja kustannuksia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ensiesiintyminen superautossa, myöhemmin tarjolla katumaastureissa

Debyyttinsä V6-moottori tulee tekemään MC20-superautossa, joka on tarkoitus julkistaa syyskuussa Italian Modenassa. Alun perin auto oli tarkoitus julkistaa toukokuussa, mutta sitä lykättiin koronaviruspandemian vuoksi. Maserati aikoo käyttää MC20-autoa pohjana paluussaan kilpa-autoiluun.

Moottoria on myös tarkoitus käyttää keskikokoisessa SUV:ssä, jota tullaan rakentamaan Alfa Romeo Stelvion rinnalla Italian Cassinossa ensi vuodesta alkaen, sekä lähitulevaisuudessa GranTurismo- ja GranCabrio -urheiluautoissa, joita tullaan valmistamaan Maseratin Grugliascon tehtaalla lähellä Torinota.

Itse moottoria tullaan valmistamaan FCA:n tehtaalla Termolissa. Huipputehoksi luvataan 542 hevosvoimaa urheiluautoissa ja 523 hevosvoimaa katumaastureissa. MC20:n keulalle asettuvan version teholukemia ei ole toistaiseksi paljastettu.

Maseratin nykyiseen moottorimallistoon kuuluu bensiinimoottorit Ferrarin 3-litrainen V6- ja 3,8-litrainen V8. Dieselpuolen hoitaa 3-litrainen V6.

Pian tarjolla: nelisylinterinen Maserati

Maseratin hankintasopimus Ferrarin moottoreihin päättyy tänä vuonna. Maseratin toimitusjohtaja Harald Wester ilmoitti huhtikuussa 2019 ettei sopimusta tulla jatkamaan.

Sähköistetyt versiot uudesta V6-moottorista tulevat myöhemmin korvaamaan Ferrarin turboahdetun 3,8-litraisen V8:n myös Maserati Levanten ja Quattroporten voimanlähteenä.

Maserati Ghibli saa ensimmäisenä mallina Maseratin nykytarjonnassa keulalleen nelisylinterisen moottorin. Ghiblin kasvojenkohotus on tarkoitus julkaista 15.7. Tekniikkaassa kerrotaan yhdistyvän FCA:n 2-litrainen GME -moottori ja 48-voltin kevythybriditekniikka.

Lähde: Automotive News Europe Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat