5.6.2022 Ajoneuvot Mercedes-AMG ONE on vihdoinkin totta – 1 063 hevosvoimaa formulatekniikkaa tien päälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuosien ajan odotettuun AMG ONE -hyperautoon on viimein ruuvattu rekisterikilvet kiinni. Nyt kannattaa valmistautua lukemaan isoja lukuja. AMG ONE:n aikajana on pitkä. Kaiken voi itse asiassa katsoa lähteneen vuodesta 2014, jolloin Formula 1 -sarjan niin kutsuttu turbo-hybrid -aikakausi alkoi, ja 2,4-litraiset V8 vaihtuivat ykkösissä 1,6-litraisiin V6:siin hybriditekniikan kera. Käytännössä vastaavanlainen voimalaitos AMG ONE:sta löytyy.Saimme ONE-hankkeesta ensi kertaa virallista vihiä vuoden 2016 Pariisin autonäyttelyssä. Vuoden 2017 alussa saatiin puolestaan AMG Project ONE:n nimellä kulkeneesta projektista lisää tietoa, ja saman vuoden syyskuussa hanke paljastettiin kokonaisuudessaan. Vierähti kuitenkin lähes viisi vuotta ennen kuin projektissa päästiin täyteen lopputulokseen.Tältä Project ONE:na tunnettu projekti näytti vuonna 2017. Jotkin yksityiskohdat ovat matkan varrella muuttuneet, mutta perusidea on kiveen hakattu: formulatekniikkaa tien päälle. Katulaillisen version julkistus ajoitettiin AMG:n 55-vuotisjuhlaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEhkäpä kautta aikain englantilaisin Mercedes-AMG tykkää niellä tietäMercedes-AMG Petronasin Formula 1 -tiimin kotipaikka löytyy Englannista, niin kuin miltei kaikkien muidenkin formulatallien. Näin myös tekniikaltaan läheistä sukua Mercedeksen formulalle oleva AMG ONE on kehitetty monilta osin Brixworthissa.Auto on hieman yli kaksi metriä leveä, ja pitkälle mietitty aerodynamiikka alkaa tuottaa downforcea jo taajamanopeuksilla.Kaksipaikkainen ja keskimoottorinen, Aston Martin Valkyrieen tai jopa Bugatti Chironiin rinnastettava hyperauto on toteutettu monimutkaisella hybridijärjestelmällä. Järjestelmä on itse asiassa niin monimutkainen, ettei valmistaja pysty kertomaan sen tuottamaa kokonaisvääntömomenttia. Yksinkertaisuudessaan kyseessä on ladattava hybridi, jossa on yksi polttomoottori ja kolme 120 kilowatin sähkömoottoria. Yksi sähkömoottoreista on kampiakselin päässä, loput kaksi puolestaan etuakseleilla, tehden autosta nelivetoisen ja kiertäen jopa 50 000 kierrosta minuutissa. Turboahtimestakin löytyy vielä yksi sähkömoottori (122 hv), joka pitää ottaa huomioon tehoja ynnäillessä. Jos siis niin haluaa ajatella, AMG ONE on itse asiassa viisimoottorinen auto.Lähes suoraan F1-autosta lainattu 1,6-litrainen V6 on melkoinen pakkaus jo itsessään. Moottori tuottaa 574 hevosvoimaa eli puhutaan peräti 359 hepan litratehosta. Moottori kiertää 4 000 kierrosta minuutissa vähemmän kuin formulassa, mutta polttomoottorin 11 000 rpm on lähes kaksi kertaa se nopeus, jossa tavallisen dieselauton venttiilikoppa räjähtää konepellistä läpi. Koko järjestelmän yhteisteho on 574 hv + 122 hv + 163 hv + 2 x 163 hv = 1 063 hevosvoimaa. Hevosista oli mielekästä puhua, koska mentiin herkullisille tuhatluvuille. SI-järjestelmä kertoo ONE:n teholukemaksi 782 kilowattia. Järjestelmän päähän (tai johonkin sinne sekaan) on kehitetty uusi 7-lovinen automatisoitu manuaalilaatikko.Auto painaa hybridijärjestelmineen ja hiilikuitumonokokkeineen 1 695 kiloa.AMG ONE:a voi ajaa kaikkiaan kuudella eri ajo-ohjelmalla, joista yhden voi räätälöidä tasan itselleen mieluisaksi. EV-asetuksella voi ajaa pelkkää sähköajoa 18 kilometrin verran. Rata-ajomoodeja löytyy neljä: Race Safe, Race, Race Plus sekä Strat 2, joista viimeisin laittaa auton samaan tilaan, jossa muuan Georgen ja Lewiksen autot ovat formuloiden aika-ajoissa. Tällöin, Race Start -toiminnolla, auto kiihtyy 0 - 200 km/h tasan seitsemässä sekunnissa. Mikäli suoranpätkää riittää, AMG ONE kiihtyy aina 352 km/h huippunopeuteensa asti. Tavallisemmin kerrottavia suoritusarvoja ovat esimerkiksi 0 - 100 km/h -kiihtyvyys sekä polttoaineen keskikulutus, AMG ONE:lla ne ovat 2,9 sekuntia ja 8,7 litraa per 100 kilometriä.Kaikille 275 autolle on aiemmin kerrottu olevan ostajat tiedossa, joten se siitä. Hintapyynti oli noin 2,3 miljoonaa euroa, joten se siitä olisi useimmille meille ollut tosiasia jo muutenkin. AMG ONE:n kaltainen auto ansaitsee pysyä kerran elämässä-tason harvinaisuutena, ikuisena unelma-autona.Lähteet: Mercedes-AMG, Top Gear Kuvat: Mercedes-AMG, Benjamin Helander Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!