25.1.2017 Liikenne Matkustaja-autolauttaliikenne – paljon muutakin kuin viihdemerenkulkua! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suuret matkustajalautat tuovat matkailutuloa, kuljettavat tavaraa ja varmistavat huoltovarmuuden. Merenkulussa Itämerellä on kyse paljosta muustakin kuin tax free -ostoksista ja hemmottelulomista ruotsinlaivoilla. Suomalaisvarustamot ovat lopen kyllästyneitä siihen, että matkustaja-autolauttaliikenteestä puhutaan löysästi viihdemerenkulkuna.– Se ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa, Suomen varustamot ry:n varatoimitusjohtaja Hans Ahlström puuskahtaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRutkasti matkailutulojaMiehellä on esitellä vankkoja perusteita laajemmalle näkemykselle Suomesta Ruotsiin, Viroon ja Saksaan suuntautuvan merenkulun merkityksestä.Helsingistä Tukholmaan risteilymatkan tekevä tulee harvemmin ajatelleeksi, että matkustajalautoilla kulkee myös rahtia. Ja toisaalta laivat rantauttavat maihin ihmisten lisäksi matkailutuloja. Niitä kertyy vuoden mittaan arviolta 530–950 miljoonaa euroa, vähän siitä riippuen kuinka lasketaan ja ovatko luvuissa mukana risteilijöiden tuomat päiväturistit.– Se on selvää, että laivamatkailun myönteiset talousvaikutukset leviävät laajalle koko Suomeen, Ahlström painottaa.– Matkustaja-autolauttaliikenne tuo matkailutuloa ja kuljettaa tavaraa. Merenkulku alana myös työllistää, suoraan ja välillisesti, Ahlström muistuttaa.Hänen mukaansa Suomessa merimiesammateissa työskentelee noin 9 000 ihmistä, ja välillisesti merenkulun voi laskea työllistävän puolisen miljoona ihmistä. Yksistään Viking Linen palveluksessa on noin 3 000 ihmistä vakituisesti, kesäajan sesonkiavuksi punaisille laivoille palkataan noin 500 ihmistä lisää.Vain Suomessa satamat jäätyvätMerkityksetöntä ei ole myöskään Suomen huoltovarmuuden varmistaminen. Isot matkustaja-alukset ovat jäävahvistettuja ja sopivat itämerelliseen talvimerenkulkuun.– Suomi on ainoa maa maailmassa, jossa kaikki satamat jäätyvät talvisin, Ahlström taustoittaa.Jäävahvistetut matkustaja-autolautat eivät tarvitse jäänmurtoapua, vaan murtavat jään itse. Säännöllinen liikennöinti pitää väylät myös auki Lounais-Suomen ja Etelä-Suomen satamiin.– Se säätää valtiolta jäänmurron aiheuttamia kustannuksia.Suomi on saariHans Ahlström ja Suomen varustamoyhdistyksen puheenjohtaja Tapani Voionmaa muistuttavat, että Suomi on logistiseksi ajateltuna saari, joka monin tavoin elää ahkerasti liikennöidyistä meriväylistä.Merikuljetusten osuus Suomen viennin määrästä on eri tutkimuksissa todettu olevan noin 90 prosenttia, ja tuonnin määrän 75–80 prosenttia.Pellevon taloustutkimus PTT:n viime vuoden helmikuussa julkaistu raportti kertoo, että Suomen ulkomaankaupan kappaletavaraviennistä yli 60 prosenttia kuljetetaan matkustaja-autolautoilla. Tuonnista vastaava osuus on noin puolet.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Aake Kinnunen ja Antti HentinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja