17.11.2024 Matkailu Matkailu muuttuu vauhdilla: hinnat nousussa, elämyksiä janotaan Teksti Vesa Eskola Kuva Airbus, Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ihmismassat, sen mukanaan tuomat turismin haittailmiöt, ilmasto, kallistuva hintataso… matkailuala on elpynyt koronan jälkeen uusiin ennätyslukemiin, mutta tulevaisuuden yllä on paljon kysymyksiä. Vaikka vuosi ei ole vielä päätöksessä, matkailuala voi onnitella itseään. Monessa maassa kirjataan ennätyslukemia, kun summataan turistien määrää. Talouden mittareilla mitattuna matkailu edustaa lähemmäs 10 prosentin osuutta koko maailman bruttokansantuotteesta. Kaikkia turistimassat eivät kuitenkaan naurata, mikä on käynyt ilmi etenkin Espanjassa järjestetyissä mielenosoituksissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAirbnb:n haasteetMoni suosittu paikka hukkuu turisteihin. Yksinkertaisin ja nopein tapa rajoittaa turistien määrää on vähentää yöpymispaikkojen määrää. Ennen tämä oli helppoa, kaupungissa olevien sänkyjen määrää säännösteltiin hotellien lukumäärällä. Nykyisin, kun lyhytaikainen asuntojen vuokraaminen on helppoa, ja vuokraus tuo asuntojen omistajille kivat sivutulot, säännöstely on vaikeaa. Samalla näiden ”sijoitusasuntojen” kasvu on vääristänyt monessa paikkaa asuntomarkkinoita.Nyt useampi maa harkitsee näiden pätkävuokrausten rajoittamista. Vaarana on tietysti se, että Airbnb:n ja kumppaneiden poistuminen nostaa hotellien hintoja entisestään. Kaupunkimatkailu on jo nyt muuttunut selvästi kalliimmaksi. Olemme pohtineet tätä teemaa jo ennenkin ja myös sitä, onko kaupunkimatkailu tulossa päätökseensä.Ja vaikka hinnat ovat monessa paikassa nousseet lyhyessä ajassa todella paljon, paineita kustannusten kohoamiseen on edelleen. Venetsia on esimerkiksi kokeillut jo erillistä turistiveroa kaikille vain päiväksi kaupunkiin saapuville; yöpymiseenhän vero on laskettu jo automaattisesti mukaan. Ensi vuonna kokeilu jatkuu. Viisi euroa ei ole tietysti iso summa, mutta kun 50 000 asukkaan kaupungissa käy pahimmillaan siihen nähden lähes tupla määrä turisteja päivässä eli vuositasolla hulppeat noin 20 miljoonaa vierailijaa, tästä kerätystä lisäverosta kertyy jo ihan kiva potti. Ja jos viiden euron veron maksaa vasta paikan päällä, summa tuplaantuu.Vero on kohdistettu etenkin isoilla risteilylaivoilla tai bussilla kaupunkiin saapuvia ryhmämatkalaisia kohtaan. He viettävät kaupungissa muutaman tunnin tai korkeintaan päivän, mutta eivät kuluta tai osta kaupungissa juuri mitään. Tärkein matkamuisto monelle on nykyään instagram- tai tik tok -postaus tunnetun maamerkin edessä.Espanjassa erilaisia rajoituksia yksityisiä yöpymisiä tarjoaville on luvassa jo Barcelonaan, Malagaan ja Kanariansaarille. Hyvästä esimerkistä käy Lanzarote, joka ei ole hirveän iso saari (846 neliökilometriä). Saarella kävi vuonna 2023 yli 3,1 miljoonaa vierailijaa. Turistien päivittäinen keskiarvo saarella oli noin 65 000. Asukkaita Lanzarotella on reilut 150 000. Mutkikkaan turismista tekee myös se, että saari on ollut vuodesta 1993 lähtien Unescon luonnonsuojelukohteita. Samanlaisia paineita on monilla muilla suosituilla lomasaarilla.Kallista ja ahdistavaaErilaisten rajoitusten ja maksujen lisääntyminen sekä yleisen hintatason nousu kasvattaa tietysti matkabudjettia. Moni joutuu miettimään, kuinka kauas voi ja kannattaa lähteä. Lähialuematkailu on aina hyvä vaihtoehto.Moni varmasti miettii viimeaikaisten matkakokemusten myötä sitäkin, mitä oikeasti lomaltaan odottaa. Monelle loma on yhtä kuin rauhaa ja rentoutumista. Suomalaiselle väkipaljoudet ovat tunnetusti monesti ahdistavia. Meillä on totuttu siihen, että jokaisen oma henkilökohtainen tila on suurempi kuin vaikkapa monessa Aasian maassa.Suuret turistimassat tarkoittavat myös sitä, että monen kohteen ihastelu on entistä vaikeampaa. Erityisen hyvin tämä näkyy sellaisissa paikoissa, joista on helppo luoda näyttävää sosiaalisen median sisältöä. Tungos on usein niin suurta, että sen seurauksena edessä on jonkinasteinen pettymys. Tämä korostuu vielä somen aikakaudella, kun kuvissa nähty unelmamaailma ja todellisuus eivät olekaan ihan yksi ja sama asia. Ja kun on riittävän usein pettynyt, sitä miettii uusia vaihtoehtoja. Käsittelimme tätä aihetta hiljattain yhden maailman tunnetuimman ”satulinnan” eli Neuschwansteinin kohdalla.Maailmassa on toki vielä paljon hienoja ”löytämättömiä” matkakohteita, mutta niin ikään sosiaalisen median myötä niillä on tapana muuttua viraaleiksi kohteiksi, jolloin turistien määrän kasvu saattaa olla hallitsematonta.VastuullisuusSuurien ihmismassojen liikuttelu ilmateitse ei ole ympäristön kannalta ihanteellinen ratkaisu. Autoloman hiilijalanjälki ei ole sekään pieni, mutta riippuu hyvin monesta tekijästä. Oma juttunsa ovat sitten vielä isot risteilylaivat, jotka seilaavat maailman meriä. Mutta on matkustusmuoto mikä hyvänsä, paine erilaisten ympäristöverojen kohottamiseen on kova. Ja loppupeleissä tämän maksavat tietysti asiakkaat eli matkalaiset. Myös se olisi hyvä tehdä mahdollisimman läpinäkyväksi, mihin kerätyt lisämaksut käytetään. Menevätkö ne oikeasti hiilijalanjäljen kompensointiin.Ja kun massoista puhutaan, melko suurelle osasta ihmisistä oma lyhyen aikajanan eli matkasta nauttimisen etu menee yhteisen edun eli pidemmän aikavälin vaikutusten edelle. Ja kun moni on tottunut siihen, että liikkuminen on jatkuvasti entistä vapaampaa, rajoitusten lisääminen on haastavaa – on siihen kuinka hyvät perusteet tahansa. Niin sanottu vastuullinen matkailu on kuitenkin kasvussa. Moni kiinnittää asiaan entistä enemmän huomiota. Jotkut kohteet ovat tehneet tästä jopa matkailuvaltin itselleen. Trendin voi olettaa vai kiihtyvän, kun entistä rajummat sääilmiöt yleistyvät.Vastuullisuus nousee varmasti isoksi puheenaiheeksi tulevaisuudessa. Ja vastuullisuuteen kuuluu myös se, miten lomalla käyttäydytään. Pahimmillaan turistit eivät välitä paikallisista säännöistä ja kulttuureista tuon taivaallista, he ovat maksaneet matkan ja ovat siten oikeutettuja ottamaan siitä kaiken ilon irti. Tämä oman navan tuijottelu valitettavasti ruokkii ilmiötä vain lisää. Samoin mielensäpahoittajien määrä tuntuu olevan kasvussa. Ja kun oma mieli on pahana, sitä mielipahaa halutaan myös levittää.Mielipaha on yksi asia, mutta pahimmillaan turistien jäljet näkyvät lisääntyvän roskan määränä, ja monet ympäri maailmaa viime aikoina riehuneet metsäpalot voidaan ainakin osittain laittaa myös turismin syyksi. Myös konfliktit turistien ja paikallisten välillä ovat kasvussa. Se ei edesauta lomasta nauttimista, kun kokee paikallisten käytöksen vihamieliseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuka vetää välistä?Yksi aikamme ilmiöitä on myös se, että palveluita ostetaan sovellusten kautta. Musiikki- ja elokuva-ala syyttävät erilaisia suoratoistopalveluita siitä, että ne vievät suuren osan tulovirrasta eli artisteille ja tuotantofirmoille jää liian vähän. Sama ilmiö näkyy myös tavaroiden tilaamisessa netin välityksellä, se on tehnyt Amazonin perustajasta Jeff Bezosista yhden maailman rikkaimmista ihmisistä. Samaan aikaan monissa kaupungeissa pienet liikkeet joutuvat sulkemaan oviaan.Matkailuala ei ole sekään immuuni tälle ilmiölle. Booking dot comit ja kumppanit tienaavat isot rahat sillä, että ne vain usuttavat majoitusta etsivät ja majapaikat yhteen.Elämme parhaillaan myös digitaalisen markkinoinnin vallankumousta. Uusia matkailijan tarpeisiin yhä paremmin ja tarkemmin räätälöityjä palveluja tulee jatkuvasti lisää. Kolikon kääntöpuolella on sitten se, miten tuota kaikkea meistä kerättyä tietoa käytetään. Pelisäännöt eri puolilla maailmaa ovat tämän suhteen myös vielä kovin erilaiset.ElämyksetMyös matkustaminen itsessään on luonnollisesti jatkuvassa muutoksessa. Ennen mentiin ryhmämatkoissa rantalomalle ja osallistuttiin niin ikään ryhmissä erilaisiin retkiin paikan päällä. Matkailu on muuttunut omatoimisemmaksi, mutta samalla tarve erilaisten elämysten kokemiseen on kasvanut.Hotellit ovat haistaneet tässä bisneksen. Ne yrittävät houkutella yhä enemmän yöpyjiä tarjoamalla sängyn ja aamiaisen lisäksi myös muita palveluja. Erilaiset kurssit ovat yksi esimerkki ilmiöstä, joita hotellit haluavat asiakkailleen enenevässä määrin tarjota. Jooga-, zumba- ja vastaavien urheilu- tai hyvinvointipainotteisten kurssien lisäksi hotellit haluavat tarjota myös paikallista kulttuuria vierailleen. Puhutaan siis vaikkapa käsitöiden oppimisesta tai kokkaamisesta. Niiden hyvä puoli on se, että tuovat parhaillaan myös tuloja paikallisille pienyrittäjille.Myös erilaiset teemat toimivat hyvin raameina, joiden sisään valmis paketti on helppo kasata. Ruoka toimii yllättävän monessa paikassa riittäväksi syyksi matkustaa sinne.Tässäkin digitalisaatio on avannut monille paljon uusia mahdollisuuksia. Joskus ei tarvitse itse asiassa matkustaa enää fyysisesti lainkaan, se riittää, kun paikan päälle pääsee virtuaalisesti. Monet museoista ovat esimerkiksi jo koettavissa kotisohvalta käsin. Ei tarvitse jonottaa tai kiukustua, kun joku etuilee jonossa. Louvre on tietysti majesteettinen kokemus paikan päällä, mutta kun sen kokemuksen joutuu jakamaan 30 000 muun ihmisen kanssa, elämyksen majesteettisuus on koetuksella. Ja tuo 30 000 päivittäistä kävijää on rajoitettu määrä. Rajoitus on ollut voimassa vuodesta 2022 alkaen, ja suurella todennäköisyydellä siitä tulee pysyvä.Elämykset automatkallaElämyksiä tarjotaan myös erityisesti autolla matkustavat silmällä pitäen – etenkin seudulla, missä liikuttaessa auto on lähes välttämättömyys. Erilaisten valmiiden reittipalveluiden tarjoajien määrä on nopeassa kasvussa. Tekoäly tulee vauhdittamaan tätä palvelumuotoa entisestään. Tätäkin teemaa olemme sivunneet jo aiemmin.Hyvästä esimerkistä tällaisista valmiiksi suunnitelluista retkipaketeista käyvät Ranskan, Espanjan tai Italian viinialueille suunnatut retket tai nostalgiaa ruokkivat kohteet, kuten legendaariset tiet – Route 66 USA:ssa etunenässä. Myös autovuokraamot ovat heräämässä ja panostamassa aiheeseen. Hertz esimerkiksi tarjoaa 52 valmista reittiä USA:han matkustaville. Auto ja tie ovat yhä paras tapa nähdä Amerikka.Monelle unelmana on myös päästä ainakin kerran elämässä hienon urheiluauton rattiin. Tämänkin ilmiön ympärille on rakennettu varsin tuottoisa ja iso bisnes. Myös tästä olemme kirjoittaneet jo aikaisemmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTieto lisää tuskaaTiedon määrän kasvu verkossa on avannut uudenlaisia maailmoja monelle. Mutta niin hassulta kuin se kuulostaakin, ennen matkustaminen oli helpompaa – tavallaan. Ennen internetiä mentiin matkatoimistoon katsastamaan tarjontaa, valittiin sopiva reissu ja lähdettiin ihmettelemään elämää muualla.Netin myötä omatoiminen matkustaminen on muuttunut helpommaksi, mutta samalla tarjolla olevien vaihtoehtojen määrä aiheuttaa varmasti harmaita hiuksia päätöksiä tehdessä. Mihin arvioihin voi luottaa?Ja matkalla yhä harvempi kokee saavansa enää haluamaansa palvelua. Etenkin lentomatkustaminen on kaukana ihanuudesta nykyään. Matkalla monen asian joutuu myös selvittämään itse, ja vastuu päätöksistä matkan aikana lankeaa useimmiten itselle. Peliä on tunnetusti vaikea syyttää, sormella on helpompi osoittaa muita. Sekään ei ole omiaan lisäämään yleistä rentoutta ja hyväntuulisuutta.Mitkä kohteet sitten vetävät tulevaisuudessa? Uusia trendejä tulee varmasti, mutta suosikit pitänevät pintansa. Tällä hetkellä maailman 10 suosituinta kohdemaata ovat suosituimmuusjärjestyksessä Yhdysvallat, Espanja, Kiina, Ranska, Saudi-Arabia, Turkki, Italia, Thaimaa, Japani ja Intia. Nuo 10 maata omivat itselleen tällä hetkellä 45 prosenttia matkailun tuotoista. Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Matkailu Slovenia on hieno keskieurooppalainen maa 18.5.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Pohjoismaista elämää 500 vuotta – Nordiska museet ei petä 14.5.2025 Matkailu Matkavinkki: Tukholman edustan saaristo haltuun päiväretkellä 13.5.2025 Matkailu Astrid Lindgrenin maailma: huima seikkailu satujen maailmassa 13.5.2025 Matkailu Maakuntamittelö: Atomi vs. Lörtsy! 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?